Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rivian R1T elektrisk Pickup

Startet av toggy, onsdag 19. desember 2018, klokken 12:36

« forrige - neste »

bmw2002

Jeg er skeptisk til enkelte elementer på USA biler pga ulike retningslinjer i USA og Europa.  F.eks er ikke Matrix lys tillatt i USA, da leverer de neppe dette i Europa heller. Gode lys er viktig siden vi kjører mye langtur også på vinteren.

chargedup

Jeg tviler på at matrix lys kommer på denne bilen. Koster vel en god del i r&d og når USA er hovedmarked må man tro at matrix ikke er prioritert i første omgang. Finnes det en pickup som har matrix lys idag? Det var endel saker i 2018 om at matrix "snart" kunne bli lovlig i USA, eks https://www.engadget.com/2018-08-08-audi-matrix-lights-led-laser.html
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Angående dette med plastikk "skinnseter" (PU) er vel det bare for å selge både bilen og merkevaren som mer miljøvennlig. Mange kjøpere av denne bilen er nok veganere som håper at et skinn mindre betyr mindre biff og derav mindre forurensing (tankegangen er at flyet går om noen seter er tomme fordi noen få velger å ikke fly, men hvis mange nok velger å ikke fly blir det færre flyavganger).
Miljø er jo trendy blant mange her i Norge også, men her blir det frontet av å gå/sykle/offentlig transport, altså helst ikke kjøre bil og da kun bildeling osv. I USA fronter man det ved å kjøre elektrisk bil, være veganer/økologisk og hvis man i tillegg kan skryte av at interiøret i bilen er laget av gamle fiskegarn (Taycan og Fisker feks), er nok det et stort pluss.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Edison

Etter at skuffelsen over at Cybertruck ikkje kjem til Europa har eg sett meir og meir på denne. Trur dette blir ein fantastisk bil. Ventilerte seter og head up display bryr eg meg katten om, og godt lys får ein vel ordna med LED-bar.

Er det nokon som har funne oppdaterte opplysningar om vekt? Har sett ca. 2600 kg, men det var foreløpige spesifikasjonar frå 2018. Det gir i så fall 800 kg nyttelast (registrert som personbil), som er nok for mange. Det virkar jo optimistisk med tanke på at ein "småbil" som ID4 har eigenvekt på 2050 kg, men håpar det stemmer! I så fall er det berre å smørja seg med tolmod til 2022/2023 og bruke tida til å feite opp sparekontoen :D

oivindg

Sitat fra: chargedup på torsdag 19. november 2020, klokken 10:06
Angående dette med plastikk "skinnseter" (PU) er vel det bare for å selge både bilen og merkevaren som mer miljøvennlig. Mange kjøpere av denne bilen er nok veganere som håper at et skinn mindre betyr mindre biff og derav mindre forurensing (tankegangen er at flyet går om noen seter er tomme fordi noen få velger å ikke fly, men hvis mange nok velger å ikke fly blir det færre flyavganger).
Miljø er jo trendy blant mange her i Norge også, men her blir det frontet av å gå/sykle/offentlig transport, altså helst ikke kjøre bil og da kun bildeling osv. I USA fronter man det ved å kjøre elektrisk bil, være veganer/økologisk og hvis man i tillegg kan skryte av at interiøret i bilen er laget av gamle fiskegarn (Taycan og Fisker feks), er nok det et stort pluss.
Amerikanske pickup-fans er vel ikke de jeg forbinder mest med veganere og miljøbevissthet. Heller tvert om. Tviler på at dette vil endre seg bare fordi pickup-en får elmotor.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

1000kwh

Sitat fra: oivindg på fredag 27. november 2020, klokken 16:16
Sitat fra: chargedup på torsdag 19. november 2020, klokken 10:06
Angående dette med plastikk "skinnseter" (PU) er vel det bare for å selge både bilen og merkevaren som mer miljøvennlig. Mange kjøpere av denne bilen er nok veganere som håper at et skinn mindre betyr mindre biff og derav mindre forurensing (tankegangen er at flyet går om noen seter er tomme fordi noen få velger å ikke fly, men hvis mange nok velger å ikke fly blir det færre flyavganger).
Miljø er jo trendy blant mange her i Norge også, men her blir det frontet av å gå/sykle/offentlig transport, altså helst ikke kjøre bil og da kun bildeling osv. I USA fronter man det ved å kjøre elektrisk bil, være veganer/økologisk og hvis man i tillegg kan skryte av at interiøret i bilen er laget av gamle fiskegarn (Taycan og Fisker feks), er nok det et stort pluss.
Amerikanske pickup-fans er vel ikke de jeg forbinder mest med veganere og miljøbevissthet. Heller tvert om. Tviler på at dette vil endre seg bare fordi pickup-en får elmotor.
Kunne vi kjøpt pickup i norge med 5-6 seter til normale fornuftige priser hadde vi fått enormt med fans her i Norge og

chargedup

Sitat fra: oivindg på fredag 27. november 2020, klokken 16:16
Amerikanske pickup-fans er vel ikke de jeg forbinder mest med veganere og miljøbevissthet. Heller tvert om. Tviler på at dette vil endre seg bare fordi pickup-en får elmotor.
Tanken min er at massene som allerede idag kjører pickup i USA helst vil ha fossilbil en stund til og til nød kjøpe en elektrisk Ford F-150 (som ser "identisk" ut som fossil F-150). Altså ikkeno jåleri (veganske seter, annerledes design osv) som Rivian. Vanlige pickuper starter på rundt 30' USD (eks Toyota Tundra, Ford F-150 osv) og Rivian R1T legger seg på 75' USD (gjettet på startpris 65-69' USD) som gjør at average joe, som bruker bilen i jobb (og sannsynligvis har kjøpt brukt pickup), ikke vil ha råd til en Rivian.

https://infogram.com/truck-vs-industry-1hmr6g9ly0yq4nl (hentet fra https://eu.freep.com/story/money/cars/2018/10/04/pickup-truck-prices-vehicles/1455588002/ )
Som vi ser av denne undersøkelsen er flere og flere av kjøperne av pickuper i USA folk med høyere utdanning og jeg vil tro at dette er kundegruppen Rivian sikter seg inn mot. Ikke den stereotypiske rednecken som vi her i Norge sannsynligvis tenker på som pickupeier. Jeg tror ikke at noen som kjøpte Taycan fordi noe av interiøret var laget av gamle fiskegarn, men det er en fun fact kjøperne kan bruke hvis de er/har venner/bekjente som er veganere/gjenbrukere/miljøvernere, på samme måte som at man renvasker samvittigheten litt med å kjøpe veganske seter i sin bil nummer 4.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rosstopher

Sitat fra: chargedup på mandag 30. november 2020, klokken 10:27
Tanken min er at massene som allerede idag kjører pickup i USA helst vil ha fossilbil en stund til og til nød kjøpe en elektrisk Ford F-150 (som ser "identisk" ut som fossil F-150). Altså ikkeno jåleri (veganske seter, annerledes design osv) som Rivian. Vanlige pickuper starter på rundt 30' USD (eks Toyota Tundra, Ford F-150 osv) og Rivian R1T legger seg på 75' USD (gjettet på startpris 65-69' USD) som gjør at average joe, som bruker bilen i jobb (og sannsynligvis har kjøpt brukt pickup), ikke vil ha råd til en Rivian.

Det stemmer at man får "half ton" pickuper (Ford F-150 o.l.) med startpris rundt 30k, men gjennomsnittlig salgspris er tett oppunder 50k. Det er ikke lenger uvanlig at godt utstyrte pickuper koster 60-70k, og med alt utstyr runder man 80k.

70k for en godt utstyrt Rivian med det mellomste batteriet høres derfor ikke så avskrekkende ut, og de får nok solgt alt de klarer å produsere i lang tid fremover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

chargedup

At Rivian får solgt alt de klarer å produsere i lang tid, er jeg helt sikker på (2021 er vel allerede utsolgt?). Derfor tror jeg heller ikke at de vil leveres i Norge/EU med det første.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på mandag 30. november 2020, klokken 15:09
At Rivian får solgt alt de klarer å produsere i lang tid, er jeg helt sikker på (2021 er vel allerede utsolgt?). Derfor tror jeg heller ikke at de vil leveres i Norge/EU med det første.

Ser i video-intervjuet med Rivian at tallet for antall biler de planlegger å levere til kunder i 2021 er "har ikke peiling". De sier de vil prøve å øke produksjonen raskt....men vil ha begrensning i lang tid fremover....de vil og bygge sitt eget ladenettverk....bruke CCS....og tilby Mobile Service (komme hjem og fikse bilen)...men jeg føler at alt bare er drømmer og flytende tanker....er jo ingen plan med en dato, og ingen bevis på at de har gjort noe for å kunne følge planen... Virker som det er smarte ingeniører som har en god idè til en bil, men at de ikke har apparatet til å produsere den og "make it real". Får håpe de har bedre kontroll enn han gir uttrykk for i dette video-intervjuet:

https://www.bloomberg.com/news/videos/2020-11-23/electric-car-maker-rivian-sees-supply-constraints-for-very-long-time-video
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på torsdag 19. november 2020, klokken 08:54
Jeg tviler på at matrix lys kommer på denne bilen. Koster vel en god del i r&d og når USA er hovedmarked må man tro at matrix ikke er prioritert i første omgang. Finnes det en pickup som har matrix lys idag? Det var endel saker i 2018 om at matrix "snart" kunne bli lovlig i USA, eks https://www.engadget.com/2018-08-08-audi-matrix-lights-led-laser.html

Ser i hvert fall at "Lighting Team" jobber i Woking utenfor London....så de bør i hvert fall kjenne til europeiske lys.....men med de "stadion-lysene" så skulle en jo tro at de klarer å lage nok lys...får en grei vinkel og...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#26
Rivian ser ut til å ha fått skikk på det elektriske planlokket igjen, og selger det nå for $500 US. Det ble levert som standard som dere vet, men etter endel feil, ble det trukket fra markedet.

Godt å se at det nå er tilgjengelig igjen! :thumbup:

Da mangler det bare å få bilene til Europa og spesielt Norge!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA