Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer ny Model 3 , noen spørsmål

Startet av Verius, onsdag 19. desember 2018, klokken 08:35

« forrige - neste »

jorgror

Sitat fra: N00b på søndag 23. desember 2018, klokken 16:08
Akkurat kjørt en S85 fra sørlandet til Troms. Må si ladehastighet har irritert meg. Typisk så kom jeg inn til superladere med 5% eller mindre og ladet ikke mer enn at vi kom frem til neste med 2-5% og tilpasset farten for å rekke frem/utnytte strøm.  Allikevel var det typisk 30-40 minutter lading.  På 3 så blir det mindre, betydelig mindre!  Gleder meg

Jeg er fremdeles ikke elbil eier, men har brukt mye tid på å prøve å sette meg inn i det før jeg eventuelt kjøper en bil (Model 3 som er mest aktuell). Etter det jeg har skjønt så er den raskeste måten å kjøre bilen fra ca 10%-70% og kjøre fartsgrensene+ (gitt at det ikke er for langt mellom superladere). Model 3 vil nok uansett bli en mer behagelig bil på så lange turer med betydelig høyere ladehastighet (km/time).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

mthoring

jorgror: Med kjemien til de gamle batteriene 85/60/70, så er det gunstigere ladehastighet jo nærmere 0% man holder seg. På 75 (og 100 mener jeg) så er det ikke gunstig å gå mye under 10%, da går ladehastigheten ned.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

N00b

Youtube har så mye rart. En 3 som superlader holder 117kw fra 6% til 42% før den begynner å strupe.
I realiteten er jo LR batteriet 75kwh og da likt med det jeg kjører idag i min S85.

Min S85 holder 115kw fra 0 til 22%. Ved 30% er jeg under 100kw, ved 50% er jeg på 75 ish kw.

En ting er at 3 fysisk fyller på flere kwh pr tidsenhet, det gjør det jo enda bedre at bilen bruker betydelig mindre strøm i tillegg

Samco

Er lakk jobb kvaliteten på alle  Tesla 3 slik? Virker litt skremmmende mot prisen på bilen.


https://youtu.be/FSLTNjGI8hw

sjokomelk

Sitat fra: N00b på søndag 23. desember 2018, klokken 17:50
I realiteten er jo LR batteriet 75kwh og da likt med det jeg kjører idag i min S85.
I lagringskapasitet er de ganske like, men resten er helt ulikt. Det er en helt annen oppbygging, andre celler og annen batterikjemi i batteripakken i Model 3.
Omtrent som to glass som begge kan fylles med 5dl, men fasongen er veldig forskjellig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jorgror

Sitat fra: Samco på søndag 23. desember 2018, klokken 17:53
Er lakk jobb kvaliteten på alle  Tesla 3 slik? Virker litt skremmmende mot prisen på bilen.

Den bilen hadde mye defekter. Hvis man bryr seg om slikt bør man være nøye i overtakelsen.

Det skal jo også sies at i USA så gjør de alt som er mulig for å levere biler før nyåret pga skattefordeler. Får håpe de tar seg bedre tid når de skal produsere for Europa. Heldigvis virker de greie på å ordne feil etter levering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Magnus Hansen

Vi hørte jo om kvalitetsproblemer på lakken tidligere. Har ikke hørt nor særlig på en stund så hadde håp om at det var blitt bedre. Men tydeligvis fremdeles utfordringer. En av de viktigste grunnene til at jeg gikk for standard svart og istedet betaler for folie

Samco

Mulig det er beste alternativet med sort med folie jeg får følge med når eiere får sine pen bil uansett litt barne sykdommer.

olavxxx

Det som er en fordel med LR og perf, er at når konkurrentene om noen år leverer med samme rekkevidde, er fremdeles Tesla sine ytelser og infoskjerm langt fremme.

Men klart jeg klarte meg fint med X75D, så model 3 performance blir crazy. Kjører for det meste i 50-70 soner, men jeg elsker å akse lovlig fra folk.

I tillegg har jeg lyst å ta den på street legal (bracket), hvis ikke elbiler er bannlyst

o_l

Hei. Håper det er lov å skyte inn et spm her. Ser det kommenteres en del rundtom angående svakheter/ulemper med den sorte lakken som er standard. Er det noen som kan anbefale folieringstype og har god erfaring med bedrifter for foliering i Kristiansandsområdet? Jeg ønsker å beholde bilen sort/metallic sort eller tilsvarende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA