Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer ny Model 3 , noen spørsmål

Startet av Verius, onsdag 19. desember 2018, klokken 08:35

« forrige - neste »

Dexter


[/quote]
Tuller du? Du får i Model 3 performance bedre ytelser enn en sportsbil til 2x prisen!
[/quote]

at den er noe kjapp fra 0-100 forsvarer absolutt ikke prisen.

Magnus Hansen

Sitat fra: Dexter på lørdag 22. desember 2018, klokken 12:03
bilen vil jeg si er i segmentet med koreanerne, så legge enda 200k oppå de er jaggu mye penger for å få 4wd og tvilsom kvalitet.

slik jeg ser det for oss, så er 4wd det eneste som er pluss, alternativet er å gå enda opp i pris og kjøpe e-tron eller i-pace, men da forsvinner hele poenget med elbil som sparekilde.

Nå ligger vel model 3 ikke 200.000 over en E-niro? Og Kona er en mye mindre bil. Interiør og kvalitetsfølelse er jo subjektivt, så vanskelig å argumentere. Personlig oppfatter at  jeg model 3 ligger noen hakk over. Og selvfølgelig 100km ekstra rekkevidde og mye bedre ytelser som bonus. Men folk gjør sine egne valg utifra smak og og behag og prioriteringer.


mthoring

Sitat fra: Dexter på lørdag 22. desember 2018, klokken 12:04

Tuller du? Du får i Model 3 performance bedre ytelser enn en sportsbil til 2x prisen!
[/quote]

at den er noe kjapp fra 0-100 forsvarer absolutt ikke prisen.
[/quote]

Er det ikke hestekrefter noe man pleier å betale ekstra for da? Interiøret er dessuten overhodet ikke sammenlignbart med koreanere. Pleier å ta fram et bilde av interiøret av 3 (rent) og ett av Kona (rot) i disse sammenhengene, men det klarer du fint å søke fram selv.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HalvorV

Jeg er generelt kritisk til Tesla sin kvalitetskontroll og påstander om premium..
Men i forhold til en koreaner er opplevt kvalitet skyhøyt!
Hadde en Kona til prøve en helg, bestilte M3 tvert.
Kona er middelmådighet perfeksjonert.

Hvis man ikke forstår hvorfor man skal velge en bil som går godt, nei da er man jo ikke i målgruppen for et slikt produkt?
Tesla Model Y Perfomance

Amoss

Sitat fra: HalvorV på lørdag 22. desember 2018, klokken 13:35
Hvis man ikke forstår hvorfor man skal velge en bil som går godt, nei da er man jo ikke i målgruppen for et slikt produkt?

Godt poeng :)  Men greit å ha med seg at enn så lenge er tilbudet av biler med lang rekkevidde svært begrenset, så de forskjellige bilene tiltrekker seg kunder også utenfor sitt primære markedssegment. Så selv om man kanskje ikke er i den direkte målgruppen så kan man likevel ha gode grunner til å vurdere TM3.

Selv er jeg heller ikke så veldig opptatt av akselerasjonen, den får komme som en positiv bieffekt, men er heller ikke så interessert i å betale mye ekstra for dette. Så skulle noen andre levere en bil som dekker alle andre ønsker/behov like godt eller bedre enn Model 3, men til en lavere pris på bekostning av ytelsen så vil den kunne seile opp som ett godt alternativ for meg. Og kanskje flere andre her.
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:24
Sitat fra: HalvorV på lørdag 22. desember 2018, klokken 13:35
Hvis man ikke forstår hvorfor man skal velge en bil som går godt, nei da er man jo ikke i målgruppen for et slikt produkt?

Godt poeng :)  Men greit å ha med seg at enn så lenge er tilbudet av biler med lang rekkevidde svært begrenset, så de forskjellige bilene tiltrekker seg kunder også utenfor sitt primære markedssegment. Så selv om man kanskje ikke er i den direkte målgruppen så kan man likevel ha gode grunner til å vurdere TM3.

Selv er jeg heller ikke så veldig opptatt av akselerasjonen, den får komme som en positiv bieffekt, men er heller ikke så interessert i å betale mye ekstra for dette. Så skulle noen andre levere en bil som dekker alle andre ønsker/behov like godt eller bedre enn Model 3, men til en lavere pris på bekostning av ytelsen så vil den kunne seile opp som ett godt alternativ for meg. Og kanskje flere andre her.
Men kjøper du en LR M3 til ca 490 m aktiv autopilot er det også et røverkjøp. Selv om du bare ser på rekkevidde. Men klart dette er en bil i annen klasse enn S og X. Blir som BMW m3

Jon65

Sitat fra: olavxxx på lørdag 22. desember 2018, klokken 18:50
Men kjøper du en LR M3 til ca 490 m aktiv autopilot er det også et røverkjøp. Selv om du bare ser på rekkevidde. Men klart dette er en bil i annen klasse enn S og X. Blir som BMW m3
Når du sier at den blir som BMW M3 regner jeg med at du kun mener rett frem ytelse, jeg gjetter at BMW M3 er relativt overlegen på de fleste andre områder (unntatt økonomi selvsagt)

Amoss

Sitat fra: olavxxx på lørdag 22. desember 2018, klokken 18:50
Men kjøper du en LR M3 til ca 490 m aktiv autopilot er det også et røverkjøp. Selv om du bare ser på rekkevidde. Men klart dette er en bil i annen klasse enn S og X. Blir som BMW m3

... og der er du inne på akkurat poenget mitt: Ville aldri ha vurdert en BMW overhode, og da i alle fall ikke noen M* modell. Ville vel strengt talt ikke vurdert noen såkalt "premium" bil heller, og gir derved også totalt "beng" i all debatt om hvorvidt Tesla/Model 3 er "premium" eller ei :p Men greit å slippe en alt for "kjip" hardplastbil da... (Ampera-e ble litt for mye hardplast for meg, Kona har jeg ikke sett selv enda).
Model S 85D

versys

Sitat fra: Jon65 på lørdag 22. desember 2018, klokken 19:18
Sitat fra: olavxxx på lørdag 22. desember 2018, klokken 18:50
Men kjøper du en LR M3 til ca 490 m aktiv autopilot er det også et røverkjøp. Selv om du bare ser på rekkevidde. Men klart dette er en bil i annen klasse enn S og X. Blir som BMW m3
Når du sier at den blir som BMW M3 regner jeg med at du kun mener rett frem ytelse, jeg gjetter at BMW M3 er relativt overlegen på de fleste andre områder (unntatt økonomi selvsagt)
Nuvel..... 
https://www.youtube.com/watch?v=HycUgd6fTWI

olavxxx

Model 3 performance biter bra fra seg på bane, med trackmode, større bremser, bedre understell, 20" gode dekk. Enda mer å hente på bredere dekk.

For de som ikke ser vitsen med M3 perf, er uansett M3 LR bra mye bil for pengene. den går jo lengre enn de fleste elbiler og er fin å kjøre. Aksen er bedre enn de fleste trenger.

Eventuelt kan man vente på M3 SR. Men jeg personlig syntes performance er største Kinderegget i kurven.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på lørdag 22. desember 2018, klokken 21:49
Men jeg personlig syntes performance er største Kinderegget i kurven.

Bare sånn for å presisere med tanke på det jeg skrev over: Har altså ingen ting i mot god ytelse, og har full forståelse for de som verdsetter det. Ja, hadde jeg vært i min første desennium av å ha førerkort hadde jeg sikkert også vurdert anderledes selv. Og ja, ser lett at dersom det er noe man verdsetter så kan det lett forsvare prisen for å oppgradere når man sammenligner med fossilbiler med tilsvarende ytelse. Ville bare påpeke at ikke nødvendigvis alle potensielle kunder, meg inklusive, vil vurdere dette på samme måte.
Model S 85D

Lynkjapp

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. desember 2018, klokken 22:42
Ville bare påpeke at ikke nødvendigvis alle potensielle kunder, meg inklusive, vil vurdere dette på samme måte.
Jeg er også inkludert. Jeg ønsket meg en bil med lang rekkevidde og noenlunde rask levering. For å få det var jeg villig til å skru opp budsjettet en god del. Alt det andre som følger med av ytelse, AWD og premiumutstyr er en ren bonus. Jeg ville ikke ha betalt for det hvis de allerede i dag hadde hatt en long range-modell i snikutgave. Men jaggu gleder jeg meg til å få disse tingene nå som jeg har akseptert å betale for dem. :)

Reflektor

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 22. desember 2018, klokken 23:53
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. desember 2018, klokken 22:42
Ville bare påpeke at ikke nødvendigvis alle potensielle kunder, meg inklusive, vil vurdere dette på samme måte.
Jeg er også inkludert. Jeg ønsket meg en bil med lang rekkevidde og noenlunde rask levering. For å få det var jeg villig til å skru opp budsjettet en god del. Alt det andre som følger med av ytelse, AWD og premiumutstyr er en ren bonus. Jeg ville ikke ha betalt for det hvis de allerede i dag hadde hatt en long range-modell i snikutgave. Men jaggu gleder jeg meg til å få disse tingene nå som jeg har akseptert å betale for dem. :)

Er vel litt utenfor topic nå, men er nok mange i denne bolken her :) Ville jeg kjøpt en Sedan i utgangspunktet? No way! En bil uten hengerfeste og en masse diskusjoner rundt noe så selvfølgelig som et simpelt takstativ? Selvsagt ikke. Er heller ikke fartsgal eller tech-freak. Likevel gleder jeg meg veldig til å få denne bilen. Definerer den som en artig familebil for en 2+2 familie uten de helt voldsomme pakkebehova. Ikke optimal, men vi tilpasser oss greit. Lang rekkeviddde er supert. At det er en kvikk og morsom bil i Oslo og områdene rundt er nesten viktigere da hovedbruken blir til det.  Bompenger og (nær)miljø selvsagt. Vi vurderte kun elektrisk og det stod mellom Model S, Kia Niro og Model 3. Kom frem til at sistnevnte passet best for oss, selv om det i forhold til Niro nok har sneket seg inn litt følelser i tillegg til fornuft.

Jeg gleder meg til å få ny bil (blir første gang for min del) samt få helelektrisk bilpark. Har allerede bestilt noen dyre gulvmatter fra USA for at jeg syntes de så bra ut. Til en bil liksom. Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjøre noensinne, men gøy å føle seg såpass entusiastisk :)

N00b

Akkurat kjørt en S85 fra sørlandet til Troms. Må si ladehastighet har irritert meg. Typisk så kom jeg inn til superladere med 5% eller mindre og ladet ikke mer enn at vi kom frem til neste med 2-5% og tilpasset farten for å rekke frem/utnytte strøm.  Allikevel var det typisk 30-40 minutter lading.  På 3 så blir det mindre, betydelig mindre!  Gleder meg

Espen Hugaas Andersen

#44
Model 3 er en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Og opp mot de så er Model 3 attraktivt priset, selv før avgifter (men inkludert drivstoffbesparelser).

Normalt sett skulle man altså forventet lignende salgstall som konkurrentene, men fordi elbiler har store insentiver i Norge vil salget være *mye* høyere enn konkurrentene, og mange vil kjøpe bilen som ikke kunne tenkt seg å kjøpe de fossile konkurrentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA