Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer ny Model 3 , noen spørsmål

Startet av Verius, onsdag 19. desember 2018, klokken 08:35

« forrige - neste »

Klykken

#15
Det står på serviceinnkallingen om den kvalifiserer til lånebil. Stort sett gjelder det bare garantisaker, eller goodwill hvis det ikke er travelt.
Sitat fra: offpist på onsdag 19. desember 2018, klokken 12:54
Dette med vinduer som fryser igjen ser ut til å være et reelt problem fra det jeg ser på facebook gruppen "Tesla Model 3" som hovedsakelig har USA brukere som deler erfaringer.

På bildet her kan man også se hva som skjer når man lukker igjen døren med fossen rute, stygt hakk i den chrome listen ved taket.
Dette løses med silikonspray (eller tilsvarende) nede ved vinduskanten/døra. Problemet er heller ikke særegent TM3, men alle rammeløse dører.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lepet65


Magnus Hansen

Hva med en batteridrevet hårføner?  :)

Håper på sen levering, så får dere andre finne ut av alt dette her  :)

Nickelilltroll

Hva med vinkelsliper og bare bygg en cabriolet for dere som er så stressa over et ikke eksisterende problem? :D For dere som ikke tål et spøk...scroll videre ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

e-Stig

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:51
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:16
Sitat fra: cra på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: model3citizen på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:51
Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak
Dette er helt unødvendig om man er flink å forvarme.
Veksling mellom varme og kulde er problemet, ikke det at det snør på bilen. Forvarming kan fungere, men det kan være nødvendig med forvarming i over en time eller mer. Helt fånyttes på spontane turer, og vekkasta på de korte.
Ellers, forvarming må man selvsagt benytte seg av ved mulighet. 10min holder ofte, mens man bør få til 20-30min på de kaldeste dagene.
Kjørt tms i 2 vintrer og aldri hatt problemer. Funker med en brødpose som er fylt opp med lunka vann før man prøver noe som helst. Smelter bort alt som kunne lagd problemer, tok meg sikkert 2 min lenger enn vanlig
Blir vel litt feil å si at man aldri har hatt problemer hvis man springer rundt med en brødpose med varmt vann. Her på Vestlandet er det ofte vinter 4-5 ganger hvert år og da kan man ikke ha en bil med dører som fryser fast. Supert hvis det fungerer med skikkelig silikonspray.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Klykken

CRC sin Silikon-spray ser ut til å funke så langt hos oss i alle fall. Tempen har i tillegg hoppet fra -15 til 0 flere ganger i år, og vekslet fra tørt til vått. Ikke hørt noe klager fra fruen enda, som er hovedbruker av bilen. Eneste man må "bøkle med" er ladeluka i det det går fra 0 og vått til noen minus. Trykk litt forsiktig bak på ladeluka mens du trykker på knappen på ladepistolen, så spretter den opp. Har ikke hatt silikon på denne enda. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Jeg hadde Model S i 4 vintrer. Frem til første vinter var bilen problemfri. Jeg bor 200m fra sjøen i Rogaland. Har ikke plass i garasjen til bil. Ofte regn om kvelden som fryser til is om natten. Det meste gikk til helvete. Ser at plasser hvor det er tørt og stabilt vær kan det være problemfritt. Hos meg sprengte vannet opp pakninger, vinduer frøys fast, så en ikke fikk åpnet dørene osv.

En åpen carport ville løst 99% av problemene her. Synd bygningsreglene setter begrensning på sekundærareal her. Jeg har bestilt Model 3, men denne gang skal jeg prøve all slags silikon-ting osv så faren reduseres. Og håper at baklykter og tak tåler frostspreng bedre.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Jeg var litt uforsiktig med å åpne dørene uten nok forvarming i fjor vinter. På Model X blir jo dørene presset opp av en mekanisme når en har utløst åpning, så det er lett for. Det ble ingen umiddelbar skade av at døren ble åpnet uten at vinduet gikk ned, men etterhvert ble vinduet litt slarkete, noe skjedde med mekanismen inne i døren. Det ble fikset kjapt og greit av Tesla på drop-in.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Dexter

må si jeg og sitter i tenkeboksen, det som er ødeleggende for min avgjørelse er usikkerheten om kvaliteten på bilen. og servicen på sentrene. finner så mye dårlige omtaler fra sentrene i norge.

og at den er overpriset. synd det ikke er noe alternativer i samme segment.

olavxxx

Sitat fra: Dexter på lørdag 22. desember 2018, klokken 10:32
må si jeg og sitter i tenkeboksen, det som er ødeleggende for min avgjørelse er usikkerheten om kvaliteten på bilen. og servicen på sentrene. finner så mye dårlige omtaler fra sentrene i norge.

og at den er overpriset. synd det ikke er noe alternativer i samme segment.
Tuller du? Du får i Model 3 performance bedre ytelser enn en sportsbil til 2x prisen!

HCO

#26
Og med den "vanlige" får man en bil som er omtrent like rask som Audi R8 fra 10 år tilbake. Raskere enn nye Porsche 718 Boxster...
Sitat "Tesla lager ikke trege biler".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Nickelilltroll

Sitat fra: Dexter på lørdag 22. desember 2018, klokken 10:32
må si jeg og sitter i tenkeboksen, det som er ødeleggende for min avgjørelse er usikkerheten om kvaliteten på bilen. og servicen på sentrene. finner så mye dårlige omtaler fra sentrene i norge.

og at den er overpriset. synd det ikke er noe alternativer i samme segment.

Da må du lese deg opp litt for servicen jeg fått av Tesla Brumunddal har varet helt rå!!

Ja, har blitt noe venting fra booking til faktiskt fysisk time en gang(bytte av DU), men det har aldrig varit problem. De leverte leiebil på gardsplassen å henta min bil.

Meldinger fra serviceansvarlig hver dag om processen og progresjon.

Henta bilen 4 dager etterpå, nyvaska innvendig og utvendig. Nøkkeln i hånden, en god kaffe og mail om hva som er gjort. Utrulig hvor effektiv og tillfredstilt jeg opplevde dem.

Servicen skjønner jeg varierer fra servicesenterne imellom, men har nok med trøkket å gjøre. Kan lønne seg å kjøre 1 1/2 time fra Oslo faktiskt.

Opplevd MYE dårligere service fra 2 andre store importører uten at jeg ønsker å dra dem ner i møkka for det.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vesel

#28
Ville heller ikke kalt den overpriset. For 518 000 kr vil jeg få en bil som har:

  • 75 kWh batteri. Nærmere 500 km reell rekkevidde.
  • 346 hk. 0-100 på 4,8 sek.
  • To motorer og firehjulsdrift
  • Tilgang til Teslas superchargere. Er én av kun tre elbiler på markedet hvor man bare kan sette seg i bilen og kjøre i hele Vest-Europa uten å måtte planlegge.
  • Glasstak
  • Oppgradert lydsystem som får skryt av audiofile
  • Varme i alle setene
  • Elektrisk justerbare skinnseter, ratt, speil og ventiler med minnefunksjon
  • Oppvarma sidespeil
  • Ryggekamera og parkeringssensorer rundt hele bilen
  • Integrert dashcam
  • Alle lys er LED. Veldig gode frontlys.
  • Fjernlysassistent
  • Autopilot som bare blir bedre over tid. Adaptiv cruisecontrol, velfungerende selvstyring, summon, autopark, automatisk filskifte.
  • Pre-kollisjon-bremsing
  • 15" multitouch-skjerm av god kvalitet, med Spotify og Google Maps integrert
  • App hvor man kan overvåke og styre bilen fra hvor som helst i verden. Skru av og på klimaanlegg, låse opp m.m.
  • OTA-oppdateringer
  • Bokstavelig talt nøkkelløs tilgang, med mobil istedet
  • Hardware til å kunne bli fullstendig selvkjørende, med softwaren under utvikling.

I tillegg er det den sikreste bilen NHTSA noen gang har testet, og fra merket med USAs mest fornøyde bilkunder.

Vis meg én bil som er i nærheten av å være like godt utstyrt til samme pris.
SR til ca 300 000 kr, med eller uten EAP og PUP, kommer til å bli tidenes bilkupp.  :+1:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Dexter

#29
kanskje man må ta alt via brummendal, synd når man er 5 min unna et annet servicesenter.

superchargertilgang har liten verdi for meg. kanskje nedover i europa en gang hvert 3 år med bil og da bruker jeg landcruiser eller leiebil.

bilen vil jeg si er i segmentet med koreanerne, så legge enda 200k oppå de er jaggu mye penger for å få 4wd og tvilsom kvalitet.

samt et ubrukelig baksete, men heldigvis er barne små enda, og når de er større og trenger bedre baksete, så er det mest sannsynligvis på tide å bytte bil.

slik jeg ser det for oss, så er 4wd det eneste som er pluss, alternativet er å gå enda opp i pris og kjøpe e-tron eller i-pace, men da forsvinner hele poenget med elbil som sparekilde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA