Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

sylwester

Kona mi spurte meg om en situasjon som oppsto på ladestasjonen idag.

Dette var på en Fortum-plass med 4 hurtigladere og 2 flexiladere. Alle ladeplassene var i bruk og kona mi stelte seg etter en i3 som tydelig ventet på å lade. Første ledige tok i3-en og neste ledige hadde kona mi plassert seg foran. Da kom det en elbileier som eide bilen som har stått å løadet på flexiladeren ved siden av  å sa tydelig at hun hadde ventet på chademo og tok dermed ladekabelen og tok seg til rette, men sa at kona mi kunne godt bli parkert der hun var, men hun skulle ha lading først.

Jeg er litt som kona at jeg syns man ihvertfall bør være tilstede om man står i kø og at man lade emd flexi betyr ikke at man venter i kø så sant man ikke sier fra. Jeg syns vedkommende var veldig frekk. Hva syns dere?
Hva er skikk og bruk her? Er det slik at alle som står å lader har prioritet på raskere lading? Hvordan vet man at det er intensjonen? Isåfall burde hun ikke fått plassen i3-en tok?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42
Kona mi spurte meg om en situasjon som oppsto på ladestasjonen idag.

Dette var på en Fortum-plass med 4 hurtigladere og 2 flexiladere. Alle ladeplassene var i bruk og kona mi stelte seg etter en i3 som tydelig ventet på å lade. Første ledige tok i3-en og neste ledige hadde kona mi plassert seg foran. Da kom det en elbileier som eide bilen som har stått å løadet på flexiladeren ved siden av  å sa tydelig at hun hadde ventet på chademo og tok dermed ladekabelen og tok seg til rette, men sa at kona mi kunne godt bli parkert der hun var, men hun skulle ha lading først.

Jeg er litt som kona at jeg syns man ihvertfall bør være tilstede om man står i kø og at man lade emd flexi betyr ikke at man venter i kø så sant man ikke sier fra. Jeg syns vedkommende var veldig frekk. Hva syns dere?
Hva er skikk og bruk her? Er det slik at alle som står å lader har prioritet på raskere lading? Hvordan vet man at det er intensjonen? Isåfall burde hun ikke fått plassen i3-en tok?

Etter min mening er det helt ok å lade på AC mens man venter i kø på DC-lading (det gjør jo behovet for DC-lading mindre slik at man blir fortere ferdig der, vinn-vinn for alle parter). Men da må man være til stede, og gi beskjed til nestemann som stiller seg i kø. Om man drar avgårde for å gjøre noe annet får man stille seg bakerst i kø når man kommer tilbake. Det blir som å gå ut av kassekøen i butikken for å hente en liter melk. Da får man stille seg bakerst etterpå, ikke presse seg inn midt i køen igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zimon

Enig med jkirkebo, lader man midlertidlig på AC flexi i påvente av ledig Hurtig DC lading så får man vente i/ved bilen og informere de neste som kommer. Ikke komme løpende etterpå og "snike" sånn sett. Og lade på AC og få noen % der så er det kanskje nok å stå der 5min etterpå istedenfor å bruke 5 min på å koble seg av AC, plugge til DC og starte lading? Men vær ved bilen og si ifra at man står i kø vil være det riktige IMHO.

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

turfsurf

Sitat fra: Zimon på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:36
Og lade på AC og få noen % der så er det kanskje nok å stå der 5min etterpå istedenfor å bruke 5 min på å koble seg av AC, plugge til DC og starte lading?
Det viktige ved å benytte AC lading midlertidig er at det hjelper med å holde batteriet varmt mens man venter, så besparelsen er både i tid og mengde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Enig med de over at en må være tilstede for å avklare at en egentlig venter på DC, evt ha avtale med noen om lader på DC når de er ferdig, og være tilbake i god tid før dette.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42
Hva er skikk og bruk her? Er det slik at alle som står å lader har prioritet på raskere lading? Hvordan vet man at det er intensjonen? Isåfall burde hun ikke fått plassen i3-en tok?

Men da skulle vel i3'en kunne påberope seg din kones plass igjen, så da var det i alle fall "riktig" (men likevel feil) å snike seg inn før første som skal til å begynne lading, i stedet for at alle skal rokere en plass.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

sylwester

Ja, men da ville det heller ikke vært så rart for kona siden hun visset at hun var *etter* i3. Hvis hun hadde lurt på noe ville hun spurt og fått svar. Jeg er nå mer sikker på at vedkommende gitt ut av køen sin og kona mi burde fått plassen da den ble ledig. Takk for svar :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Det kommer til å bli komplett kaos fremover om ikke ladeoperatørene begynner med et eller annet slags køsystem. :/

m0nkey

Kjørte forbi Lyse sin stasjon ved Sola flyplass. Så ut til å være satt opp betongblokker slik at man måtte kjøre inn i sirkel og i praksis inn i ett kø system. Fikk ikke sett så godt på det så mulig jeg så feil.
KIA Soul EV Classic (2015)

Robert Sund

Jeg vet ikke om noen god løsning, men jeg ser at det er litt ugunstig om folk som venter lenge må sitte i bilen for å flytte den en og en plass frem, istedet for å benytte stedets fasiliteter.

Electrix

Det har hendt et par ganger at jeg også har opplevd kø på hurtiglader, men køen har da organisert seg på veldig høflig vis, heldigvis. Jeg har også brukt AC lading mens jeg ventet, noe jeg mener er fornuftig så lenge det er ledig og plass.

Men den eneste fornuftige løsningen jeg kan se på kø-problematikk på hurtigladere er flere hurtigladere. Mange flere. Det selges stadig flere elbiler, og andeler elbiler i den totale bilparken øker kraftig så det er nesten ingen risiko for overetablering av hurtigladere, i så fall snakker vi bare om lokale midlertidige overetableringer. Ettersom tiden går blir de fleste biler elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Sitat fra: Electrix på tirsdag 25. desember 2018, klokken 23:32
Men den eneste fornuftige løsningen jeg kan se på kø-problematikk på hurtigladere er flere hurtigladere.

Vi kan ikke bygge nok hurtigladere til å unngå kø på utfartsdager. Det er ikke økonomi i å ha ladesteder som opererer med full kapasitet to ganger i året, og aldri når mer en halv kapasitet på andre dager. I circle k appen kan man "reservere" hurtiglader (dette er ikke i bruk enda så uvisst hvordan dette fungerer..), men det burde faktisk være mulig å ha et kønummersystem for laderene.

elektrolux

Bildeling er en løsning.

Rett og slett bytte bilen til en som er fulladet og kjøre videre.

Hvordan det gjøres rent praktisk er nok en utfordring, men f. eks kunne dette vært en forettningside' for bilforhandlerene som kunne styrt dette med en liten bil pool.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: Panduck på onsdag 26. desember 2018, klokken 08:31

Vi kan ikke bygge nok hurtigladere til å unngå kø på utfartsdager. Det er ikke økonomi i å ha ladesteder som opererer med full kapasitet to ganger i året, og aldri når mer en halv kapasitet på andre dager. I circle k appen kan man "reservere" hurtiglader (dette er ikke i bruk enda så uvisst hvordan dette fungerer..), men det burde faktisk være mulig å ha et kønummersystem for laderene.

Det er kraftelektronikk og effekt som koster, ikke ladeuttak. Så man kan jo se for seg for seg ladere med mange uttak som deler effekt.

F eks en ladeøy med 10 uttak som deler effekten fra fire 200kw ladere. De fire første får full effekt (inntil 150kw). De fire neste får resteffet (min 50kw). De to siste er venteplasser, hvis det ikke er effekt ledig. Så forteller ladeappen hvilken ladeøy du bør koble deg til, når det er flere.

Når det gjelder reservasjon av ladeplass, så er det flere punkter som kan være problematiske:
-Man vet ikke eksakt når man kommer, spesielt hvis man reserverer lang tid i forveien. Hvordan håndteres dette?
-Noen vil reservere «for sikkerhets skyld», men ikke bruke plassen allikevel, og således blokkere laderen.
-Få andre som prøver å koble seg til en lader som ser ledig ut til å skjønne at denne faktisk er reservert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Sitat fra: automat på onsdag 26. desember 2018, klokken 09:56
Når det gjelder reservasjon av ladeplass, så er det flere punkter som kan være problematiske:
Så lenge man har en kommersiell innfallsvinkel til dette (det vil si at du skal tjene penger på salg av strøm, og ikke bare hjelpe egne kunder, som Tesla), så er dette uproblematisk.
Jeg tipper at du må betale full pris fra reservasjonstidspunktet, enten du lader eller ikke. Kan også hende at de tar en høyere minuttpris hvis du ikke lader, nettopp for å unngå at ladeplasser står tomme når folk venter.

Hovedproblemet med slike reservasjonsløsninger er vel at til slutt er det alle som må reserverer seg, og da er du like langt. Skal jeg reservere en ladetid som starter 45 minutter etter at jeg kommer frem til plassen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA