Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla billig i Norge

Startet av noto, tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

noto

Med dagens dollarkurs (8.71) koster TM3 AWD midnight metallic med AP aktivert kr 518k i USA (59.500 USD). Det er eksakt samme beløp som jeg har på min proforma faktura som inkluderer vrakpant og det hele.

Amerikanerne betaler i tillegg destination og delivery fee på USD 1.200 og typisk 9-10% sales tax. Tilsammen oppveier det tax incentive på 7.500 USD.

Når sistnevnte reduseres ved nyttår er vi antagelig billigst i verden.

Ikke rart det blir etterspørsel i et land som er vant til å ha verdens omtrent dyreste biler og i tillegg har dyrt fossildrivstoff og (relativt) billig strøm. For ikke å nevne null årsavgift og ennå stort sett null bompenger.


Magnus Hansen

Kronekursen har svekket seg i takt med sviktende oljepris. Vi får se om det fortsetter. I såfall justeres prisen opp etterhvert. Men det før vel noen måneder mellom hver gang de ser på kursene

noto

Kronen svekket seg også rundt forrige nyttår.

Må kreditere Tesla at de aldri har kjørt med Norge-påslag utover reelle ekstrakostnader. Ser det klages på Audi som angivelig stikker momsfordelen i egen lomme. Vet ikke hvilke valutagrep Tesla har tatt, men på papiret taper de nå penger i Norge sammenlignet med hjemmemarkedet. Kanskje lurt å låse bestillingen før prisjustering som må komme.

Magnus Hansen

Ellers er det et morsomt tankeeksperiment med dollarkurs tilbake der vi har når Model S kom.. Da hadde det vel ikke blitt solgt så mange andre biler her i landet enn Tesla..

noto

#4
Beregnet ut fra prisen på ekstrautstyr, f.eks. metallic lakk (USD 1500 / NOK 12.500) står Tesladollaren i 8,33 som er ca 6% rabatt til dagens kurs. Løp og kjøp?

N00b

Innen bilene skal leveres ut og betales så skriver i midt i februar, da har kronen styrket seg igjen. Tesla vet det.

Magnus Hansen

Sitat fra: N00b på onsdag 19. desember 2018, klokken 06:44
Innen bilene skal leveres ut og betales så skriver i midt i februar, da har kronen styrket seg igjen. Tesla vet det.

Tesla tror i alle fall at kursen de har valgt er et realistisk gjennomsnitt for de nærmeste månedene. Men hverken Tesla eller noen andre vet.

Autowinder

Jeg jobber i et amerikansk selskap, og amerikanere ønsker seg at valutaene er likeverdig. Jeg vet at på et tidligere tidspunkt, når kursene var ganske like, ble for endel selskaper USD satt lik EUR. Så ettersom Europa har dratt fra, tenker de salg av produktene sine til f.eks. €100 når det er snakk om $100, og det er jo en gevinst i så måte.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

noto

Sitat fra: N00b på onsdag 19. desember 2018, klokken 06:44
Innen bilene skal leveres ut og betales så skriver i midt i februar, da har kronen styrket seg igjen. Tesla vet det.

INGEN vet det, men det svinger selvsagt. Periodevis, som nå, er bilene billigere i Norge enn i USA (pre US tax og incentives), og prisøkning kan forventes.

Balrog

Er de amerikanske prisene uten VAT?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

noto

#10
USA har ikke generell VAT, men sales tax som varierer fra stat til stat og tildels lokalt innenfor en stat. Typisk 6-10%. Priser oppgies alltid uten sales tax. Så ja, den kommer i tillegg for amerikanske kjøpere. Bare noen få stater har ikke, eller veldig lav tax.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA