Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svarte skjermer - alvorlig feil

Startet av daktari, tirsdag 18. desember 2018, klokken 11:29

« forrige - neste »

daktari

Det har jo vært rapportert om svarte skjermer hos en del uheldige på FB en drøy ukes tid. Nå kom det e-post fra Insignia om saken. Det har også kommen en oppdatering til infotainment, fra S18C_18.37.1-222737 (oktober) til S18D_18.47.5-269316 (12.des). Det er litt uklart for meg om sistnevnte er den med feilen, eller om dette dukket opp tidligere?
Det kan dog hende de har oppdatert andre moduler OTA, uten at vi vet om det. Det er bare 3 SW-versjoner man kan se i bilen; Infotainment, Navi og Telematics (som er "14.2" for øyeblikket), men det finnes flere SW-moduler enn dette.

"Som et resultat av at mange I-PACE-kunder de siste dagene har opplevet at en eller begge skjermer i midtkonsollen ikke aktiveres ved oppstart, ønsker vi å informere nærmere om dette. Årsaken til denne feilen antas å ligge i bilens software, og/eller en kommunikasjonsfeil i bilens over-the-air funksjoner. Fabrikken jobber på spreng for å løse dette problemet, og vil så snart som mulig informere oss om en løsning. Foreløpig er det usikkert om en eventuell software-løsning vil sendes over-the-air, eller om bilen må inn til verksted for å få lastet ned ny programvare. Av denne grunn har vi valgt å ikke utføre flere utestående software-kampanjer på de bilene som til nå ikke har fått dette, inntil vi har fått nærmere avklaring.

For de som har opplevet problemet med sorte skjermer, vil alle innstillinger forbli som de var før dette skjedde - og det er ikke mulig å gjøre endringer. Radio vil f.eks bli stående på med samme volum som før - selv etter at tenning er slått av og bilen låst. Noen opplever at skjermene kommer tilbake etter noe tids kjøring, og opplever ikke ytterligere problem.

Dersom du skulle oppleve ovennevnte problem, vil vi anbefale deg å forsøke følgende:

- Ta ut eventuelt data-simkort dersom dette er satt inn.
- Parker bilen og koble til lader.
- Lås bilen og vent en time.

Dersom dette problemet skulle vedvare og bilen ikke kan benyttes, ber vi deg kontakte Jaguar Assistanse. De er tilgjengelige på telefon 800 31 055, og kan tilby assistanse og lånebil.

Insignia beklager de problemer dette måtte medføre, og vil holde deg oppdatert på hvordan du bør forholde deg til dette videre."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Takk for at du deler.
ipaceforums.co.uk meldes det om at leveringer av i pace er stoppet hos forhandler i Utrecht (nederland) som følge av problemene med sorte skjermer.

1000kwh

Har ikke ipace noen mulighet for "omstart"?

Chimp

Bilen har en form for omstart når du skrur av, låser og returnerer til den minimum 20 min senere. temmelig tungvindt i nødens stund

daktari

Ja, bilen går i en slags dvalemodus etter en tid. Man merker det godt når man bare parkerer for ett minutt eller så, og skjermene kommer på umiddelbart, mens det tar 10-15 sek å boote alt på morgenkvisten.
Det skal også være mulig å restarte noe ved å presse både gass og brems samtidig i 10 sek, men det er når bilen er startet opp - usikker på om det hjelper på denne situasjonen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Gass og brems inne i 10 sek med tenning på er for å nullstille GOM/rekkeviddeestimator, den gjør lite annet dessverre (men fin funskjon forsåvidt).
Endelig har Insignia (muligens andre forhandlere også) i alle fall begynt å kommunisere feil som rammer flere biler. Åpenhet er bra!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

bmw2002


xref

Selgeren hos Insignia påstod at I-Pace var JLR mest testede bil. Kan se ut som de hadde hatt gått av litt mer, eventuelt bedre testing :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

bmw2002

Er vel naturlig at bilen er godt testet når det er første elbilen til JLR, men de har tydeligvis vært for sent ferdig med softwaren slik at denne ikke ble godt nok testet. (Endelig software ble jo ferdig etter bilene var produsert).

Og det er jo endel småbugs som ikke er SW også.

EVBil

Det virker som det er den siste oppdateringen; OTA på en god del biler- S18D_18.47.5-269316 (12.des). som ikke har fungert som forventet.
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=749

daktari

Stemmer det? I Topix finnes release notes for 18D, og der står "Upper and lower screens will no longer go blank with working audio." På 18C er ikke dette nevnt. Det var da svarte skjermer før den 12.des? Vet vi hvilken software de hadde? Det kna selvfølgelig være mulig at 18D forsterket problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Jaguar har visst kommet med en fiks på svarte skjermer. Får håpe de får rullet ut dette raskt.

dsi

Får håpe det, har hatt sorte skjermer i 2 uker. Hvor har du fått de opplysningene fra? Jeg har ikke hørt noe fra forhandleren min enda.

Phantom3D

Det står noe på ipace uk forumet.

I just received an email from my dealer with a screen grab of their internal bulletin system. If you cannot read the text above, I'll quote it below.
X590's with blank screens: Solution available 20th Dec- 'automatic TCU broadcast', please stand by for more information.
Appears Jaguar are about to ship some new software that hopefully will resolve this.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=672&start=100

Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

RayBomb

#14
Vel da har jeg fått denne grusomme feilen. Det verste med feilen er at  nærhetsensorene rundt bilen heller ikke virker, og jeg har åpenbart ikke noe ryggekamera med sorte skjermer.
Jeg har laaang vei til nærmeste Jag verksted (8,5 timer med ladestopp) og har time for å legge keramisk belegg på bilen også snart, så jeg vil heller ikke gi fra meg bilen og miste verksted timen for keramisk beskyttelse som tar 3 dager å fullføre.

Nåværende SW: Telematics: 14.2 | InControl: S19A_19.11.4-330884

Ganske irriterende også at Nardo bil ikke vil ha noen kontakt med meg. Har prøvd nå å ringe dem 4 ganger, uten å få svar hos verksted avdelingen. Resepsjonisten gav beskjed til avdelingen om å ringe meg alle fire gangene, men enda har ingen ringt meg. Om dette har med at jeg ikke har kjøpt bilen hos akkurat denne forhandleren, eller de rett og slett er svært barnslige, vites ikke. Uansett årsak, ganske håpløst. Jaguar assistanse sier at nærmeste verksted er helt OK å ringe. Skal ikke ha noen betydning.
Jeg er skuffet over behandlingen jeg får.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA