Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette tidenes beste artikkel om lading av elbil?

Startet av elektrolux, mandag 17. desember 2018, klokken 19:16

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 21. desember 2018, klokken 10:49
Jeg trodde e-Golf var forberedt for enfase lading?
Ja, nye e-golf kan benytte seg av både en og trefasstasjoner.
Så på en trefasstasjon 16A eller 32A kan den lade med 2x16A = 7,4kW med standard kabel. Kommer den på en enfase ladestasjon 32A kan den lade med 1x32A = 7,4kW dersom den har en 32A kabel men med standard kabel blir det mindre (20A = 4,6kW).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amatøren

2018 og 2019 FL lader i hvert fall på 32 A enfase.

Har to stykk Schneider EV Link ladere (32 A).

Ser forskjell nå jeg fordeler lastmulighet og ene justeres ned til for eksempel 20 A.

Har også godt sammenligningsgrunnlag fra 16 A på arbeid og 32 A hjemme. I tillegg nå begge var satt på 16 A.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Nyere eGolf (og Tesla) kan lades på flere måter:

- med én spenning, 32A 7,4 kW
- med to spenninger fra TN. 16, 16A i faseleder og 16A i N-leder.
- med to spenninger fra IT. 16, 16A i to faseledere og 28A i tredje faseleder.

Den siste omtales som åpen trekant, open delta, V-kobling eller som her «lurekobling».

Åpen delta er en stor fordel om en har 3-fase 32A til underfordeling. En kan lade fullt 7,4 kW og samtidig ha en verktøykurs på 16A samtidig. Dersom bilen, eks Kona eller Audi e-ion lader med én spenning, er kursen fullt blokkert med et uttak på bare 7,4kW.

nojac

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:27
Det er derfor viktig å advare mot bruk av skjøteledning av dårlig kvalitet med bruddskader! Elbilen lader med 2300watt over lang tid.

På bildene er schuko kontakten like fin.

Jeg sjekket med Trøndelag Brann- og Redningstjeneste som bekrefter det dere sier:

"Det ble brukt skjøteledning til lading. Denne hadde fått en skade, noe som gjorde at det oppstod en lysbue. Materialene rundt skjøteledningen tok fyr som følge av den høye temperaturen. En lysbue kan få temperaturer opp til 5000 grader."

Hilsen en fornøyd schuko-lader (som var LITT bekymret en liten stund :) )
2018 e-Golf

Ferry

Det ene bildet fra Facebook-siden som det linkes til tidligere i tråden viser nærbilde av skaden på kabelen. Kan se ut som om det er revet eller skåret av en flik av ytterkappa fra før, eller kanskje det er gjort etter brannen? I hvert fall er blå leder brent tvers av. Kan se ut som om den er bøyd ekstra mye akkurat i dette området, og det kan jo skje visst ytterkappa mangler og ikke hjelper til og stiver av kabelen. Ser det ikke ut som om kordellene er bøyd tvert på høyre del av blå leder?

Øyvind.h

Sitat fra: nojac på fredag 21. desember 2018, klokken 15:21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:27
Det er derfor viktig å advare mot bruk av skjøteledning av dårlig kvalitet med bruddskader! Elbilen lader med 2300watt over lang tid.

På bildene er schuko kontakten like fin.

Jeg sjekket med Trøndelag Brann- og Redningstjeneste som bekrefter det dere sier:

"Det ble brukt skjøteledning til lading. Denne hadde fått en skade, noe som gjorde at det oppstod en lysbue. Materialene rundt skjøteledningen tok fyr som følge av den høye temperaturen. En lysbue kan få temperaturer opp til 5000 grader."

Hilsen en fornøyd schuko-lader (som var LITT bekymret en liten stund :) )

Om du vil høre mer om eksempler på branntilløp pga schuko og ikke-dedikerte kurser kan det være en ide å ta en prat med DSB, eller fagkompetansen i elbilgruppen til NEK :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Husker denne brannsaken, var plussartikkel i adressa. Ble diskutert på facebook, de hadde brukt en timer også mener jeg å huske? (Har ikke abb selv..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nojac

Nei. Som sagt lengre oppe handlet denne brannen om skade på en skjøteledning i Trøndelag.

Timer var brukt i en annen mye omtalt brann som ofte brukes av de som snakker om "livsfarlig elbillading", i Sverige.

Ingen av disse handlet om brann i forbindelse med schuko-kontakten.
2018 e-Golf

Oddaa

Fra adressa.no: «I brannen som oppsto i garasjen i Trondheim nylig, var nettopp en skadet skjøteledning brannårsaken, opplyser Reiten.

- Vi fant et bitte lite hull på tre-fire millimeter på skjøteledningen. Da vi undersøkte nøyere så vi at den ene lederen manglet seks millimeter. Det betyr at det oppsto en såkalt stående serielysbue fra ledningen. Dette blir som en liten sveiseflamme på 4000–5000 grader. Denne lysbuen antente omkringliggende materiale i garasjen, og brannen oppsto. En så liten sak kan altså gi en stor skade, sier krimteknikeren, og legger til:

- Det var tilfeldig at denne brannen ble oppdaget. Hadde den pågått i femten minutter til, hadde trolig familiens hus blitt totalskadd.

Krimteknikerne i politidistriktet har ikke konkludert med feil lading av elbil som brannårsak etter andre boligbranner i Trøndelag.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA