Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot, fungerer godt under riktige forhold.

Startet av Balaklava, mandag 17. desember 2018, klokken 14:38

« forrige - neste »

Balaklava

Har begynt å få litt erfaring med "autopiloten" i bilen (lineassistant satt til "aktiv").

I helga kjørte jeg Operatunellen og måtte bare korrigere to ganger ;-). Men erfaringene er litt delt. Det er åpenbart ikke en "one size fits all" autopilot. Den kommer til sin rett når en ligger i ei fil på motorvei, på andre veier syns jeg den i praksis er ubrukelig og mer til irritasjon enn noe annet.

Men på motorvei har den styrt i mange mil uten problemer, og jo fortere det går jo bedre styrer den da den har en tendens til å kjøre litt "shuffle puck" mellom fildelerne/markeringen i veien. Om jeg ligger i 80 så er bilen rett og slett ganske "vinglete". Og jo breiere feltene er jo mer vingler den mellom strekene.

Men om jeg ligger i 110+ så jevner hastigheten ut "vinglingen" og opplevelsen blir en helt annen. Den styrer fint og stødig både på sletter og gjennom svinger. Men obs! Avkjøringer og andre uregelmessigheter i merkinga kan gjøre at den mister sporet og en må korrigere.

Er det mer enn to filer så virker det som autopiloten trives best i midtfila, antagelig fordi merkinga i veien er mer konsis hele veien.
---
Langkjøring på motorvei har blitt noe helt annet med cruise og autopilot på. Nesten litt kjedelig, men nå kan en ta seg en ny snus eller fikle litt med noen knapper uten at det føles skummelt. Med litt tilvenning så vet en hvor piloten fungerer som den skal, og hvor en må være beredt på å korrigere.

Bilen forlanger at en holder henda på rattet, ikke absolutt hele tiden, men den merker om en ikke holder henda på rattet en liten stund. Og det er fornuftig for autopiloten fungerer veldig godt under gode forhold, men samtidig er den "så dum" at den også gjør store feil, men en lærer seg å skjønne når de kommer. Om den feks vingler mellom stripene i lavere hastighet så vil den på ett tidspunkt, hvis det blir sving, treffe stripa med for mye vinkel til at den vil korrigere. I praksis vil den da kjøre i grøfta, eller skifte fil. 
------
En ting det tok litt tid for meg å skjønne var samarbeidet mellom autopiloten og blinklys. Når jeg blinker så har jeg ofte styrt litt mot fila jeg skal til, bare litt. Men når jeg da blinket virket det nesten som bilen skiftet over til den nye fila selv.

Det som faktisk skjer er at autopiloten "slipper" streken på den siden du blinker til slik at det ikke kommer noen korreksjon eller lyd når du krysser linja. Så om en "insierer" filskiftet ved å styre ørlite mot fila en skal og så blinker så "glir" bilen over i den nye fila, så overtar autopiloten igjen.

Bilen er ikke veldig langt unna å kunne bytte fil selv, for å si det sånn. Jeg tipper vi vil se det på en Hyundai temmelig snart.
---
Så dere som kjører mye motorvei, sett lineassistant til aktiv og begynn å bruke den. Den fungerer faktisk veldig godt og med litt øvelse tar den mesteparten "av jobben" uten problemer. :-)

jornhd

Lane assist er nok ikke ment som en autopilot. Det er vel mer en sikkerhetsfunksjon som hindrer deg i å krysse midtlinja om du skulle være uoppmerksom. Har den alltid på på langkjøring, uavhengig om det er to- eller firefelts vei. (Den styrer faktisk veldig bra på moderat svingete veier også. ;))
Det den føler på er ikke om du holder i rattet, men om du har hatt rattkorrigering ila. siste 10(?) sekunder. Jeg har mange ganger fått beskjed om å holde i rattet selv om jeg har holdt i det hele tiden, da på snorrette strekninger.

Balaklava

Sitat fra: jornhd på mandag 17. desember 2018, klokken 16:56
Lane assist er nok ikke ment som en autopilot. Det er vel mer en sikkerhetsfunksjon som hindrer deg i å krysse midtlinja om du skulle være uoppmerksom.

Nja, jeg tror nok Hyundai har ambisjoner utover å hindre en å krysse midtlinja ;-) Når den fungerer godt som den gjør som autopilot i 95+% av tiden på godt merket motorvei og adaptive cruise på så er bilen autonom på nivå 2.

Og vi må også huske demovideoen til Hyundai hvor de viser en Ioniq som er autonom på nivå 4. Jeg ville ikke bli overrasket om "Ioniq2" er autonom på nivå 3, kanskje til og med 4?

Zimon

Selvsagt har Hyundai ambisjoner om full autonome biler i fremtiden, det har nok alle produsenter (bortsett fra de som lager nisjebiler slik som Lamborghini, Ferrari etc etc.

Men dagens Ioniq har bare Lane keep assist, for å hjelpe til med å ikke krysse fil uten hensikt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Sitat fra: Zimon på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:59

Men dagens Ioniq har bare Lane keep assist, for å hjelpe til med å ikke krysse fil uten hensikt.

Nei det blir helt feil. Alle Ioniq er autonom på nivå 2 , det er ganske mye mer enn "bare laneassistant".

Sett på adaptive, sett laneassistant til aktiv, kjør ut på motorveien og slipp rattet. Du kan kjøre mil etter mil uten å måtte korrigere så lenge merkinga ikke avviker for mye. Motorvei med tre, eller flere, filer er midt i blinken da får du uavbrutte linjer på hver side og bilen styrer 100%.

Kjørte tur retur Oslo- Strømstad i dag. I all hovedsak stod bilen for bremsing, akselerasjon og styring hele veien.

Bilen styrte selv gjennom hele Oslo i tett trafikk sist søndag. Å kjøre gjennom Oslo er ett sted den fungerer så og si 100% fordi du har lange strekk med tre filer og mer så den får uavbrutte linjer.
---
Så om du kun bruker lanessistant som en enkel "lanessistan" har du nok gått glipp av mye av poenget med den. ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA