Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken skal man velge? 200 tusen

Startet av Stianhel, mandag 17. desember 2018, klokken 13:43

« forrige - neste »

Stianhel

Hei!

Tenker å gå til innkjøp av en EL-Bil.

Valget står mellom Soul, Leaf eller i3. Budsjettet er rundt 200 000. Hvilken ville dere valgt?

Heller mot Soul, ettersom det er lang garanti og bra nok rekkevidde 27khw.

Kårepåsporet

Ville valgt Soul, har du mulighet til å forsøke å slå kloa i en med 30 kWt batteri?
Må jo opp i pris, usikker på hvor mye.

autopass

Ioniq startet vel også å falle i pris. Kanskje forsøkt å prute på en?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

nojac

#3
Soul, Leaf og i3 er alle biler med et spesielt utseende som mange misliker, men noen (få :)) elsker..

Selv ville jeg uten å nøle gått for e-Golf i denne prisklassen, f.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135219044

Men av disse tre måtte det ha blitt Soul.

Bare sjekk utstyrslisten nøye, særlig på importbiler. Mange  mangler setevarme. ryggekamera, parkeringssensorer eller varmepumpe  (gir mindre rekkevidde om vinteren) osv. Enkelte kan også mangle hurtiglading.

Går du opp i pris dukker Ioniq og deretter nye Leaf og e-Golf FL opp som mer fristende alternativer. Men det får vel bli neste gang....
2018 e-Golf

Burger

Her må du definere hva du skal bruke den til.

Ved f.eks familie på to stk, ikke noen sjanse for barn og mye kjøring på saltlake så hadde jeg gått for i3. Mer morro for pengene, samt karbon og plast ikke ruster. Men har sine ulemper med maks 4 stk i bilen og bakdører som er litt slitsomme med trang parkering på kjøpesenter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Balaklava

Du får Ioniq spett ny hos anerkjent forhandler som Birger N Haug (Nissan/Subaru) samt Mobile osv i utstyrsnivå "basic" med Hyundai si suverene nybilgaranti og sommer/vinterdekk på felg for 250 000,- uten leveringstid.

Hadde strukket budsjettet og kjøpt helt ny bil, ikke så mye å lure på det.
---
Det er da importbil med varmepumpe og absolutt samme gode egenskapene som hvilken som helst Ioniq, samme rekkevidde osv. Utstyrsnivået på Ioniq er svært høyt på laveste nivå. Du får ryggekamera, adaptive cruise, aktiv lineassistant (autopilot), noen å femti knapper tilgjengelig fra førerplass osv ;-)

Og tør jeg si markedets beste og raskeste varmepumpe? Bilen blir ekstremt fort varm og med tidsinnstilling som starter oppvarmingen automatisk til tross for mangelen av app vil du antagelig ikke savne varmesete- og ratt, som kanskje er de to tingene de fleste savner i importbiler.
---
Importert nybil Ioniq med varmepumpe fra anerkjent forhandler må være mest "bang for the buck" på markedet pr. i dag om du skal ha nybil.

Legg til 50- 60 000,- og du får "norsk" bil med teknikkpakke og varme i setene og rattet ++, men da begynner en å gå over i ett nytt prissegment. Og varme i sete og ratt er kanskje ikke så viktig i en bil som allerede er veldig varm pga den gode varmepumpa?



Stianhel

Hmm,

Golf er gjerne også et alternativ.

Bilen skal brukes daglig, pendling til jobb. ca 60km totalt tur/retur, med mulighet til å lade på jobb om nødvendig.

Vi er bare 2 stk, og samboeren har egen bil. Ser for oss å holde elbilen, og eventuelt bytte ut hennes om vi skal "trenge noe større".

Jeg var å kikket på Soul, Leaf og i3 igår. Må si jeg likte kvalitetsfølelsen av i3 mest.

Ioniq er et alternativ, men da som en sier her så må en opp rundt 50', da åpner det seg andre muligheter igjen, med soul 30kw, i3(94a), med flere.




Balaklava

Av kandidatene så er vel golf den som ser mest ut som... en golf, eller vanlig bil, pluss Ioniq som også ser rimelig normal ut. De andre er jo litt "rare", om det betyr noe da ;-)

Vet ikke om det ble tatt inn importIoniq med basic utstyrsnivå og varmepumpe i 2016-17, men om så burde vel de være nær/under 200 000,- pr nå, hvis ikke det hysteriske bruktmarkedet sier noe annet da og presser bruktpriser helt opp mot nypris?

Kårepåsporet

Det som er viktig å ta med i betraktningen er at elbilen sannsynligvis blir bil nummer en, og blir MYE mer brukt en forutsatt!

e-Golf er bra den, men skal en feks sammenligne første gen Golf og Soul, ja da er Soul en nobrainer! God rekkevidde og lader hurtig, sommer og vinter, det samme gjør Ioniq.


Balaklava

Første gen egolf, er ikke det type 10 mil om vinteren?.... Det er jaggu snaut.

Kårepåsporet

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:15
Første gen egolf, er ikke det type 10 mil om vinteren?.... Det er jaggu snaut.

Tror nok rundt 10 mil kan stemme.
Soul var vel den beste elbilen når den kom mtp pris/størrelse/rekkevidde, og er fortsatt en kurant bil. Men ville nok foretrukket 30 kWt eller Ioniq.


Panduck

Ioniq ligger fra 230 på finn - da får du mange fordeler i forhold til bilene du lister der. Rask lading, CCS standard, lavt forbruk. Har i3 selv, men til den prisen får i3 mer begrenset rekkevidde. Når flere ladenett kommer med kun CCS og raskere lading enn 50kW, har Ioniq en klar fordel fremfor LEAF og Soul (riktig standard), og fordel fremfor i3 og eGolf (raskere lading)

nojac

#12
Enig med foregående...

Kjøp heller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136424732 (Ioniq med kort kjørelengde til 225 000.-) i stedet for den e-Golfen jeg linket til tidligere hvis budsjettet klarer det....

Pass uansett på å få en utgave med varmepumpe hvis du er opptatt av rekkevidde om vinteren.
2018 e-Golf

Up_&_Away

i og med at du snakker om 60 km daglig så vil jeg introdusere lille VW e-Up

Det er en veldig moro go-cart

Vi er en familie på 4 og bruker den 90% av tiden (feriebilen er 2014 Skoda Oct).

Det er iallefall en rimelig bil - og nå ser jeg du får de nye til godt under 200'
VW e-Up! nybil fra august 2018

Kårepåsporet

Sitat fra: Up_&_Away på torsdag 20. desember 2018, klokken 08:25
i og med at du snakker om 60 km daglig så vil jeg introdusere lille VW e-Up

Det er en veldig moro go-cart

Vi er en familie på 4 og bruker den 90% av tiden (feriebilen er 2014 Skoda Oct).

Det er iallefall en rimelig bil - og nå ser jeg du får de nye til godt under 200'

Før en velger kort-kort rekkevidde elbil bør en først tenke seg grundig om, så få prøvekjøre en eller flere elbiler fra feks lørdag til mandag.
Vi vurderte i 2014 Mitsubishi iMiev, vi endte tilfeldigvis og heldigvis med Kia Soul! Vi ble helfrelst, fort!
Hvorfor? Jo, for den hadde så god rekkevidde at også skiturer gikk på et vis, turer vi kunne glemt med en bil med kortere rekkevidde.
Elbilen blir oftest bil nummer en.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA