Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor går hybrider så kort til tross for store batteripakker?

Startet av 1317142119, onsdag 19. desember 2018, klokken 10:35

« forrige - neste »

1317142119

Ikke elbilen i samfunnet, men eldrivlinjen i en hybridbil.

Hvorfor er det slik at hybridbiler går så kort på batteridrift, når batteriene er forholdsvis store?

Ta Peugeot 3008 hybrid som kommer neste år. Til min store overraskelse leste jeg at den har et batteri på 13,2 kWt men går bare 50 km WLTP. Til sammenligning har en i3 60Ah ca 17 kWt tilgjengelig og den går vel rundt 140-160 km.

Er det jeg som blander begrep, eller er det noe hinsides galt med effektiviteten til hybridbilene?

engolf

Det mest uppenbara är nog totalvikten, då en hybrid också har en förbränningsmotor/drivlina och alla tillhörande komponenter som bränsletank, större och bredare däck, kraftigare bromsar mm. Det är stor skillnad på att driva en bil på t ex 1200kg, och en på 1800kg.

zbk

Vekten er langt fra proporsjonal med forbruket. Det krever mer å få opp i fart, men i konstant hastighet har ikke vekt noe å si direkte. Økt vekt påvirker typisk andre faktorer, slik som rullemotstand og luftmotstand (større biler). Tror det beror mer på at drivlinja er lite effektiv og kanskje oppgitt batteri er brutto?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Måkemannen

13,2 kWt er vel omtrent i området der trillingene ligger? Noen som vet WLTP på de?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Øystein16

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:35
Er det jeg som blander begrep, eller er det noe hinsides galt med effektiviteten til hybridbilene?
Du blandar eigentleg biltypar og bruk som ikkje kan samanliknast.  Eg vurderte faktisk først i3 3-4 år sida, men den hadde ein del dårlege eigenskapar. Me enda opp med ein ladbar hybrid fordi et den i sum utnytta batteridrift langt betre en i3. Det er folk sin bruk og behov som stort sett bestemmer kva bil dei kjøper. Det var ikkje den daglege rekkevidden til i3 som var problemet, men bruksverdien. Per i dag er det ikkje elbilarprodusentar som har hatt evne til å utvikla elbil som dekkjer vårt enkle og normale behov, men hybriden takler det.

Burger

Øystein: Du blander utnytting av batteri og bruksverdi. Tolker jeg deg riktig at du mener at i3 har liten batteriutnytting fordi den ikke klarer alle behovene du har?

Blir litt forvirret, siden man kommer seg langt på lite, men må man ha henger så kommer i3 seg 0km uansett størrelse på batteri.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øystein16

#6
Sitat fra: Burger på onsdag 19. desember 2018, klokken 15:28
Øystein: Du blander utnytting av batteri og bruksverdi. Tolker jeg deg riktig at du mener at i3 har liten batteriutnytting fordi den ikke klarer alle behovene du har?

Blir litt forvirret, siden man kommer seg langt på lite, men må man ha henger så kommer i3 seg 0km uansett størrelse på batteri.

Ja, krok er viktigare enn "lang" rekkevidde for vår normale bruk, og det var kun VW som kunne tilby det med eldrift på sin ladbare hybrid i 2015. Normal køyreradius for oss er innafor 15 km - med eller utan krok. Det bur 300 000 i regionen (Stavanger). Spørsmålet er vel kva kompromiss ein vil ta. Me har alltid planlagt å klara oss med ein bil og alternativ for pendling. Avstand (rekkeviddebehov) er kostbart - både i tid og pengar.

Edit: I dag fekk eg ei levering som skal i retur - det vart levert med budbil og palle. Eg har avtalt å levera det i retur og få dekka månader med driftsutgifter ved å bruka kr 5 i straum og 17,20 i bompengar...

engolf

Sitat fra: zbk på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:04
Vekten er langt fra proporsjonal med forbruket. Det krever mer å få opp i fart, men i konstant hastighet har ikke vekt noe å si direkte. Økt vekt påvirker typisk andre faktorer, slik som rullemotstand og luftmotstand (større biler). Tror det beror mer på at drivlinja er lite effektiv og kanskje oppgitt batteri er brutto?
Precis, och hybrider använder som regel eldriften i låga hastigheter (typiskt stadstrafik med start/stopp) och som hjälp till förbränningsmotorn vid t ex accelerationer. Det är i just stadstrafik förbrukningen är som högst, och med tanke på den extravikten stämmer det ganska bra.

Trekkoppbil

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:35
Ta Peugeot 3008 hybrid som kommer neste år. Til min store overraskelse leste jeg at den har et batteri på 13,2 kWt men går bare 50 km WLTP. Til sammenligning har en i3 60Ah ca 17 kWt tilgjengelig og den går vel rundt 140-160 km.
Det spørs om det ikke er en sammenblanding av WLTP og NEDC her.

TB

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:12
13,2 kWt er vel omtrent i området der trillingene ligger? Noen som vet WLTP på de?
120 - 130 km er WLTP for trilling. 150-160 NDEC.
Praktisk rekkevidde er rundt 110 - 120 sommer. Vesentlig mindre på vintertid.

Kjelde: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Etter det eg har forstått er nokon av årsaka til at hybrider går kort at kapasiteten av batteriet brukes mer forsiktig enn i reine elbiler. Batteri lades ikkje heilt ut, og lades ikkje til 100% - dermed varer batteriet lengre uten tap, men rekkevidden blir kortere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Egil Fonn

Et unntak er BMW i3 REX 94ah (hybrid) har ca 30kw/t disponibelt i batteri og 9 liter bensintank. Dette gir ca 200km rekkevidde på batteri og 150km på bensin. På fin sommerkjøring 250+ på batteri + 160 på bensin (sum 410km)
Dette er en serie hybrid som fungerer helt som en vanlig Elbil men har i tillegg innebygget en liten bensin motor som driver en generator som kan forsyne batteriet med el-energi ved behov.
Litt mer om parallell og serie hybrid her. https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle_drivetrain
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Pallesnekkern

Hovedgrunnen til at hybrider går kort med stort batteri, er at bufferen i topp og bunn må være veldig stor.  Disse batteriene kjøres meget hard og antall sykluser er 3-10 ganger så høyt som i en el-bil. Da må bufferen være stor for at batteriene skal vare ut garantitiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA