Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(propagandaVideo): Elbilsgenerationen provkör bensinbil (english subtitles)

Startet av elekTrond, mandag 17. desember 2018, klokken 01:36

« forrige - neste »

elekTrond

Snublet over et tankevekkende klipp her om dagen. Kom på det da jeg så videotråden om Blondine, Tesla og bensinstasjonen:o
PS! Wait for the money shot!  :D




https://youtu.be/FPMg31JULh8

Elbilsgenerationen provkör bensinbil (english subtitles)

Published by Power Circle on Tue, 15 Dec 2015 08:21:23 GMT En film av Power Circle i samarbete med:
ABB, Falu Energi & Vatten, Charge-Amps, Elektroskandia, Chargestorm, Gävle Energi, Mälarenergi och Fortum Charge & Drive.

Baserat på en grundidé av Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden.
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/

http://www.powercircle.se


'13 Mjau

hELgenen

Så ikke helt hva som var så tankevekkende med denne. Snodig vinkling når den unge damen
vil forsøke å lukte på bensin - som om dette er noe hun ville gjort på ladepluggen.
Videre så sammenligner en manuelt gir med automatgir hvilket jeg heller ikke
ser noe poeng med da damen må ha lappen på manuelt gir for å kunne kjøre den - noe
hun da tydeligvis ikke har da hun aldri har kjørt en bil med manuelt gir.
Greit nok at neste generasjon trolig ikke vil ha erfaring med fossilbiler, men måten
dette var løst på i denne saken - vel det står til stryk spør du meg.
Faktisk kan fossilbransjen lage ganske mange morsomme videoer hvordan det er med
elbiler og lading. Min frue nekter faktisk å bruke elbil alene fordi det er et
sant h..å lade elbil langs veien. Derfor sitter vi på en ladbar hybrid og en elbil.
Poenget til min bedre halvdel er jo at ladeinfrastrukturen for elbiler er fullstendig
på viddende da alle har forskjellige løsninger - ingen tar kort - og mange ladepunkter
har feil. Jeg husker godt jeg dro med familien på min første elbil tur for noen år siden
og vi skulle lade - første hurtigladestasjon fungerte ikke , den andre låste ladepluggen
til bilen og jeg fikk den ikke ut - måtte ringe Fortum og be om hjelp. Heldigvis klarte
damen i andre enden å fjernstyre det hele slik at jeg klarte å få koblet av bilen.
Det tok en evighet mens barn og kone sto å trippet nervøst og lurte på om vi faktisk
kom oss videre. Der og da bestemte fruen seg for at HUN aldri ville ha elbil på langtur
der behovet for å lade var nødvendig. Og selv i dag, flere år senere, er det jo fortsatt
et rent h..å hurtiglade en elbil langs veien. Iblant fungerer ikke brikkene, iblant ikke appene, og
er du uheldig så er det ladekø i tillegg. Og når du først har startet lading
kan du banne f.. på at det blir dyrere enn for diesel. Å lade 20-80% i -15 er jo som å brenne
penger på bålet. Jeg kommer ikke til å kjøpe en fossil bil mer - og plugg in hybriden som fruen
kjører, 96% elektrisk så langt i 2018, er et kompromiss jeg har gitt klart beskjed om at ikke vil skje neste gang. Men infrastrukturen på lading - nå nær det herrens år 2019, er rett og slett ikke bra nok.
Det er jo DET som egentlig er en vits!

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Elbil på langtur fungerer helt strålende. Kona mislikte sterkt å fylle drivstoff før, men lade bilen gjør hun gjerne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 08:16
Elbil på langtur fungerer helt strålende. Kona mislikte sterkt å fylle drivstoff før, men lade bilen gjør hun gjerne.

Kjører du Tesla er akkurat lading trolig mye enklere. Å virre rundt med brikker og app'er og oppleve mange defekte ladepunkter,ladekøer osv..det er ikke akkurat god reklame for elbilen.......

elektrolux

Hvorfor kjøpe 500 000 + kr elektrisk langtursbil så lenge en tilsvarende diesel koster 1/5, tanker 5x raskere, og til 1/2 pris?

Med liten elbil på tilhengeren kjører en til og med bomfritt og har en liten snerten sak å takle bykjernene med.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. desember 2018, klokken 08:29Hvorfor kjøpe 500 000 + kr elektrisk langtursbil så lenge en tilsvarende diesel koster 1/5, tanker 5x raskere, og til 1/2 pris?
Hadde det vært så vel. Normalen er mer at en tilsvarende dieselbil koster 1,5-2 ganger så mye, tanker 5 ganger raskere til 5 ganger prisen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. desember 2018, klokken 07:44
Videre så sammenligner en manuelt gir med automatgir hvilket jeg heller ikke
ser noe poeng med da damen må ha lappen på manuelt gir for å kunne kjøre den - noe
hun da tydeligvis ikke har da hun aldri har kjørt en bil med manuelt gir.

Har en pode som driver med å tar lappen nå.

Da kona pratet med kjørelærer om manuelt gir kontra automat så fikk hun vite at å skille mellom automatgir og manuelt gir er en særordning som Norge og enkelte andre land driver med. Nå er det så vanlig med automat at mange land "tar man bare lappen" og det er opptil sjåføren å påse at vedkommende er kapabel til å kjøre manuelt gir før vedkommende drar ut i trafikken på egenhånd. Han så ikke bort fra at det skille vil forsvinne i Norge på sikt også (i løpet av 10 år trodde han) og at man kjører opp med valgfritt gir og så er man senere ansvarlig for kompetansen hvis man skal kjøre en bil med manuelt gir.

Hvordan det er i Sverige vet jeg ikke, men det kan være slik i Sverige allerede eller så er det satt på spissen kun for videoens historie.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jokr

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. desember 2018, klokken 07:44
manuelt gir med automatgir hvilket jeg heller ikke
ser noe poeng med da damen må ha lappen på manuelt gir for å kunne kjøre den - noe
hun da tydeligvis ikke har da hun aldri har kjørt en bil med manuelt gir.


Beklager, men man MÅ ikke ta lappen på manuellt gir, min kone f.eks kjørt opp på en BMW i3, med det resultat at det i førerkortet hennes står skrevet Automat. Hun må ta ny oppkjøring for å kjøre manuellt, noe hun enda ikke har hatt behov for etter 3 år.
2018 Nissan Leaf Tekna

Øyvind.h

Sitat fra: jokr på mandag 17. desember 2018, klokken 09:13
Sitat fra: hELgenen på mandag 17. desember 2018, klokken 07:44
manuelt gir med automatgir hvilket jeg heller ikke
ser noe poeng med da damen må ha lappen på manuelt gir for å kunne kjøre den - noe
hun da tydeligvis ikke har da hun aldri har kjørt en bil med manuelt gir.


Beklager, men man MÅ ikke ta lappen på manuellt gir, min kone f.eks kjørt opp på en BMW i3, med det resultat at det i førerkortet hennes står skrevet Automat. Hun må ta ny oppkjøring for å kjøre manuellt, noe hun enda ikke har hatt behov for etter 3 år.
Det er jo det han skriver :) Hun måtte hatt lappen for manuelt gir for å ha lov til å kjøre den bilen. Ettersom hun tilsynelatende kun har lappen for automat har hun ikke lov til å kjøre fossilbilen med manuelt gir.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jokr

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 09:20
Sitat fra: jokr på mandag 17. desember 2018, klokken 09:13
Sitat fra: hELgenen på mandag 17. desember 2018, klokken 07:44
manuelt gir med automatgir hvilket jeg heller ikke
ser noe poeng med da damen må ha lappen på manuelt gir for å kunne kjøre den - noe
hun da tydeligvis ikke har da hun aldri har kjørt en bil med manuelt gir.


Ser det nå, tar en kaffe til og våkner jeg....

Beklager, men man MÅ ikke ta lappen på manuellt gir, min kone f.eks kjørt opp på en BMW i3, med det resultat at det i førerkortet hennes står skrevet Automat. Hun må ta ny oppkjøring for å kjøre manuellt, noe hun enda ikke har hatt behov for etter 3 år.
Det er jo det han skriver :) Hun måtte hatt lappen for manuelt gir for å ha lov til å kjøre den bilen. Ettersom hun tilsynelatende kun har lappen for automat har hun ikke lov til å kjøre fossilbilen med manuelt gir.
2018 Nissan Leaf Tekna

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 09:20Det er jo det han skriver :) Hun måtte hatt lappen for manuelt gir for å ha lov til å kjøre den bilen. Ettersom hun tilsynelatende kun har lappen for automat har hun ikke lov til å kjøre fossilbilen med manuelt gir.
Det er kun Norge der det skilles på automat og manuell, så vidt jeg vet. Altså er det mulig for hovedpersonen i videoen å ha kjørt opp på automat, og ha lov til å kjøre manuell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Men det blir uansett merkelig å sammenligne automat med manuell. Fossilbiler leveres med automat om man ønsker.

Synes uansett det er en artig uhøytidelig humorfilm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. desember 2018, klokken 07:44
Poenget til min bedre halvdel er jo at ladeinfrastrukturen for elbiler er fullstendig
på viddende da alle har forskjellige løsninger - ingen tar kort - og mange ladepunkter
har feil.
Vet ikke hvor lenge du har kjørt fossilbil jeg, men problemstillingene på bensinstasjoner har vært minst like forvirrende opp gjennom årene. F.eks forskjellige kvaliteter av bensin og diesel, med produsent spesifikke navn (V-power??) som man ikke ser på ladestasjoner. Betalingsautomater med kortlesere som ikke virker, valg av obskurt nummererte pumper osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Amatøren på mandag 17. desember 2018, klokken 09:03
Han så ikke bort fra at det skille vil forsvinne i Norge på sikt også (i løpet av 10 år trodde han)

Om ti år har det ikke vært solgt fossilbiler de 3-4 siste åra hvis det går som vi håper. Da har det heller ikke vært solgt biler med manuelt gir på 3-4 år. Mener å ha lest at automatgirandelen var 50% allerede før hybrider og elbiler kom. Nå som vi er i nærheten av 50% el. og hybrid, så bør automatandelen være ca. 75%, og økende. Kjøreskolene kan jo ikke engang kjøpe nye biler etter 2025 om de skal tilby opplæring på manuell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA