Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Under 2 ukers leveringstid

Startet av Trekkoppbil, mandag 17. desember 2018, klokken 00:14

« forrige - neste »

Trekkoppbil

"Model 3
$7,500 tax credit expires December 31

ORDER NOW FOR 2018 DELIVERY"

Fra forsida på tesla.com.



Jarv!s

Dem har vell noen biler i USA på "lager", men vi anta kun USA leveringer :)
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

hawK

Musk skrev på twitter at de legger ut alle biler for salg, hvor kjøperne ikke kunne ta levering før nyttår.

Tesla is releasing all vehicles for sale today where original customer can't take delivery before end of year.

Espen Hugaas Andersen

#3
Ting tyder på at produksjonen er opp på omkring 7000/uke.

Det krever altså at man blir kvitt 1000 biler per dag. Noe som er mye, selv i et stort land som USA. Når Tesla begynner å sende opp mot 3000 biler per uke til Europa kan man forvente at ventetidene i USA vil øke.

Men fortsatt ville det ikke overraske meg at om man bor i bay area, så vil man kunne gå inn i en Teslabutikk 31. desember, 31. mars eller 30. juni og kjøpe en Model 3 på dagen. Ettersom da 7-14k bilene som produseres i de 1-2 siste ukene i et kvartal må selges nær fabrikken for å kunne selges samme kvartal som de blir produsert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynet

Produksjonen til europa vil jeg tippe er i full gang. Det må den nesten være hvis man skal ha levering i februar.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. desember 2018, klokken 09:13
Ting tyder på at produksjonen er opp på omkring 7000/uke.

Det krever altså at man blir kvitt 1000 biler per dag. Noe som er mye, selv i et stort land som USA. Når Tesla begynner å sende opp mot 3000 biler per uke til Europa kan man forvente at ventetidene i USA vil øke.

Men fortsatt ville det ikke overraske meg at om man bor i bay area, så vil man kunne gå inn i en Teslabutikk 31. desember og kjøpe en Model 3 på dagen. Ettersom da 7-14k bilene som produseres i de 1-2 siste ukene i et kvartal må selges nær fabrikken for å kunne selges samme kvartal som de blir produsert.

Det er vel sannsynelig at etterspørsel i USA vil avta en del etter nyttår.  De fleste som er interessert har nok passet på å kjøpe innen nyttår. Nå er det mange som sitter på gjerdet og venter på SR og andre rimeligere versjoner. Så inntil nye konfigurasjoner er tilgjengelige så tipper jeg det blir enkelt å få bil fort i USA.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2018, klokken 09:16
Produksjonen til europa vil jeg tippe er i full gang. Det må den nesten være hvis man skal ha levering i februar.
Nope. Fortsatt er det ikke opprettet mer enn noen titalls europeiske VINs. Tipper produksjonen begynner et sted mellom 28. desember og 1. januar.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Hvis de starter Europeisk produksjon i januar er det vel fremdeles fullt mulig å levere i februar?

De vil nok levere så mye som mulig til eget marked og spesielt nå siste måned med full tax credit. Men har de mer produksjonskapasitet enn etterspørsel, så er det jo bare å kjøre på med P og LR awd, nå har de jo bestillingsgrunnlaget fra Europa.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 17. desember 2018, klokken 09:29Det er vel sannsynelig at etterspørsel i USA vil avta en del etter nyttår.  De fleste som er interessert har nok passet på å kjøpe innen nyttår. Nå er det mange som sitter på gjerdet og venter på SR og andre rimeligere versjoner. Så inntil nye konfigurasjoner er tilgjengelige så tipper jeg det blir enkelt å få bil fort i USA.
Den vil nok avta noe. Men det er alltid nye kjøpere på jakt etter bil. Det selges ca 600k biler i USA hver eneste måned.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hawK

De burde jo få sendt biler til europa relativt tidlig i januar, for at logistikken skal gå opp med så mange leveranser i februar som de sikter på.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: knut.aulie på mandag 17. desember 2018, klokken 09:34Hvis de starter Europeisk produksjon i januar er det vel fremdeles fullt mulig å levere i februar?
Fire ukers leveringstid er nok det minimale man kan beregne. Da kan de altså starte opp produksjonen ved årsskiftet og begynne å levere ut biler i februar.

Jeg tror vi vil se de første masseregistreringene av europeiske VINs denne eller neste uke. Og så produksjonsoppstart innen en uke etter det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynet

Hvordan finner man europeiske VIN, er det noen nettside som viser dette?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2018, klokken 10:27Hvordan finner man europeiske VIN, er det noen nettside som viser dette?
Det er flere som følger med på VINs, blant annet vil det nok komme informasjon her: https://twitter.com/model3vins
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2018, klokken 09:16
Produksjonen til europa vil jeg tippe er i full gang. Det må den nesten være hvis man skal ha levering i februar.

Om så var tilfelle, så burde vi ha begynt/snart begynne å se VIN nummer på bilene våre. Tror nok de parer de enkelte bilene til bestillingene ganske umiddelbart og helst før de produserer. Før i tiden (4-5 år siden) så fikk vi VIN nummer på Model S litt før den gikk i produksjon, vet ikke hvordan det er nå.


Men, om de ikke er igang allerede enda så tror jeg de vil være i gang i løpet av noen dager, og før nyttår.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på mandag 17. desember 2018, klokken 11:45Om så var tilfelle, så burde vi ha begynt/snart begynne å se VIN nummer på bilene våre. Tror nok de parer de enkelte bilene til bestillingene ganske umiddelbart og helst før de produserer. Før i tiden (4-5 år siden) så fikk vi VIN nummer på Model S litt før den gikk i produksjon, vet ikke hvordan det er nå.
Det er fortsatt ganske likt. Tror ikke det skjer at en bil går i produksjon før det har en VIN, men på den annen side hender det derimot at VIN nummer ikke benyttes på noen måneder. Tesla ønsker ikke at man skal kunne følge med på hvordan produksjonen utvikler seg fra dag til dag, ved å følge med på VIN-systemet, så da har de heller rikelig med tildelte VINs, og så tar de bare et fra haugen hver gang de setter en bil i produksjon.

Det ville ikke overraske meg om det registeres opp mot 40k europeiske VINs før utgangen av januar, men det betyr altså ikke at det vil produseres 40k europeiske biler i Q1.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA