Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Preconditioning - Støyer

Startet av 1970SurfDude, søndag 16. desember 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Disqusor

#15
Sitat fra: 1970SurfDude på søndag 16. desember 2018, klokken 22:18
I denne kuldeperioden vi har hatt (-5 / -10) har jeg lagt merke til at forvarming på i3'en har bråkt ekstremt mye sammenliknet med perioder  > 0 grader. Er det normalt? Hva er støynivå man kan forvente? Her høres det meget godt. Noen som har lagt merke til det samme?

Preconditioning hva er nå det ? Jo, KUN oppvarming av kupeen ! Hva med batteriet, oppvarming før du kjører, slik at rekkevidden ikke reduseres vinterstid, noen som vet ? Har spurt salg og service, ingen gir skikkelig svar.

Torodd Stangeland

#16
Nei, Den enorme viftestøyen har glimret med sitt fravær både i pluss og minusgrader.
Må være noe galt, eller at det ble lagt inn ny software på eu-kontrollen.


Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Klykken

Vår 2014 høres ut som en luftkompressor når den varmer kupeen.

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:15
Sitat fra: 1970SurfDude på søndag 16. desember 2018, klokken 22:18
I denne kuldeperioden vi har hatt (-5 / -10) har jeg lagt merke til at forvarming på i3'en har bråkt ekstremt mye sammenliknet med perioder  > 0 grader. Er det normalt? Hva er støynivå man kan forvente? Her høres det meget godt. Noen som har lagt merke til det samme?

Preconditioning hva er nå det ? Jo, KUN oppvarming av kupeen ! Hva med batteriet, oppvarming før du kjører, slik at rekkevidden ikke reduseres vinterstid, noen som vet ? Har spurt salg og service, ingen gir skikkelig svar.
Bruk tidsbestemt lading, minst 3 timer i forveien. Og du MÅ være tilkoblet strøm. Med ladestasjon og høyere effekt kan det i tilfeller også varme batteriet når du starter oppvarming via fob eller app.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

Dette har vært tema før. På min ´19 modell bråker det like mye som på ´16 modellen. Både varmepumpe og vifte. Helt normalt! VP kan man høre sammen svak «knitring» mens viftene foran høres godt, for å blåse luft gjennom varmeregister og inn i kupeen.
Helt normalt!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Torodd Stangeland

Når min var ny, var den veldig stille.
Ved software update kom lyden. Hører veldig godt at det er viftestøy. Og etter flere her inne rapporterer det samme, antok jeg at det var normalt, som du sier.
Men nå er den stille igjen, slik den var i begynnelsen. Mener du det og er helt normalt? Jeg synes det er litt rart.....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

SveinJ

Så lenge kupeen blir varm, batteriet på 100%, og evt forvarmet. Ingen røde lamper lyser, normal rekkevidde på GOM, så regner jeg med at alt er OK.
Så fort jeg trykker på startknappen, slutter viftebråket.
Når jeg kommer hjem etter jobben og har kjørt 8 mil, er det samme viftebråket.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

Ja, forstår ingenting av dette bråket. Da vi kjøpte bilen var det ikke slik. På service fordi AC ikke kjølte, oppdaterte software, og bilen fikk plutselig en V8-er på 4000rpm til å kjøle kupeen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. mars 2019, klokken 08:27
Ja, forstår ingenting av dette bråket. Da vi kjøpte bilen var det ikke slik. På service fordi AC ikke kjølte, oppdaterte software, og bilen fikk plutselig en V8-er på 4000rpm til å kjøle kupeen.

Det samme her etter ny programvare for snart 2 år siden. Bråker vesentlig mer når det er 10 minus i forhold til 0. Nå har jeg skrudd det av. I mitt hode her det bare varmepumpen som jobber mer og dermed tapper batteriet mindre. Bekymrer meg ikke, bilen står i garasje og generer ingen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Oppfatter det også bare som at varmepumpen er i dunk sjon. De støyer normalt mer jo kaldere det er. Det burde vært et valg om VP skal benyttes eller ikke ved forvarming. Har man bilen parkert rett utenfor soveromsvinduet, så forstår jeg at lyden kan være sjenerende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA