Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Preconditioning - Støyer

Startet av 1970SurfDude, søndag 16. desember 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

1970SurfDude

I denne kuldeperioden vi har hatt (-5 / -10) har jeg lagt merke til at forvarming på i3'en har bråkt ekstremt mye sammenliknet med perioder  > 0 grader. Er det normalt? Hva er støynivå man kan forvente? Her høres det meget godt. Noen som har lagt merke til det samme?

Klykken

Min høres ut som et Widerøe-fly fra utsiden nå om dagen. Mens jeg kjører også. Har påpekt det ved sørvis flere ganger, men "det skal være sånn".
Til sammenligning - Teslaen vår har et stille sus, bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1970SurfDude

Flysammelikningen passer godt. Får berolige meg med ditt svar da, men synes støynivået er vel høyt. Er nesten slik at man begynner å tenke på naboene når dette flyet letter hver morgen 0630... Satser på en mild vinter da...

Klykken

Har vært 20- her. Har heldigvis en semi-skjermet carport, så hverken vi eller naboer hørern..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Klykken på søndag 16. desember 2018, klokken 22:25
Til sammenligning - Teslaen vår har et stille sus, bare.
Har aldri tenkt over dette når jeg kjører, men hører den lager lyd når den forvarmes. At Tesla er helt stille skyldes jo at den ikke har varmepumpe.

Klykken

Hvorfor skal en varmepumpe bråke så hinsides da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amatøren

Viftene som driver luft gjennom registrene.

Samme på e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Det er jo en kompressor også i en VP, og de kan jo støye en del. Støyen er kraftigere jo mer temperaturen må løftes. Utedelen på en luft-til-luft er jo heller ikke støyfri, noe som mange naboer plages av.

Klykken

Har VP i hus også. Utedelen støyer selvsagt, men i3 støyer en del mer. Skulle tro det ville være omvendt når VP i i3 skal varme opp et bittelite volum, mens VPen i boligen har et mye større volum den skal opprettholde temperaturen i.
Uansett, dette er det lite man kan gjøre med.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Denne viftestøyen oppstod som følge om SW endring i 2016(?). Hvilket problem det skulle løse vet jeg ikke. Precondition virket utmerket også før denne endringen, med svært lite støy.
Det kan ha sammenheng med at kimatiseringen også skal virke hurtig når man velger klimatiser nå. Med varmetråder på 5 kw så blir det fort mye lokal varme og viften på maks kreves kanskje for å hindre overhetning lokalt(noe SW endringen fikset)
Men, da burde man lagt inn i "tregere" oppvarming ved presatt avgangstid og beholdt den "gamle" varianten...

1970SurfDude

Stemmer, husker også at dette endret seg etter SW upgrade for en tid tilbake. Dette er en av de første i3'ene, så har vært med på den reisen. Husker ikke at jeg hadde noe merkbart problem med forvaltning før dette, og ville nok heller hatt forrige versjon her.

Torodd Stangeland

Hadde ikke dette noe med at nå brukes varmepumpa ved klimatisering, i motsetning til bare varmeelement tidligere. Mener jeg har lest noe slikt.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

moonbuggy

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 17. desember 2018, klokken 15:23
Hadde ikke dette noe med at nå brukes varmepumpa ved klimatisering, i motsetning til bare varmeelement tidligere. Mener jeg har lest noe slikt.
Du har helt rett!
Sjekket litt. SW endringen kom i november 15. Den innebar at man også brukte varmepumpen under klimatiseringen. Den starter først 15 minutter før oppsatt avgangstid. Uten bruk av varmepumpe trakk varmetrådene 5kw i den tiden. Med varmepumpe sparer man noe av dette, pluss at varmepumpen da er godt igang når man starter turen...

Torodd Stangeland

Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA