Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul 30kw etter 6000km

Startet av sipps, søndag 16. desember 2018, klokken 22:00

« forrige - neste »

sipps

Hei på du!

Vil fortelle litt om hvordan jeg har opplevd Kia soulen exclusive 30kw etter 5 månedene/6000km med kjøring, vil komme med både positive og negative erfaringer her slik at andre som ser på elbil/Kia soul kan få høre litt om mine erfaringer.

Vi bestemte oss for å gå for elbil da den gamle bilen rett og slett kostet mere i verksteds regninger enn det den var verdt. ville da heller betale en høyere sum i lån, kontra å leve med skyhøye verksteds regninger. Var innom flere biler, E-up, Leaf, Ampera, Ioniq, Golf og til slutt Soul. Valget falt rett og slett på Kia soul da vi følte vi fikk mest rekkevidde/utstyr for budsjettet vi hadde satt oss. Kontrakten ble signert på en torsdag og vi fikk bilen på tirsdagen så var veldig rask leveringstid.

Valgte å kjøpe hjemmelader av typen wallbox pulsar. Liker veldig at man kan skrive inn strømprisen så kan man få grafer som viser hvor mye ladingen har kostet per dag/måned/år. Vi har selv mulighet til å justere amperen fra 6? til 32, men i det daglige bruker vi ca 10-13 ampere når vi lader. Har egentlig bare hatt bruk for 32 ampere 3 ganger på 5 måneder, så kan si til dere som lurer på om man trenger 32 ampere at man ikke er avhengig av det, 16 ampere fungere helt fint. Vist det er krise kan man like godt bare svinge innom en hurtiglader.

Hjemmeladeren har en kabel med type 1, noe jeg angrer litt på i ettertid da jeg heller ville valgt hjemmelader med type 2 "stikkontakt" og heller hatt en type 2 til 1 kabel slik at også type 2 biler kan lade med den, eller vist man på ett senere tidspunkt kjøper bil med type 2 lader.

Selve bilen er kanskje ikke den som ser penest ut på utsiden, men innvendig har de gjort en helt grei jobb men ikke forvent noe ekslusivt interiør. Veldig deilig med varmepumpe da den bruker 2 min på å bli varm, så bruker nesten aldri forvarmingen. I tillegg til setevarmer så er det også setekjøler, noe jeg elsker på varme dager, kan sterkt anbefales! Inni bilen er det grei plass til fører og passasjerer, men noe lite bagasjerom som man kan utvide vist man gjør litt hjemmemekk.

Bruker den i det daglige til og fra jobb gjennom en bomring på ca 20km tur retur så trenger bare å lade den en gang i uken. Slipper inntil videre å betale i bommen men regner med at i 2020 så blir det nok endring på det. Meg og samboer bruker elbilen så mye som mulig så bil nr 2 "host" fossilbil "host" står for det meste parkert. på 6000km så har vi brukt rett i overkant av 1000kr på strøm. + 500kr hurtiglading på 2 langturer, totalt 1500kr. med fossilbilen så bruker jeg ca 4500kr i diesel på tilsvarende kjøring + bom som vil ca tilsvare 3275, totalt 7775kr.

Brukt den på 2 langturer fra kristiansand til fredrikstad og kan fortelle litt om mine erfaringer med kia soul på langtur.

langtur nr 1:
Første gang på langtur med elbil var spennende, skulle kjøre Kristiansand - Fredrikstad ca 290km. kjøpte inn type 2 til type 1 kabel til nødstilfelle, brukte lang tid på å planlegge ruten med potensielle ladeplasser, laste ned apper til både kart over ladestasjoner og app til de forskjellige operatørene av ladestasjoner. Kjente nesten på rekkeviddeangsten før jeg satt meg i bilen men den bedret seg når jeg satt meg bak rattet. Kan nevne at det var ca 15-20 grader når vi ga oss ut på denne turen og at vi kjørte i fartsgrensen hele tiden bortsett fra i 110 sonen, da kjørte vi i 100km/t

Ladet 2 ganger, den ene ladingen hadde vi planlagt middag på så vi brukte rett under 30 min på å lade batteriet opp til 90% også hadde vi en liten lading på 10 min da vi var litt i tvil om vi kom helt fram, men i ettertid så hadde det nok gått bra å bare lade den ene gangen på hele distansen noe vi tok med videre. første inntrykket mitt var at langtur ikke var så tungvint som jeg var bekymret for og at med litt planlegging av middag under turen så fikk vi ikke noe dårlig opplevelse av å ha 30 min pause på veien.

Langtur nr 2
Denne gangen skulle vi også fra Kristiansand til Fredrikstad ca 290km. Vi ville også holde fartsgrensen denne gangen, bortsett fra i 110 sonen, da kjørte vi i 100km/t. Denne gangen så var det en viktig faktor som hadde endret seg fra den første turen. Nå kjørte vi med vinterdekk og ca -2 til 2 grader. Dette merket vi VELDIG på batteriet noe som medførte at vi måtte ha 2 ladestopp på ca 25-30 min. Det første stoppet var greit da vi gjorde samme som sist og hadde planlagt middagen inn i turen. men lading nr 2 sugde litt av livsgnisten ut av meg og samboeren min, så vi konkluderte med at så lenge det er så kalt så blir det fossilbilen til jul da turen plutselig ble veldig lang med 2 ladestopp.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med bilen til det daglige bruket og langtur når det er 10+ men ville avstått fra langturer når det blir kaldt. Men nå som de kommer med 64kw batteri på den nye soulen så kan jeg ikke se for meg at langturer blir noe problem i det hele tatt.

Bare å spørre vist det er noe dere lurer på :)

sven erik

vorfor ikke bare legge inn  2 stpp på den turen og  va med å lade i 2 ganger 10 min i stede for  å ha en på 20 min  jeg selv kjører over 80 tusen i året med elbil  lader ofte bare i 10 min mens jeg er på toalettet eller  er å fyller te koppen   så jeg prøver å lade mens jeg gjør andre ting  + at du får en del på de 10 min  du får ike dobelt på  20 min   jeg selv vil ikke ha annet en elbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA