Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Functions on demand

Startet av snowman, søndag 16. desember 2018, klokken 15:03

« forrige - neste »

Kølis

#15
Kr. 0,-.
SUV50-en ble bestilt kl. 09:00 den 2. september med lovnaden om levering månedsskiftet nov/des. og da uten Matrix da det kunne «leies». Bilen står ferdig produsert på lager i Brüssel for å «vaske» 2020 produksjonstallene. Jeg var heller ikke informert at SB skulle komme såpass tidlig i 2020 (heller ikke kjent med at S-Line skulle komme)., og da jeg egentlig ikke er SUV entusiast var følelsen for bilkjøpet frustrerende.
Lojalitet siden min første nye bil i 1987 og bytter jevnlig begge to - var det ikke engang et spørsmål fra forhandler.
Har A6 Avant som «hovedbil» - batteribil er en gavepakke fra styre og stell, og kun derfor vi har det. 😉
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

elektro

Sitat fra: Kølis på søndag 08. desember 2019, klokken 11:11
Har A6 Avant som «hovedbil» - batteribil er en gavepakke fra styre og stell, og kun derfor vi har det. 😉

Spent på hvor mye den A6'en kommer til å bli brukt når dere får en ordentlig «batteribil»..  ;) Vi byttet ut vår 2016 Passat i en 2016 Tesla Model S lille julaften samme å og har aldr sett oss tilbake. Tre år etter synes jeg det er helt håpløst å kjøre bensin- eller dieselbil, de gangene jeg må. Selv da jeg lånte en nesten ny Q5.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kølis

#17
.., spent jeg (vi) også.
Har testet en 55' t/r hytta på samme dag, bestille en 50 da man allikevel må lade (forhåpentligvis går en 50 én vei uten lading)
Et av flere mulige uheldige scenarier er loddtrekningen på hytta, om hvem som skal få lade sin bil for å slippe ladekøen ved Larvik på veien hjem. ;-)
Vi trenger to biler, greit at én av de funker uten lading. I alle fall frem til det blir mulig å lade på en søndag uten ladekø.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

PF

For min del blir det dieselbil i julen, selv om man bare skal oslo-hamar og noe kjøring der så er det mer stress fritt med dieselbilen. Spes når vi skal til hovden nyttårshelgen.
Til det daglige er Audien helt topp, men når lade muligheten ikke er til stede på ankomststedet så er det stress å måtte ut igjen for å lade. Så da får 2015 modell xc70 få lufta seg litt. Ikke noe tvil om at km på den ruller betydelig saktere inn etter at audien kom, men grei å ha i bakhånd. Komfortmessig er det egentlig ikke mye forskjell. Støy omtrent det samme når man ikke gir gass, fjæringen ikke veldig forskjell (four-c på volvoen) og setene omtrent det samme.

Så en a6 allroad som nr. To bil hadde vært gull.

elektro

Hmm.. dette skjønner jeg meg rett og slett ikke på! :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stesch

For å spore tråden inn igjen, er det kommet noe mer info om hvilke funksjoner som man vil kunne kjøpe i ettertid? Noen som Night Vision krever vel utstyr montert fra fabrikk, men en del vil vel ligge i softwareoppdateringer?

Kølis

#21
Min 50' har kommet (avbestilt) - spurte når jeg var innom, om det er mulig å «iverksette» matrix på denne, svar: «ikke enda, men det blir det».
Her er'e mulig å få levert en fin 50' før nyttår!
🤗
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

No-name

Hva slags spec har du gått for?  Bare nysgjerrig.. Og avbestilt,  hvorfor?

Kølis

2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

tid

Noen som har sett priser på FoD ennå? Tenker spesielt på Matrix lys.
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

daktari

Mitt tips er at de aldri kommer til å få til dette, hvertfall ikke på leverte biler. Dessverre. Håper jeg blir overrasket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tid

Tenker du på grunn av alle problemene med "appen" etc? De har nå markedsført dette ganske tungt...ville tro de vil gire opp utviklingsteamet som jobber med dette ... for å få kontroll med utfordringene og rulle ut tjenestene snart...
https://www.e-tron.audi/en/well-connected-audi-connect-and-assist-systems-10678
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

elektro

Funksjonen vises fra ca. 1:00 i denne videoen, men mulig det er filmtriks. https://youtu.be/nONn_c0CUWo
Går for øvrig rykter om en større, generell softwareoppdatering i mars på tyske forum. Med vekt på rykter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

SitatThis will be possible from mid-2019 onwards.
Det er bare magefølelsen dessverre,  basert på en bedriftskultur som ikke gir noe gratis. Bilen har vært inne for bugs mange ganger, men har samme software for mmi som ny i mai...

Men en oppgradering i mars hadde vært på sin plass, med app-styrt ladegrense, 3 kWh ekstra kapasitet, lavere forbruk og en-pedal-opsjon, og mulighet for å varme batteriet før lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 23:42
SitatThis will be possible from mid-2019 onwards.
Det er bare magefølelsen dessverre,  basert på en bedriftskultur som ikke gir noe gratis. Bilen har vært inne for bugs mange ganger, men har samme software for mmi som ny i mai...

Men en oppgradering i mars hadde vært på sin plass, med app-styrt ladegrense, 3 kWh ekstra kapasitet, lavere forbruk og en-pedal-opsjon, og mulighet for å varme batteriet før lading.

Vet ikke om det handler så mye om å ikke gi noe gratis, kanskje mer det at Audi er et utrolig stort selskap. De har i tillegg holdt på lenge, og har veldig mange millioner biler på veien over hele kloden, hundrevis av forskjellige modeller, alle typer drivlinjer med millioner av forskjellige utstyrskombinasjoner.

På mange måter resulterer dette i at Audi per i dag, etter min mening lager blant de beste elbilene på markedet, kun slått av konsernsøster Porsche, selv om ingen er best på alt. Dette gjør imidlertid også at selskapet ikke er i stand til å konkurrere med de nye bilprodusentene på det de er gode på; Nemlig å snu seg fort, kunne skreddersy software som rulles ut fortløpende, med helt nye IT plattformer i bunn, og å ha fokus på kun med én, eller en håndfull modeller med samme type drivlinje. Samt at mange har en nærmest ubegrenset pengepott, og drives etter briste- eller bære prinsippet. Noen har lykkes, andre ble borte før de kom på veien. Hos Audi/Volkswagen er en softwareoppdatering nærmest et statsanliggende, kan det virke som. :) Samtidig vet man hva som venter i garasjen hver morgen da..

(Synes det virker som Polestar har gjort mye riktig. Ettersom jeg forstår har begynt fra scratch med et eget selskap uten noe gammel moro, samtidig som de har tilgang på teknologi og deler fra Volvo. Med Mustang Mach E virker også som Ford har gjort mye riktig. Men de må begge komme med større og mer praktiske biler.)

Tilbake til e-tron; Jeg skulle jeg gjerne hatt app-styrt ladegrense og 3 kWh ekstra kapasitet. Forbruket synes jeg er veldig bra som det er, en-pedal-opsjon er ikke noe savn i det hele tatt og mulighet for å varme batteriet før lading har heller ikke vært noe stort savn. Bilen lynlader stort sett veldig fort også når det er kaldt, men det hadde naturligvis vært enda bedre om den forvarmet batteriet automatisk med en lynlader innplottet i Navi. Som Porsche, Tesla mf. Skulle gjerne også kunnet skru av batterivarme i Range Mode, som på Model S og Model X.

Den som ønsker å lese seg opp på thermal management i e-tron kan se på side 123 i denne blekka: https://vwgpaintandbody.co.uk/wp-content/uploads/Audi-e-tron.pdf Litt interessant det som står på side 140:
SitatDuring DC charging, the high-voltage heater can heat the coolant if necessary. After passing through the heater and air conditioning unit, the heated coolant flows to the coolant changeover valve 2 N633, which sends it to the high-voltage battery, where its heat energy can be given off to the high-voltage battery. The heating circuit repeats after the coolant has flowed through the high voltage battery. In addition, a minimum volume of coolant always flows through the coolant circuit for the electric powertrain. The high-voltage battery is heated at temperatures below approx. -10 °C.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA