Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Størrelse på M3 kontra gamle leaf?

Startet av Kvikken, søndag 16. desember 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Kvikken

Har lyst på en ny elbil selv om min 5 år gamle leaf fungerer godt. Sambo tar nok over den.

Det jeg lurer på er hvordan utvendig mål på M3 er ift. gamle Leaf (garasjeplass og døråpning) og hvordan bilen ellers er ift. romslighet innvendig opp mot leafen. Har hørt noen omtale den som "veldig liten" men det sier jo ikke så mye.

Ellers er jeg vant med å slenge sykkel baki ved å legge ned seter (har matter mot støv/skitt) og det får jeg jo ikke gjort med en M3 (kanskje MY). Men så en video som viser at M3 kommer med opplegg klart for montering av hengerfeste som da vil gi meg mulighet for sykkelstativ bak så fort det blir offisielt.

Det siste er hva som kreves for å lade en M3. I dag lader jeg Leafen på en 16A utelys/garasjekurs og det fungerer problemfritt.

hemi

Bilen er bredere, og lenger enn leaf.


Ingen sykkel i TM3

16A lading holder lenge.

Har hatt leaf, har bestilt TM3. Bagasjerom er vel egentlig det eneste virkelig store aber med bilen.

Kvikken

Takker.

Finnes det også mulighet for å justere lading ned til å bruke 10A? Eller er 15A minste strømstyrke på schuco adapter? Det viktige for meg er ikke å kunne fylle batteriet men å ha lademuligheter på hytter osv.

hemi

Tesla kan du justere trinnløst ned i 5A-6A? eller hva det er, og den husker det basert på lokasjon.

13A var det på min "gamle" P85D  nå er det kanskje 10-11A? på schuko, jeg aner ikke ;)

Jeg har lada på 6A på lysaarmaturet på badet på en hytte en gang for å få kommet meg hjem :p


Reflektor

Vi har gammel leaf. Vært to ganger og sett model3. Mitt subjektive inntrykk er,for å si det enkelt, at den er fra litt til endel større på det meste. Det ordinære bagasjerommet oppleves betydelig større. I tillegg har man frunken og brønnen bak. Mangler desverre rattvarme som Leafen. Det er synd.

Reflektor

Mtp garasje kan det også nevnes at Model 3 er 16 cm bredere enn Leaf. 193 mot 177cm

Tellus


fonberg

3 er ca 20cm lengre og 10 cm  redere enn Leaf. Kupéplassen opplever jeg som ganske lik, mens bagasjerommet er mye dypere i 3. Legg til ekstrarommet under samt frunken så er bagasjeplassen mye bedre i 3.

Største forskjellen på Leaf og 3 i kupéen at du sitter lavere og mer utstrakt i 3, både foran og bak, grunnet at kupéen og. ilen forøvrig er lengre og lavere.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

indianrunner70

Høydeforkjellen er det største minuset, Leaf er 155cm mens Model 3 bare er 144cm. Spesielt i baksetet var dette ubehagelig, jeg hadde ikke noe særlig klaring til glasstaket..men Model 3 skal jeg ha uansett.

Kvikken

#9
Suverene tilbakemeldinger. Jeg har siklet på Tesla siden de første bildene av en rød Model S i 2009 og M3 er den som passer best for min lommebok.

Dvs. jeg tror den passer min lommebok for siden jeg ikke har reservert noen bil og fått konfigurator tilgjengelig så vet jeg jo veldig lite om de norske prisene annet enn MSR fra USA som ikke nødvendigvis er så veldig overførbart.

jorgror

#10
Tesla Model 3 er veldig lik VW Passat i både lengde og bredde, så det er ingen liten bil etter norsk standard.

Edit: Her er den norske konfiguratoren:
https://youtu.be/vzFuBk61zPU

Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Handyman

Sitat fra: Kvikken på søndag 16. desember 2018, klokken 01:05
Har lyst på en ny elbil selv om min 5 år gamle leaf fungerer godt. Sambo tar nok over den.

Det jeg lurer på er hvordan utvendig mål på M3 er ift. gamle Leaf (garasjeplass og døråpning) og hvordan bilen ellers er ift. romslighet innvendig opp mot leafen. Har hørt noen omtale den som "veldig liten" men det sier jo ikke så mye.

Ellers er jeg vant med å slenge sykkel baki ved å legge ned seter (har matter mot støv/skitt) og det får jeg jo ikke gjort med en M3 (kanskje MY). Men så en video som viser at M3 kommer med opplegg klart for montering av hengerfeste som da vil gi meg mulighet for sykkelstativ bak så fort det blir offisielt.

Det siste er hva som kreves for å lade en M3. I dag lader jeg Leafen på en 16A utelys/garasjekurs og det fungerer problemfritt.
Det ligger flere videoer på nett som viser hvordan man kan få med seg sykkel med 26" hjul i Model 3. Det letteste er å ta av forhjulet. Men det er mulig også uten å ta det av. Sjekk ut!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kvikken

#12
Handyman:
Skal  sjekke det. Får såvidt inn min enduro fulldemper med 29" med forhjulet avmontert i Nissan Leaf med baksetene lagt ned. Legges da inn med bakhjulet først og kjedet opp, diagonalt.

Jorgror:
Takk for konfigurator videoen ;)


Er nå spent på hva prisen blir for en lavt spekket "Short Range" med bakhjulsdrift. En tesla til 350 ville vært "folkebil". Men må si jeg elsker rattvarmen i min Nissan Leaf Tekna de gangene jeg har glemt å forvarme bilen på kalde vinterdager.

Kvikken


Vesel

Model 3 har omtrent samme utvendige mål som Audi A4, om du kan se for deg den.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA