Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takk Gud for superladere

Startet av Larsebass, fredag 14. desember 2018, klokken 19:23

« forrige - neste »

Larsebass

To ganger i høst har jeg basert meg på andre ladere enn Tesla og da 22KW fra Fortum.

Aldri igjen: De var enten ute av drift eller plunder med mye stopp/start av lading. Hver eneste gang ville en omvei via en SC ha gitt kortere tid brukt og mindre stress. (Selvom det virker rart å kjøre om Lier fra Fornebu til Fredrikstad eller fra Gardermoen via Nebbenes til Fredrikstad.)

(Jeg mangler gjerne to mil i retur fra Gardermoen eller Oslo hvis bilen har stått lenge uten lading.)
Tesla X75D.

Muffinman

Jeg har brukt en del chademo som reserveløsning når det ikke har vært superladere der jeg trengte å lade. Det har faktisk fungert hver eneste gang, uten problemer. Men har brukt mest Grønn Kontakt da, og Fortum ganske sjelden. Jeg som synes superlading går tregt får virkelig mark av chademo, bare så det er sagt. En halvtime for å fylle 8-10 mil føles ikke som god tidsbruk når man vil videre så fort som mulig.

Men, "Gud", er det et annet ord for Elon?

jkirkebo

Sitat fra: Larsebass på fredag 14. desember 2018, klokken 19:23
To ganger i høst har jeg basert meg på andre ladere enn Tesla og da 22KW fra Fortum.

Aldri igjen: De var enten ute av drift eller plunder med mye stopp/start av lading. Hver eneste gang ville en omvei via en SC ha gitt kortere tid brukt og mindre stress. (Selvom det virker rart å kjøre om Lier fra Fornebu til Fredrikstad eller fra Gardermoen via Nebbenes til Fredrikstad.)

(Jeg mangler gjerne to mil i retur fra Gardermoen eller Oslo hvis bilen har stått lenge uten lading.)

Uten CHAdeMO-adapter er det ingen vits å i satse på annen lading langs veien. Har man CHAdeMO-adapter samt brikke fra Forum er det en lek å lade langs E6 og Rv4. Det tar maks 5 sekunder å starte lading på en Veefil-lader om man har brikken, og utenfor Shell Mortensrud står det noe sånt som 6 hurtigladere.

Siden 1.oktober i år har jeg i følge TeslaFi hurtigladet 57kWh på superlader (2 ganger på Rygge og 1 gang på Solli) og 461kWh på Fortums CHAdeMO-ladere (11 ganger på Dokka, 5 ganger på Gran, 2 ganger på Roa og 1 gang på Mortensrud). Nettopp for å unngå slike omveier som beskrives.

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. desember 2018, klokken 19:37
Jeg har brukt en del chademo som reserveløsning når det ikke har vært superladere der jeg trengte å lade. Det har faktisk fungert hver eneste gang, uten problemer. Men har brukt mest Grønn Kontakt da, og Fortum ganske sjelden. Jeg som synes superlading går tregt får virkelig mark av chademo, bare så det er sagt. En halvtime for å fylle 8-10 mil føles ikke som god tidsbruk når man vil videre så fort som mulig.

Ja, jeg får stort sett 39-40kWh og det er for tregt. Trenger ikke SC_hastigheter dog, da blir jeg bare nødt til å flytte bilen før jeg er klar med middagen/lunsjen ;) Rundt 60-70kWh har jeg regnet meg fram til at blir bra. Ser derfor fram til 200A CCS-ladere og CCS-adapter til TMXen. Det bør gi omkring 65kW i snitt :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA