Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skummel skrapelyd

Startet av Ernie, torsdag 03. november 2011, klokken 00:03

« forrige - neste »

Ernie

Har nå 3 ganger opplevd en skummel skrapelyd i et par sekunder. Det høres ut som om bilens underside treffer veien. Samtidig føles det som om bilen bremses litt.

Vel er veiene humpete her men så ille er det ikke. Dessuten har dette skjedd på steder hvor veien var helt greit.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva dette er.

Bekymringsfult!
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

EL gringo


nofuelno

Du har nok svingt litt når dette inntreffer. Det er lyden av ESP / antiskrens du hører.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Corvus

Har opplevd det samme. Spaken i B posisjon, slapp gasspedalen i en skarp sving med våt asfalt. Måtte ut å sjekke om noe hadde ramla av bilen, men den var like fin. Måtte prøve det samme i neste skarpe sving, masse ulyder, men denne gangen fikk jeg med meg at ESPlampa blinka fortløpende. Så det er nok der det ligger.
i MiEV, siden 18. mars 2011, 9000 km

Ernie

Takk for tilbakemeldingene.

Antiskrens høres ut som en fornuftig forklaring.

Jeg kjører alltid i "B" og her er det mye vått asfalt.

Jeg har sett antiskrenslampen lyser en del. Den slår ut ganske lett.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

cra

Kanskje lurt å gjøre kjøpere av biler med slikt utstyr oppmerksomme på hvordan de kan teste det kontrollert, slik at de vet hvordan det virker? Mener å huske det var en del ulykker pga at bremsepedalen "sparket tilbake" da ABS var helt nytt. Kan komme brått på for den som ikke vet hvordan det føles.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Hånden opp alle som har lest instruksjonsboka! ... Ingen?... Nei vel...

Mener å huske slike lyder m.m. står nevnt der under kapittelet om ESP. ;-)

I stedenfor å forvente at forhandler opplyser om alle små detaljer kan en times studering av instruksjonsboka fra perm til perm være til stor nytte. :-)

cra

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 03. november 2011, klokken 12:11
Hånden opp alle som har lest instruksjonsboka! ... Ingen?... Nei vel...

Mener å huske slike lyder m.m. står nevnt der under kapittelet om ESP. ;-)

I stedenfor å forvente at forhandler opplyser om alle små detaljer kan en times studering av instruksjonsboka fra perm til perm være til stor nytte. :-)

Pwned....  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Slik lesning er mest interresant mens en enda venter på bilen. Derfor bør alt slikt ligge ute på nettet. F.eks på Elbilwikiet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gbzdoc

Ja, det kunne vært en idé til forhandlerne å sende en PDF med instruksjonsboka som takk for handelen når man skriver kontrakt. :)

Men nå var det vel faktisk en del som ikke fikk med håndboka med i-Mievene sine en gang... ;)

Ernie

Jeg har lest instruksjonsbok grundig.

Dessuten har jeg testet antiskrens i min VW flere ganger:)

Men i-MiEVen lager en helt annen lyd som høres ut som om man kommer bort i noe med bilen.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

gbzdoc

Lyden fra antiakrens varierer helt klart fra bil til bil. IMieven sin antiskrens bruker nok antagelig ABS systemet, derfor høres det også ut som når du aktiverer ABSen. Det samme skjer forøvrig når antispinn slår inn, men kun hvis man tråkker skikkelig på gassen. Ved mer moderat gasspådrag bare blunker det og motoreffekten begrenses.

Min Avensis f.eks. lager svært lite lyd både på antiskrens og antispinn, i motsetning til Mieven.

Dette er jo nødsystemer, så slår de ut til stadighet bør man kanskje legge om kjørestilen litt. ;-)

(No offence, jeg synes det er morro å få det til å slå ut selv. Antiskrensen på Avensisen egner seg fint også som autosladd da det er eneste mulighet for noe i nærheten av brekksladd grunnet elektrisk brekk.)

Corvus

Nå har jeg opplevd det samme på tørr asfalt og 15 plussgrader. Spaken i posisjon B, slipper gassen inn i svingen (nedoverbakke) og sirkuset er i gang. Jeg har nye piggfrie Yokohama. Virker som ESP'en er litt vel følsom... 
i MiEV, siden 18. mars 2011, 9000 km

gbzdoc

Med spaken i B så er det ganske kraftig motorbremsing, så hvis farten er litt stor mot en sving i nedoverbakke så synes jeg ikke dette er rart.

Du kan jo prøve en gang til med ESPen avslått i samme hastighet og se hva som skjer... Om du tør... ;-)

Hadde en tidlig utgave av de nye Buddyene og den hadde en firmware med alt for mye motorbremsing. Kort fortalt så var det medvikende årsak til skrens og påfølgende bulkings... Den har som kjent ikke ESP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA