Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

tmn

Sitat fra: StianSoppsan på mandag 31. desember 2018, klokken 13:55
Sitat fra: J3HO på mandag 31. desember 2018, klokken 12:10
Fakturanummer slutter på 4264 for bil bestilt for et par timer siden.

De fire siste sifrene i ordrenummeret (RN1xxxxxyyyy)? I så fall har jeg ca 6500. Og jeg bestilte (og betalte de 15000 siste kronene) 6. desember...

Fakturanummeret finner du på depositumfakturaen etter endelig bestilling :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Einride

#181
Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:53
Virker det ikke litt merkelig at Tesla Model 3 som MANGE i Norge har ventet på, kun har ca 4.000 bestillinger.
Folk stod i kø utenfor butikken for å reservere for mer enn 2.5 år siden. Folk har ventet på denne bilen i mange år.

Du meiner bilen som skulle koste frå 300 000 kr? Eg reserverte 31. mars 2016, og har venta i spenning på kor tid eg kunne bestille. Men når ein endeleg no får bestille og berre har AWD, ein raudfarge til 20 000 kr, ACC til 42000 kr (ja da, ja da, du får med AP òg då, eg veit det) og totalprisen bikkar godt over 500 000 kr, så blir det neppe bestilling heilt med det første for min del. Tippar ganske mange andre har tenkt det same.

Edit: samt syltynt med informasjon rundt takstativ anna enn at det skal bli mogleg. Og elefanten i rommet, sjølvsagt: hengarfeste (eller mangel på dette). Også ein av lovnadane til Musk for Model 3, som foreløpig ikkje har materialisert seg.

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:53
Hmmmm.....
Virker det ikke litt merkelig at Tesla Model 3 som MANGE i Norge har ventet på, kun har ca 4.000 bestillinger.
Folk stod i kø utenfor butikken for å reservere for mer enn 2.5 år siden. Folk ar ventet på denne bilen i mange år.
Og så har vi biler som e-Niro med over 6.000 og stengt reservasjonsliste, og Kona Electric som visst nok har over 7.000?
Får ikke dette til å stemme.....

Tja, europeisk Model 3 er jo ikke vist fram ennå engang. Detaljer om ladesystem, takstativ, evt. hengerfeste osv. er ikke kjent. Ingen har fått prøvekjøre. Da synes jeg ikke det er rart at mange sitter på gjerdet ennå. Jeg venter på SR selv, men hadde også ventet med å bestille om jeg skulle ha LR AWD.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynkjapp

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 14:02
Tja, europeisk Model 3 er jo ikke vist fram ennå engang. Detaljer om ladesystem, takstativ, evt. hengerfeste osv. er ikke kjent.
Ladesystemet er da vel kjent? Det blir CCS for hurtiglading mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading. Superladerne vil bli bygget om med doble ladekabler (Tesla Type 2 + CCS) i tid til Model 3 blir levert.

Amoss

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 14:19
... mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading.

Vanlig Type2?  11kW?  22kW? 16kW?  Mindre? Mer?  Vil den støtte "2-fase" 230V IT lading? 3-fase 400V lading? 16a? 32a?  osv...
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:58
Her tror jeg du blander sammen tallene. R-nummeret er reservasjoner på verdensbasis.
Fakturanummeret er serier tildelt hvert land vil jeg tro.

Aha, depositumfaktura skal det være? I så fall ca 1200.

torjze

Reserverte 14.12. Bestilte 18.12 og fikk fakturanummer ca 3300.

Handyman

Sitat fra: Amoss på mandag 31. desember 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 14:19
... mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading.

Vanlig Type2?  11kW?  22kW? 16kW?  Mindre? Mer?  Vil den støtte "2-fase" 230V IT lading? 3-fase 400V lading? 16a? 32a?  osv...

Uten at vi vet sikkert, så tipper jeg at overgangen til CCS for DC-lading ikke påvirker AC-ladingen.
Jeg kan ikke se noen grunn for det, da det nok fortsatt er to separate systemer.
Jeg tror derfor det er sannsynlig at Model 3 vil ha samme AC-lading som S og X og som US Model 3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Linka

Sitat fra: torjze på mandag 31. desember 2018, klokken 14:39
Reserverte 14.12. Bestilte 18.12 og fikk fakturanummer ca 3300.

Vil jo anta at fakturanummer sikkert går på helt andre ting enn bare Model 3 bestillinger? (Verksted, Model X/Y?)

Bestilte uansett 30/12, fikk fakturanummer 4179... Er antagelsen da at det er ca. 880 bestillinger mellom 18.-30.des?

Tom

Gjør du en forandring etter bestilling så får du vel nytt faktura nr.og..

18650

Det er riktig antagelse. La akkurat denne inn i en annen tråd. Utdeling av fakturanummer følger ihvertfall en helt klar stigning fom 12.12. Alle bestillingene gjort i tidsrommet før har fått «random» nummerering da faktureringen gikk på likt.


Sulle

Sitat fra: Line K på mandag 31. desember 2018, klokken 15:33
Sitat fra: torjze på mandag 31. desember 2018, klokken 14:39
Reserverte 14.12. Bestilte 18.12 og fikk fakturanummer ca 3300.

Vil jo anta at fakturanummer sikkert går på helt andre ting enn bare Model 3 bestillinger? (Verksted, Model X/Y?)

Bestilte uansett 30/12, fikk fakturanummer 4179... Er antagelsen da at det er ca. 880 bestillinger mellom 18.-30.des?

Det er sannsynlig at de har en egne nummerserier for forskjellige aktiviteter i selskapet. F.eks har de solgt mange tusen S og X før de begynt å ta depositum for M3.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på mandag 31. desember 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 14:19
... mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading.

Vanlig Type2?  11kW?  22kW? 16kW?  Mindre? Mer?  Vil den støtte "2-fase" 230V IT lading? 3-fase 400V lading? 16a? 32a?  osv...

Nettopp. Og hvor raskt vil den lade på offentlige CCS-ladestasjoner? TMS/TMX kan jo lades på CHAdeMO, men blir begrenset til 40-50kW selv på 100kW stasjoner. Er det noen slik begrensning på CCS for Model 3?

Hva slags ladekabel vil følge med, blir det standard UMC eller en billig-utgave med kun schuko? Vil type 2 kabel følge med?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 16:32
Sitat fra: Amoss på mandag 31. desember 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 14:19
... mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading.

Vanlig Type2?  11kW?  22kW? 16kW?  Mindre? Mer?  Vil den støtte "2-fase" 230V IT lading? 3-fase 400V lading? 16a? 32a?  osv...

Nettopp. Og hvor raskt vil den lade på offentlige CCS-ladestasjoner? TMS/TMX kan jo lades på CHAdeMO, men blir begrenset til 40-50kW selv på 100kW stasjoner. Er det noen slik begrensning på CCS for Model 3?

Hva slags ladekabel vil følge med, blir det standard UMC eller en billig-utgave med kun schuko? Vil type 2 kabel følge med?

Effektbegrensning på Chademo for S og X ligger vel i adapteret? 3 trenger ikke adapter for CCS, så det er rimelIg å anta at den kan ta like mye effekt på CCS som på SuC.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

trykkertor

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 14:02
Tja, europeisk Model 3 er jo ikke vist fram ennå engang. Detaljer om ladesystem, takstativ, evt. hengerfeste osv. er ikke kjent. Ingen har fått prøvekjøre. Da synes jeg ikke det er rart at mange sitter på gjerdet ennå. Jeg venter på SR selv, men hadde også ventet med å bestille om jeg skulle ha LR AWD.
Hehe.....mange av oss har fått prøvesitte en Model 3. Teste seter, plass, åpne og lukke luker. Se Model 3 i levende live.

Tror vi bikket 6 og 7000 bestillinger både på e-Niro og Kona Electric LENGE før vi i det hele tatt hadde en bil på norsk jord.
Takstativ og hengerfeste viste/vet vi fortsatt lite om på disse Koreanerene.
Jeg tror ikke det vil være særlig store forskjeller mellom en Europeisk Model 3 og den USA-modellen vi har sett.
Hvor store forskjeller er det på EU og US Model S og X?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA