Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Den lista låg i et kommentarfelt på fb før noen dager siden.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Lynkjapp

Den listen tror jeg faktisk kan være ganske så reell. Det er særlig tyske kunder som har rapportert inn til sitt Model 3-forum sitt fakturanummer og fakturadato og der er tallgrunnlaget vesentlig større enn de titalls numrene som er rapportert i Norge. Ved hjelp av det tyske grunnlaget kan man altså ganske sikkert konkludere med at det høyeste fakturanummeret avslører antall bestillinger i det aktuelle landet.

Hvis man dermed godtar fakturanummer som indikasjon på antall bestillinger så spiller det ingen rolle hvor lite tallgrunnlaget i Norge er. Det vil alltid være det sist rapporterte fakturanummeret som sier status ved den fakturadatoen, uansett hvor mange eller få som har rapportert tidligere. Og det høyeste tallet så langt ser ut til å være 4114, rapportert i går, dog uten fakturadato. Sto bare at han fikk fakturaen i går.

Det er en fyr som har satt opp en pen BI-side hvor de innsamlede tallene blir vist:
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYjcwZjhhZWYtMmVjMy00OWYzLTg3OGUtMmUzMTM4NTMxZTUxIiwidCI6IjliNjM0YjU0LWFhNzUtNGMxNS05NmQxLTIwOGM5NGE1ZjIxZSIsImMiOjh9
Her står det fortsatt bare 4032 i Norge, men det oppdateres vel etter hvert som noen nordmenn rapporterer inn sine nye fakturaer.

anorway

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 11:04
Den listen tror jeg faktisk kan være ganske så reell. Det er særlig tyske kunder som har rapportert inn til sitt Model 3-forum sitt fakturanummer og fakturadato og der er tallgrunnlaget vesentlig større enn de titalls numrene som er rapportert i Norge. Ved hjelp av det tyske grunnlaget kan man altså ganske sikkert konkludere med at det høyeste fakturanummeret avslører antall bestillinger i det aktuelle landet.

Hvis man dermed godtar fakturanummer som indikasjon på antall bestillinger så spiller det ingen rolle hvor lite tallgrunnlaget i Norge er. Det vil alltid være det sist rapporterte fakturanummeret som sier status ved den fakturadatoen, uansett hvor mange eller få som har rapportert tidligere. Og det høyeste tallet så langt ser ut til å være 4114, rapportert i går, dog uten fakturadato. Sto bare at han fikk fakturaen i går.

Det er en fyr som har satt opp en pen BI-side hvor de innsamlede tallene blir vist:
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYjcwZjhhZWYtMmVjMy00OWYzLTg3OGUtMmUzMTM4NTMxZTUxIiwidCI6IjliNjM0YjU0LWFhNzUtNGMxNS05NmQxLTIwOGM5NGE1ZjIxZSIsImMiOjh9
Her står det fortsatt bare 4032 i Norge, men det oppdateres vel etter hvert som noen nordmenn rapporterer inn sine nye fakturaer.

Fin oversikt, men hvor reell er denne?

Er dette grunnlaget kun hentet fra folk som har rapportert inn til denne personen/forumet?

Jeg kan ikke skjønne at 4000 nordmenn har rapportert inn til et tysk forum at de har kjøpt seg Model 3?

Nickelilltroll

#168
Det er det HØGSTE rapporterte nummeret som er registrert, ikke alle 4xxx..

Tog helt av på fbforumet der det var oppemot 100 kommentarer med fakturanr mot bestillingsdato. Er du medlem der så er det enkelt å lage en toppliste på ca hvor mange som er fakturert i Norge, fra 5 Des til ca 28 Dec.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

anorway

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 31. desember 2018, klokken 11:18
Det er det HØGSTE rapporterte nummeret som er registrert, ikke alle 4xxx..

Tog helt av på fbforumet der det var oppemot 100 kommentarer med fakturanr mot bestillingsdato. Er du medlem der så er det enkelt å lage en toppliste på ca hvor mange som er fakturert i Norge, fra 5 Des til ca 28 Dec.

Aha, da ser forstår jeg bedre.

Amoss

Sitat fra: GOS på mandag 31. desember 2018, klokken 10:22
Tror ikke det.

Er ikke så mange som viste om den listen. Jeg gjorde det ikke, selv om jeg følger med her og på noen Facebook sider.

Hvorvidt dette tallet (dersom det stemmer) er godt eller dårlig nytt kommer jo ann på hvor mange reservasjoner det i utgangspunktet var. Elbilforeningen har gått ut med ett estimat på 10k reservasjoner i Norge, og i så fall er jo 40% bestillinger av de dyreste alternativene godt nytt. Selv estimerer jeg rundt 20k reservasjoner og da er ikke tallet like bra, men kan være mange grunner til å vente (mer om det under). Dersom de som spekulerte i "minst 30.000 reservasjoner" skulle ha rett derimot er tallet absolutt skuffende lavt.

Grunner til å vente med å bestille:
- Billigere batterier
- None-PUP (stoffseter?)
- RWD
- Farger som ikke er tilgjengelig i dag
- Sort innertak
- Avklaring vedr. "Gabrielsen"
- Avklaring vedr. takfester i EU versjon
- Flere interiør varianter
- HUD
- Luftfjæring
- Se på andres erfaringer med bilen i praksis i Norge
- Avvente at de verste barnesykdommene skal være fikset
+++

I tillegg til dette må vi regne med at det i disse nesten 3 årene har vært flere kanselleringer enn ny-reservasjoner. Gitt mitt estimat på 20k originale reservasjoner så vil jeg gjette på rundt 16k gjenværende etter som folk har fått andre biler istedet (f.eks. S eller X) eller at de har innsett at bilen ikke dekker deres behov - og inklusive nye reservasjoner.

Så nei, synes ikke tallet som presenteres her virker så alt for ille, og om dette stemmer så virker det også rimelig at de skal klare å levere de aller fleste i løpet av februar/mars slik de har antydet. Sånn i kontrast med enkelte her som var ivrige etter å påstå at Tesla kom med løgner da de antydet en slik leveringstid.... Sånn helt uten å vite noe som helst om hvor mange som hadde bestilt/kom til å bestille...
Model S 85D

Counterpointer

Stiller meg tvilende til metodikken for å få frem tallene.

Men, det er jo greit om Norges leveringene kan være dekket på to uker (antatt 4 k bestillinger og leveranse til Europa på 3 k pr uke).

Vi får nok aldri helt konkrete tall fra Tesla, men det er et gryende håp om at de første får bil om en veldig drøy måned og at jeg kan få til bursdagen min (slutten av mars)

J3HO

Fakturanummer slutter på 4264 for bil bestilt for et par timer siden.

Reflektor

Sitat fra: J3HO på mandag 31. desember 2018, klokken 12:10
Fakturanummer slutter på 4264 for bil bestilt for et par timer siden.

Takk J3HO. Siden det er høyeste kjente tall for Norge tok jeg meg friheten å poste tallet på denne siden:

https://model3ownersclub.com/threads/model-≡-european-deliveries.8463/page-63

Her er det flere som behandler tallene.

Så da havner det nok i en statistikk innen kort tid :)

emurof

Sitat fra: Amoss på mandag 31. desember 2018, klokken 11:30Så nei, synes ikke tallet som presenteres her virker så alt for ille

Tallet for hele europa er på 12-13.000, noe som må sies å være skuffende.

Sitatog om dette stemmer så virker det også rimelig at de skal klare å levere de aller fleste i løpet av februar/mars slik de har antydet. Sånn i kontrast med enkelte her som var ivrige etter å påstå at Tesla kom med løgner da de antydet en slik leveringstid.... Sånn helt uten å vite noe som helst om hvor mange som hadde bestilt/kom til å bestille...

Nei, det jeg skrev var at det var merkelig at de først sa februar og så februar/mars, som om de ikke egentlig visste. Og så skrev jeg at jeg håpet de ville klare å levere som lovet, og at de ikke bare diktet opp noe (altså løy).

Lynkjapp

Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 13:02
Nei, det jeg skrev var at det var merkelig at de først sa februar og så februar/mars, som om de ikke egentlig visste.
Jeg tipper at de som reserverer i dag fortsatt får "forventet levering i februar" og når de bestiller får de "forventet levering i februar/mars". Det ser ikke ut til at Tesla har gjort noe med innstillingene i sine autosvarsystemer. Det er lov å håpe at grunnen til at de ikke stresser med å endre i systemene er at de føler seg trygge på å kunne begynne leveransene i februar.

Personlig håper jeg på at de ikke leverer før det er sommerføre, samtidig som jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å vente et sekund den dagen det kommer en mail som sier at "nå kan du hente bilen din". :)

RuneW

Samme her. Håper det blir så sen levering at bilen kan kjøres på sommerdekk og kommer med HW 3.0
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

trykkertor

Hmmmm.....
Virker det ikke litt merkelig at Tesla Model 3 som MANGE i Norge har ventet på, kun har ca 4.000 bestillinger.
Folk stod i kø utenfor butikken for å reservere for mer enn 2.5 år siden. Folk har ventet på denne bilen i mange år.
Og så har vi biler som e-Niro med over 6.000 og stengt reservasjonsliste, og Kona Electric som visst nok har over 7.000?
Får ikke dette til å stemme.....

SurSnasen

Sitat fra: J3HO på mandag 31. desember 2018, klokken 12:10
Fakturanummer slutter på 4264 for bil bestilt for et par timer siden.

De fire siste sifrene i ordrenummeret (RN1xxxxxyyyy)? I så fall har jeg ca 6500. Og jeg bestilte (og betalte de 15000 siste kronene) 6. desember...

trykkertor

Her tror jeg du blander sammen tallene. R-nummeret er reservasjoner på verdensbasis.
Fakturanummeret er serier tildelt hvert land vil jeg tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA