Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Einride på mandag 31. desember 2018, klokken 14:01
Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:53
Virker det ikke litt merkelig at Tesla Model 3 som MANGE i Norge har ventet på, kun har ca 4.000 bestillinger.
Folk stod i kø utenfor butikken for å reservere for mer enn 2.5 år siden. Folk har ventet på denne bilen i mange år.

Du meiner bilen som skulle koste frå 300 000 kr? Eg reserverte 31. mars 2016, og har venta i spenning på kor tid eg kunne bestille. Men når ein endeleg no får bestille og berre har AWD, ein raudfarge til 20 000 kr, ACC til 42000 kr (ja da, ja da, du får med AP òg då, eg veit det) og totalprisen bikkar godt over 500 000 kr, så blir det neppe bestilling heilt med det første for min del. Tippar ganske mange andre har tenkt det same.
Tja....når 6000+  reserverer en e-Niro som koster 377.000,- på veien, og du kan klare en Model 3 til 87.000,- mer. Så synes jeg ikke de ligger så veldig langt fra hverandre.
Men, det er to forskjellige typer biler, som kanskje appellerer til to forskjellige typer bruksmønster.

Men at det skulle være større kø på e-Niro enn Model 3 hadde jeg ikke sett komme.

Roy Aasen

Ser iallefall ikke ut til at Tesla leverer! Eller rettere: De leverer ikke som kommunisert for x år siden. Hvor blir det av bilen til noe over 300000? Når de klarer å få SR/MR med bakhjulsdrift ut i butikken så blir det nok litt andre boller. Å betale fra 464000  for en bil med amerikansk byggekvalitet er nok ikke aktuelt for mange. I tillegg er den for en stor kjøpergruppe noe upraktisk.

Kanskje kan jeg få kjøpt en...en dag? Forhåpeligvis før jeg går hoppla!

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 17:46
Men at det skulle være større kø på e-Niro enn Model 3 hadde jeg ikke sett komme.
Her blander du begrepene litt. Det er, selv om vi ikke vet helt konkrete tall, ingen grunn til å tro at køen på E-Niro er større enn 3.

Det er antagelig mellom 15-20 tusen reservasjoner mot  6-7 tusen

Nå er det skrevet kanskje 100 kontrakter på E-Niro mot kanskje 4000 på 3.....

Roy Aasen

Temmelig trygg på at køen på M3 er betydelig.  En stor del venter på de enklere utgavene.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 16:32
Sitat fra: Amoss på mandag 31. desember 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 31. desember 2018, klokken 14:19
... mens man kan bruke vanlig Type 2 (ikke Tesla S/X Type 2) for hjemmelading.

Vanlig Type2?  11kW?  22kW? 16kW?  Mindre? Mer?  Vil den støtte "2-fase" 230V IT lading? 3-fase 400V lading? 16a? 32a?  osv...

Nettopp. Og hvor raskt vil den lade på offentlige CCS-ladestasjoner? TMS/TMX kan jo lades på CHAdeMO, men blir begrenset til 40-50kW selv på 100kW stasjoner. Er det noen slik begrensning på CCS for Model 3?

Hva slags ladekabel vil følge med, blir det standard UMC eller en billig-utgave med kun schuko? Vil type 2 kabel følge med?

Med forbehold om at Tesla kan oppgi uriktig info, så sier de en del interessante ting på OSS siden til Model 3:
"Hvilke ladealternativer er tilgjengelige for Model 3?
Model 3 leveres med de samme hjemmeladingsalternativene som alle Tesla-bilene, inkludert standardmaskinvaren nødvendig for å få tilgang til det globale Supercharger-nettverket vårt. Det vil påløpe en liten avgift for Supercharging – som bare er en brøkdel av kostnadene for bensin. De raske ladenettverkene Kombinert ladesystem 2 (Combo 2) til tredjepart er tilgjengelige uten noe ekstra utstyr. Finn ut mer om lading på Model 3-ladingsstøttesiden vår."


De sier også "de raske ladenettverkene..." om CCS, så jeg håper at Model 3 ikke får noen spesifikk begrensning i hastighet slik som lading med CHAdeMO-adapter har.

... og linker spesifikt til standarsiden om lading hjemme:
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

... og til denne:
https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-charging

Så ut fra det jeg har funnet ut så ser Model 3 ut til å bli lik S og X når det gjelder AC-lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 17:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 14:02
Tja, europeisk Model 3 er jo ikke vist fram ennå engang. Detaljer om ladesystem, takstativ, evt. hengerfeste osv. er ikke kjent. Ingen har fått prøvekjøre. Da synes jeg ikke det er rart at mange sitter på gjerdet ennå. Jeg venter på SR selv, men hadde også ventet med å bestille om jeg skulle ha LR AWD.
Hehe.....mange av oss har fått prøvesitte en Model 3. Teste seter, plass, åpne og lukke luker. Se Model 3 i levende live.

Tror vi bikket 6 og 7000 bestillinger både på e-Niro og Kona Electric LENGE før vi i det hele tatt hadde en bil på norsk jord.
Takstativ og hengerfeste viste/vet vi fortsatt lite om på disse Koreanerene.
Jeg tror ikke det vil være særlig store forskjeller mellom en Europeisk Model 3 og den USA-modellen vi har sett.
Hvor store forskjeller er det på EU og US Model S og X?

Det er ikke gitt at setene er like engang, ingenting er sikkert før EU-utgaven er vist fram. Kanskje det kommer stoffinteriør for eksempel? Luftfjæring? Jeg tror de som venter noen måneder med å bestille får en del flere valgmuligheter enn de som bestiller nå. Akkurat som for Audi og Jaguar sine nye elbiler, først kommer en "first edition" eller noe lignende, og så kommer flere valgmuligheter senere. Siden leveringstiden er så kort er det lite å tape på å vente litt og se. For de asiatiske var det motsatt, det var bestill nå eller vent i 2+ år. Da bestiller selvsagt flere med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Flere valgmuligheter kommer. Spørsmålet er om det Tesla tilbyr nå matcher  behov og ønsker. Risikoen med å vente er valutakurs. Det kan slå begge veier, men prisen model 3 selges for nå er lavere en kursen skulle tilsi. Forblir kronen like svak mot dollaren, vil prisen måtte øke. Dog skal det sies at kronen vanligvis styrker seg over nyttår

Enlace

Et bilskip bruker i USA maks to døgn på å laste opp til 8500 biler. Drammen havn vil kunne betjene et slikt skip. Sannsynlig vil levering skje med mindre skip, men de fleste skip leverer opp til 5000 biler.

Spørsmålet er i hvilken grad Norge skal prioriteres. Med norsk tempo kan skpet losses på to til tre dager avhengig av skiftordning. Overfarten fra. Østkysten ca. 13 dager.

Uke produksjon ca 4000 biler. Det amerikanske marked er i ferd med å bli mettet blant annet fordi subsidier reduseres fra januar på mod. 3. Leste at biler for det britiske marked ikke er startet. Har betydning for totalleveranser da der er en god del forhåndsbeatillinger.

Andre store marked er Tyskland, Nederland og Belgia.

Kapasiteten til å ferdiggjøring og viderehåndtering av biler i Drammen vil være en faktor.

Jeg har bestilt for levering i mars og går ut fra det vil skje.

Har ingen erfaring med Tesla, men erfaring fra bilskip.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Øyvind.h

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 17:41
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2018, klokken 14:02
Tja, europeisk Model 3 er jo ikke vist fram ennå engang. Detaljer om ladesystem, takstativ, evt. hengerfeste osv. er ikke kjent. Ingen har fått prøvekjøre. Da synes jeg ikke det er rart at mange sitter på gjerdet ennå. Jeg venter på SR selv, men hadde også ventet med å bestille om jeg skulle ha LR AWD.
Hehe.....mange av oss har fått prøvesitte en Model 3. Teste seter, plass, åpne og lukke luker. Se Model 3 i levende live.

Tror vi bikket 6 og 7000 bestillinger både på e-Niro og Kona Electric LENGE før vi i det hele tatt hadde en bil på norsk jord.
Jeg har reservert Niro. Sist jeg sjekket hadde jeg rast nesten 2000 plasser frem i køen. Gått fra 52xx til 3xxxet eller annet...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:53
Hmmmm.....
Virker det ikke litt merkelig at Tesla Model 3 som MANGE i Norge har ventet på, kun har ca 4.000 bestillinger.
Folk stod i kø utenfor butikken for å reservere for mer enn 2.5 år siden. Folk har ventet på denne bilen i mange år.
Og så har vi biler som e-Niro med over 6.000 og stengt reservasjonsliste, og Kona Electric som visst nok har over 7.000?
Får ikke dette til å stemme.....

Mange ventet nok at Model 3 skulle være billigere. Og billigere utgaver kommer.

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 31. desember 2018, klokken 18:25
Ser iallefall ikke ut til at Tesla leverer! Eller rettere: De leverer ikke som kommunisert for x år siden. Hvor blir det av bilen til noe over 300000?

Den kommer, som forklart hele veien, når den kan selges med overskudd. Det vil antakelig skje i løpet av 2019.

ladov

Fakturanr x3618, bestilt 22/12.

Hva totalt salg så langt angår så høres ikke 4000 bestillinger så halvgærent ut med tanke på at dette er de to dyreste variantene av TM3. En tommelfingerregel for det amerikanske markedet sier at når prisen blir $5k lavere så dobler markedet seg. LR AWD-varianten er dermed minst 4 halveringer unna $35k-bilen som ennå ikke er produksjonssatt. Selv om vi tar utgangspunkt i 30k reservasjoner så tyder 4000 bestillinger av de to dyreste modellene at norske kjøpere er villige til å strekke seg et stykke for å få TM3 tidlig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

N00b

La inn 15 minutter etter det åpnet og jeg fikk faktura nr 1999.

Ikke les for mye i det tallet..

18650

Det er LITE som tyder på at fakturanummeret IKKE stemmer overens med antall ordre. Jada, det var tilfeldig utdeling av nummer i perioden 05-12.12. Men etter det har det vært gradvis stigende numrering. Vi burde nå være kommet til nærmere 4500.

Når det er sagt, vil nok TILDELING av bil foregå etter andre kriterier enn fakturanummeret. Klart, det kommer til å komme en kjempebatch med biler nå fremover. Flaskehalsen blir nok servicesenternes kapasitet til å levere ut biler. Så at Tesla klarer å gi eksisterende kunder og tidlige reservasjonsholdere førstepri ser jeg på som ganske sikkert.

Godt nyttår!

Elmo

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. januar 2019, klokken 13:38
La inn 15 minutter etter det åpnet og jeg fikk faktura nr 1999.

Fikk du 1999 med en gang, eller har du vært inne og endret på konfig ??
Jeg tror man får nytt høyere nummer når man endrer konfig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Svolar


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA