Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Reflektor

Hva mener folket om hvordan bilene vil bli utdelt? På mailen står det at dersom jeg bestiller innen 1 Jan vil jeg få bil i februar. På nettsiden står det februar/mars. Jeg har enda ikke bestilt og veier for og i mot hver eneste dag. Skulle helst hatt en billigere versjon med mindre batteri da 20 mil er det lengste jeg har kjørt på så lenge jeg kan huske, men er i grunn klar for ny bil før det. Tolker jeg mailen rett har jeg ingenting å tjene på å bestille med en gang. Jeg er ikke tesla eier, men bestilte i det bilene trillet inn på scenen en grytidlig morgen. Vil utdelingen følge reservasjonen så lenge man bestiller før 1 Jan eller vil bestillingstidspunktet overstyre dette?

Model3

Jeg bestilte min bil torsdag i forrige uke, etter å ha reservert på tirsdag i forrige uke. På mine sider står det levering feb/mars, men jeg er skeptisk til om de klarer det. Vil være godt fornøyd med å få bilen etter påskeferien og selv det er raskt levert ift normalen. Insentivene som opphører i USA fra 01.01.2019 kan bidra til redusert etterspørsel der, og handelskrigen med Kina påvirker kanskje etterspørselen der? Da kan jo en meget stor andel av prod i 1. KV sendes til Europa (har lest 3000 Model 3 PR uke), og det vil jo påvirke leveringstidene betydelig, og da i favør av oss som venter på bil

Reflektor

Gratulerer med bil på vei inn Model3. Kjernen av spørsmålet blir jo hvem av oss som får bil først om jeg bestiller, la oss si 18 des, med reservasjon fra 30.06.16 kontra deg som var treg med å reservere og rask til å bestille. Helt motsatt av meg m.a.o :)

trykkertor

Tror folk snart bør forstå at "februar/mars" er en generisk tekst som ikke tar høyde for din/alle sin reelle leveringsperiode.
Ingen andre enn meg som reagerer på at det stod "februar mars" da de åpnet for en drøy uke side, og fortsatt står det samme.
Klart jeg ikke forventer å få bil før langt ut på våren, nærmere sommeren.
Har ikke eid Tesla, ikke reservert første mulige dag, ikke konfigurert første mulige dag.
Likevel står det februar/mars på meg også. Men skjønner såpass at det er en generisk tekst uten en "motor" bak som regner ut faktisk levering.

Så ikke heng dere opp i det tidspunktet. Februar/mars kan godt være når de første bilene kommer. Men da tenker jeg vi snakker eksisterende Tesla-eiere, med førstedagsreservasjon.

Reflektor

Jeg forstår det veldig godt Trykkertor. Man kan skyve datoene, noe man nærmest kan forvente,  men bilene skal uansett deles ut etter et vist system. Poenget med denne tråden var å forsøke å belyse hvordan man kommer til å prioritere mht utlevering. Uavhengig om det skjer i februar eller mai. Capice?

S4e

Sitat fra: Reflektor på torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13
Hva mener folket om hvordan bilene vil bli utdelt? På mailen står det at dersom jeg bestiller innen 1 Jan vil jeg få bil i februar. På nettsiden står det februar/mars. Jeg har enda ikke bestilt og veier for og i mot hver eneste dag. Skulle helst hatt en billigere versjon med mindre batteri da 20 mil er det lengste jeg har kjørt på så lenge jeg kan huske, men er i grunn klar for ny bil før det. Tolker jeg mailen rett har jeg ingenting å tjene på å bestille med en gang. Jeg er ikke tesla eier, men bestilte i det bilene trillet inn på scenen en grytidlig morgen. Vil utdelingen følge reservasjonen så lenge man bestiller før 1 Jan eller vil bestillingstidspunktet overstyre dette?
Det blir spekulasjon fra min side, men vil tro Tesla prioriterer i henhold til reservasjonsdato og evt. om en eier Tesla. Noe annet vil skape mye misnøye blant mange ambassadører. Og relativt enkelt å få til så lenge bilene blir produsert i januar.
Men de kan umulig få til millimeter rettferdighet, så om de klarer å levere mange tusen biler på kort tid så vil det sikkert være tilfeller som ikke følger dette. Men om leveransene strekker seg over noen uker så forventer jeg Tesla prøver å gjøre dette rettferdig.
(Det vil blant annet bety at jeg får bil noen uker etter mange av dere andre.)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

lirekassa

Jeg tror det blir litt tilfeldig, og avhengig av lakkvalg etc.

noGas

Tesla er avhengig av likviditet og ønsker betaling av de dyreste bilene først. Tipper alle med Performance blir levert i slutten av Feb-start Mars.

Heldigvis venter jeg en Pear White Performante!  :laugh: :laugh: :laugh:

Karma

Det er jo ingen her som vet, så det blir jo bare gjetting og synsing.
Men siden vi først er i gang...

Det er flere faktorer som spiller inn som jeg personlig tror blir avgjørende.
1) Tesla har sagt at de skal levere 3000 biler i uka i Europa fra og med februar.
2) Reservasjonsnummeret/køsystemet er på ett eller annet tidspunkt NØDT til å tas med i "beregningen". De kan ikke holde sine kunder for narr og ikke gjøre noe ut av denne. Jeg tror derfor at datoen du bestilte vil sette premisset for leveransen, så lenge du har konfigurert.
3) Hva slags type model 3 du skal ha vil også spille inn. Enten prioriterer de Performance-utgaver først for å få inn mest mulig gryn, eller så prioriterer de de enkleste modellene (464 000kr bilen) siden denne er enklest å lage.
4) Vi vet at det er mange som har satt seg opp på Model 3 (har vært snakk om alt fra 10 000 til 40 000), men mange av disse ville nok egentlig ha SR-utgaven. Hvor mange som egentlig nå har gjennomført kjøpet er vanskelig å svare på, men jeg personlig tror ikke på mer enn 10 000...Med andre ord bør det kunne dekkes inn ila februar/mars.

På bakgrunn av disse fire faktorene, både tror og håper jeg at jeg har min i slutten av februar/begynnelsen av Mars.

eadie

Dette er da ikke så vanskelig.

Tesla lager batcher av biler, med de konfigurasjonene som finnes. De som blir avbestilt går til inventory.
Dersom du har en bestillignstype som er "vanlig", altså som de har overskudd av biler på, så får du bil tidlig/først.
Har du en bestilling som det ikke er produsert så mange biler av, da tar det noe lengre tid.

Og, hvis du endrer konfig flere ganger, og gjerne helt opp mot deadline, da kan du banne på at det tar lengst tid.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Counterpointer

Ut i fra hva som foreligger tror jeg følgende skjer.

Model 3 starter utlevering i februar/mars

De som får først er ansatte i Tesla.

Deretter kommer Tesla eiere i rekkefølge etter reservasjonsdato.

Så kommer vanlige reservasjoner som starter med de tidligste reservasjonene fra 2016 og jobber seg fremover til den siste reservasjon og bestilling gjort 31.12-18

Det kommer til å bli noe forsyvinger imellom gruppene basert på hva som kommer av biler. Personlig skulle det ikke forundre meg om Preformance kommer tidlig.

Jeg har anslått at det kan være opp mot 20 k reservasjoner (tror ikke på 30-40k som noen har antydet). I tillegg har det nok kommet noen tusen nye reservasjoner nå som kort levering ble kjent. Så hvis det er halvparten av de 20 k og la oss si 5 k nye nå som går for LR awd og P. Så er det 15k biler på tre mnd......
Det blir litt av en bonannsa med 5 tusen biler i mnd eller 1250 biler i uka utlevert.

Dette er bare mine meninger og overslag, men forsøkt basert på virkeligheten.

Autowinder

De som låser reservasjonen først i den gruppen en tilhører får først, det sies av de som kjenner systemet at initiell køplass i europa er lik siste sifferne i fakturanummeret på depositum/reservasjonsbeløpet. Like over 2000 her
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

regeneration

Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:04
De som låser reservasjonen først i den gruppen en tilhører får først, det sies av de som kjenner systemet at initiell køplass i europa er lik siste sifferne i fakturanummeret på depositum/reservasjonsbeløpet. Like over 2000 her
Hmmm. Et godt stykke under 1000 her.

Reflektor

Jeg er på 1200-tallet. Bestilte bil i dag.

GOS

Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:04
det sies av de som kjenner systemet at initiell køplass i europa er lik siste sifferne i fakturanummeret på depositum/reservasjonsbeløpet. Like over 2000 her

Det kan jeg garantere deg at det ikke er! Se her og diverse Facebook sider så ser du at det overhodet ikke er en slik logikk.

Det er folk som både reserverte og bestilte de siste dagene som har nummer 3xx, 4xx etc. Jeg har 19xx og sto som nummer 20 i køen før de åpnet butikken den 31.03.2016 for å reservere. Jeg bestilte onsdag 05/12 kl 16:30
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA