Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når burde man bruke Range mode?

Startet av TeslaModelX, onsdag 12. desember 2018, klokken 11:35

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: sfinxern på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:30
Men kjører du lite generelt, så mener jeg personlig at det er bedre å ha god komfort på kalde vinterdager enn å spare noen få kwh. Husk også at forvarming med range mode ON gir lavere effekt og må således stå på mye lengre hvis du skal få en god effekt på vinterstid (spesielt hvis bilen har stått parkert ute).

Jeg pleier å bruke Range mode ON på småturer, men nå når det er såpass kaldt, så orker jeg ikke å måtte huske på å gå inn i menyene og slå dette på og av ettersom for å få god effekt av oppvarming mv. Og når kona er ute og kjører så blir det bare styr.

Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning. I vinterhalvåret kjører jeg stort sett med range mode OFF pga komfort:). Altså, forvarming med elbil er jo det som er et av de STORE plussene med å kjøre elbil vs fossilbil! Deilig godt og varmt hele tiden:)!
Nu har jag inte testat detta själv, men är det verkligen så stor skillnad på värmeeffekt på förvarming av kupe' med range mode ON, kontra OFF? Jag trodde bara att batterivärming blev kuttet ut vid range mode ON, men att samma effekt går til varme i kupe'?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

sfinxern

Stor forskjell på varmeeffekten ved de to ulike valgene. Range mode ON halverer vel effekten på kupévarmen.
Er det 10 minusgrader og nedover, så er det veldig merkbart!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

alda

Sitat fra: sfinxern på onsdag 19. desember 2018, klokken 20:30
Stor forskjell på varmeeffekten ved de to ulike valgene. Range mode ON halverer vel effekten på kupévarmen.
Er det 10 minusgrader og nedover, så er det veldig merkbart!
OK, kör med range mode PÅ nu, då bilen bara används till småturer i mitt närområde. Märkbart lägre strömförbrukning! Vampire drain har oxå minskat till normala nivåer, men det är nog pga. av att jag slog av "always Connected" i bilen. Märker ingen stor skillnad på värmeeffekt i bilen, men det har inte varit så kallt i Oslo sista tiden. Märker dock att förvarming tar längre tid, isen på frontrutan tar lång tid att smälta.

En annan bra grej jag har lagt märke till är att det står "range mode" längst ner på huvudskärmen under temperaturkontrollen, när man har det PÅ. Har inte sett det förr?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Chris Neumann Ruud

Tror "Range Mode" nederst i skjermen kom i en av de senere oppdateringene. Var ikke sån fra starten med V9
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Apache

"Always Connected" finner jeg ikke i bilen min, er vel for ny?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA