Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når burde man bruke Range mode?

Startet av TeslaModelX, onsdag 12. desember 2018, klokken 11:35

« forrige - neste »

TeslaModelX

Hei,

Siden vinteren har meldt seg merker jeg selvfølgelig stor forskjell på forbruket på bilen.
Leser litt rundt omkring angående Range mode.
Noen mener at den burde brukes på lange turer for å få bedre rekkevidde. Noen mener den burde brukes på korte turer slik at man ikke bruker energi på å varme opp batteriet unødvendig. Og andre igjen, mener at man ikke burde bruke det i det hele tatt siden det tærer på batteriet.

Så hva er egentlig "riktig svar"?
Jeg for min del har ca 14 km til jobb (en vei), kan jeg aktivere Range mode på vinterstid eller burde jeg holde meg til "normal" mode?

jlan

Jeg pleier å forvarme med range mode av, så slår jeg range mode på etter å ha kjørt et lite stykke, hvis jeg er komfortabel med varme og føreforhold, og ikke skal innom superlader.

Jeg er litt usikker på hvordan range mode påvirker forvarming. Setevarme og rattvarme går på uansett ser det ut til. I går så det ut til at varmetrådene hadde aviset de nederste 2/3 av bakruten under forvarming, i dag ikke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

#2
Sitat fra: ModelS på onsdag 12. desember 2018, klokken 11:35
Hei,

Siden vinteren har meldt seg merker jeg selvfølgelig stor forskjell på forbruket på bilen.
Leser litt rundt omkring angående Range mode.
Noen mener at den burde brukes på lange turer for å få bedre rekkevidde. Noen mener den burde brukes på korte turer slik at man ikke bruker energi på å varme opp batteriet unødvendig. Og andre igjen, mener at man ikke burde bruke det i det hele tatt siden det tærer på batteriet.

Så hva er egentlig "riktig svar"?
Jeg for min del har ca 14 km til jobb (en vei), kan jeg aktivere Range mode på vinterstid eller burde jeg holde meg til "normal" mode?

Dette er primært ett vinterspørsmål. På sommer kan du stort sett bare la den være på Range Mode On.

Det riktige svaret er at du bør bruke Range mode On på korte turer, la oss si mindre enn 40-50 km, og Range Mode Off på lange turer.

Ideelt sett så bør du lade like før du starter å kjøre og/eller ha Range Mode Off og sette på varme 10-30 minutter før du kjører, for dermed å varme kupeen og batteriet samt at du da også får en del regenerering tilgjengelig. Når du så setter deg inn i bilen så setter du Ragne Mode On om du bare skal kjøre korte turer, eller at du velger å ha Range Mode On på de første 40-50 kilometrene av en langtur (slik at batteriet blir varmt, men ikke for varmt) og så switcher til Range Mode Off slik at batteriet også holdes kjølig nok til best bevare batteriet.

Bakgrunnen er at du med Range Mode Off bruker strøm til batterivarmeren som er unødvendig og sløsing med strøm. Batteriet varmes av seg selv ved at du bruker strøm til fremdrift samt spillvarme fra Drive Unit når du kjører.

En "fordel" med å sette Range Mode til Off er altså at du raskere får temperatur på batteriet og at du dermed raskere får mulighet til å dra ut full effekt fra batteriet. Men hvor ofte trenger du å ha tilgang til 400+ Hk utav garasjen, ved bykjøring eller dine 14 km til jobb? 300 hk er sikkert nok:-)


Til info om du ikke alt vet:
Range Mode Off: Bilen kan bruk 6 kw til å varme batteriet og 6 kw til å varme kupeen (For model S, muligens X har mer til kuppen). Altså tilsammen 12 kw

Range Mode On: Bilen kan bruk 0 kw til å varme batteriet og 3 kw til å varme kupeen (For model S, muligens X har mer til kuppen) Altså tilsammen 3 kw. (Men det skal sies at jeg mener å måle at den trekker ca 4.5 kw en liten stund i starten med Range Mode On via CanBus måling)

3 kw er mer enn nok til vanlig kjøring/vær. Dugger det veldig på grunn av klimaet, så skru Range Mode Off en stund
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

kirky

Kommer også an på hvor mye strøm bilen har og hvor lett/billig den lades. 14 Km er vel akkurat over det som jeg vil si er tur til nærbutikken og det kan være kjekt å bruke bilen for det den er verdt. Men klart, å varme batteriet her er ikke det nyttigste om da bilen skal stå i mange timer etterpå.

Merker ganske stor forskjell på ytelse/handling av og på. Blandt annet får man vel bare 2-hjulstrekk og ikke AWD.

Er du utenfor komfortområdet med lading, f.eks en helgetur i distriktet uten mye lademuligheter - kan man fint ha range mode på ved ankomst kanskje. Ingen ideelle svar virker det som!
2019 Long Range S, HW3, CCS.

geear

GOS, Om X har mer er betinget av om en har tredje seterad eller ikke (6/7-seter). Sitter det noen bak så får en opp egne innstillinger for det ekstra klimaanlegget bak. Har hørt at det er 6kW ekstra, men vet ikke.

Sjøhyene

#5
Sånn jeg set det er det kun et poeng å bruke range mode når man virkelig trenger rekkevidden eller hvis man ønsker å spøre strøm av økonomiske årsaker.

På sommeren får man dårligere aircondition og på vinteren får man dårligere oppvarming. Før superlading må man for all del sørge for at batteriet er varmt så range mode må man da kun bruke om man har kjørt virkelig langt (2t+)

Range mode kan også være negativt om det fører til at man må kjøre lenger med begrenset rekkevidde. I noen tilfeller kan det føre til at man faktisk går i minus mtp strøm-forbruk (typisk hvis man skal kjøre mye i nedoverbakke).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JorEl

Jeg liker å spare strøm og penger :) Men hva gjør jeg da med en ny S75D? Jo, jeg lever livet :+1:
Da blir det litt dumt om man skal småspare ETTER at man har kjøpt en flott Tesla ;)
Liker å ha det varmt i bilen på vinteren og kjøligere om sommeren. Liker at den raske bilen, er rask..
Når det blir så avansert som i denne tråden, med mye om og men, så kommer jeg til å trykke på RangeMode når jeg skal kjøre milevis. Har ikke rørt "knappen" siden jeg er så fersk, men når de lærde strides så holder jeg meg til komfort og et valg mindre..
Men for all del, kjekt å følge med på alt jeg ikke kan.  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Knuti

#7
Personlig bruker jeg range mode ON så lenge jeg ikke trenger å varme batteriet, og det vil si 99% av tiden. Gidder ikke sløse energi ved å varme ett batteri på 700KG hvis jeg ikke trenger. Og etter min mening som kjører rundt alene i en TMS, så er 3,3kW varme som man får i range mode ON, mer enn nok så lenge det ikke er mindre enn-10 ute.
Når det er varmt ute, og jeg skal på langtur, så bruker jeg range mode OFF da jeg ikke vil at batteriet skal bli veldig varmt. Range mode ON lar visstnok batteriet bli varmere enn ved range mode OFF, og jeg merker ikke noe forskjell på på rekkevidde range mode ON eller OFF på sommerstid, så da lar jeg range mode stå OFF.
Blå S75D bestilt 28/9

JorEl

OK, en innstilling for sommer og en for vinter, det kan jeg klare.
Men hva med kjemien i batteriet? Ser for meg at batteriet liker +grader når det lades opp på vinteren..
Vanlige batterier liker ikke de og oppbevares kjølig 0-10C ? Hva er egentlig den ideelle temperaturen for et Teslabatteri som bare "ligger og slapper av"?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GOS

Sitat fra: Knuti på onsdag 12. desember 2018, klokken 18:17
Personlig bruker jeg range mode ON så lenge jeg ikke trenger å varme batteriet, og det vil si 99% av tiden. Gidder ikke sløse energi ved å varme ett batteri på 700KG hvis jeg ikke trenger. Og etter min mening som kjører rundt alene i en TMS, så er 3,3kW varme som man får i range mode ON, mer enn nok så lenge det ikke er mindre enn-10 ute.
Når det er varmt ute, og jeg skal på langtur, så bruker jeg range mode OFF da jeg ikke vil at batteriet skal bli veldig varmt. Range mode ON lar visstnok batteriet bli varmere enn ved range mode OFF, og jeg merker ikke noe forskjell på på rekkevidde range mode ON eller OFF på sommerstid, så da lar jeg range mode stå OFF.


Vi er helt på linje. Til din info så starter batteriet å kjøles ved ca 34 grader ved Range Mode Off og ved 40.8 grader med RangeMode On i følge mine CanBus målinger.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mthoring

Jeg har vurdert å ha range mode ON ved jobbkjøring om vinteren, er ca 17km en vei, men begge ender starter med nogså mange høydemeter ned med køkjøring, så innbiller meg at mangel på regen vil nulle ut besparelsen i oppvarming. Liker heller ikke at kupévarmeren blir redusert, så ender opp med å skru range mode av igjen nokså fort. Er det som har gjort at jeg aldri har fått testet det skikkelig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

alda

Används bilen mycket till småturer i vardagen bör man ha range mode ON, då det Annars går åt mycket onødig energi till att värma batteriet (som oavsett inte hinner att bli varmt på kort tid).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

sfinxern

Men kjører du lite generelt, så mener jeg personlig at det er bedre å ha god komfort på kalde vinterdager enn å spare noen få kwh. Husk også at forvarming med range mode ON gir lavere effekt og må således stå på mye lengre hvis du skal få en god effekt på vinterstid (spesielt hvis bilen har stått parkert ute).

Jeg pleier å bruke Range mode ON på småturer, men nå når det er såpass kaldt, så orker jeg ikke å måtte huske på å gå inn i menyene og slå dette på og av ettersom for å få god effekt av oppvarming mv. Og når kona er ute og kjører så blir det bare styr.

Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning. I vinterhalvåret kjører jeg stort sett med range mode OFF pga komfort:). Altså, forvarming med elbil er jo det som er et av de STORE plussene med å kjøre elbil vs fossilbil! Deilig godt og varmt hele tiden:)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

georglu

Sitat fra: sfinxern på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:30
Sommertid, vår og høst kjører jeg med range mode ON når jeg pendler til og fra togstasjon og har mye småkjøring. Da har ikke de utvendige temperaturene så stor betydning.

Hvilket poeng er det med range mode ON i sommerhalvåret hvis det likevel ikke er noen (nevneverdig) effekt av det?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

TeslaK

Ikke bruk range mode på sommeren, hvis du ikke må for å rekke fram til målet. Dette fordi batterikjøling først slår inn på ca. 40 grader i range mode. Range mode er perfekt høst/vinter hvis du vil spare penger og kan godta litt lavere komfort.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA