Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tap av batteri på vinter

Startet av olivero, tirsdag 11. desember 2018, klokken 16:46

« forrige - neste »

olivero

Hei

Vurdere kjøp av ioniq, men finner ikke skikkelig svar på hvor mye rekkevidde man mister om man parkerer ute på vinteren. Det jeg lurer på er om vi kan kjøre ca 100km til hytta, lade rett før vi er fremme å fremdeles komme oss hjem på søndagen. Bilen står da ute uten mulighet for strøm.

tuono

#1
Batteriet i seg selv er å regne som tilnærma tett. M.a.o. det taper ikke strøm når bilen står. Det som er, er knapt målbart. Det du "taper" er oppvarming når du fyrer i gang kald bil.

Ut i fra beskrivelsen din er det eneste som hindrer deg i en problemfri hjemtur 20 minusgrader, kuvøsetemperatur og full fart på vifta i kupéen i 130-140 km/t snittfart på tur hjem.


Radiobil1

Bare et spørsmål for å prøve å skjønne.


Man lader bilen til 100% i ca -5 grader. Kjører så siste biten opp til en fjellhytte uten strøm.
Her blir det -25 grader som varer i den uken man skal være der. Bilen brukes ikke.
Når man skal ned igjen,
- hvordan vil bilen oppføre seg ved start i minus 25 mtp oppstart og rekkevide på start?
- vil rekkevidden øke etterhvert som temp i batteriet øker?


Noen som har prøvd noe liknende?

Skeptikeren

Har ikke prøvd, bare lest. Kapasiteten øker når batteriet blir varmere, og skal tape seg minimalt ved å stå ubrukt en uke. Har heller ikke hørt om noen som ikke har fått start.

Crown

Ioniq har omtrent ikke noe batteritap når den står, kan stå i ukevis uten å miste en eneste prosent på batteriet, det eneste den bruker strøm til er vedlikeholdslading av 12V-batteriet. Hvis hytten ligger høyt så vil jo gjettometeret tippe rekkevidden basert på de siste kilometerne oppover, så se på batteriprosent og ikke gjettometeret. Det vil helt sikkert bli problemfritt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

IngeN

Jeg har hatt min Ioniq i snart 1,5 år og veldig fornøyd med den på vinteren. Registrerer ikke noe tap på batteriet når den står parkert. Forskjellen er diff i forhold til utetemp. På sommeren gir den meg ca 220 ved fulladet, og nå på vinteren er den ned mot 190. Jeg har ikke lagt merke til at det blir noen ekstra km når batteriet blir varmt, men ved å redusere varmen i kupeen og kjøre mer økonomisk kan jeg knipe 5-10km ekstra. Veldig effektiv på setevarmen og rattvarmen, og varmepumpen gir varme med en gang.

EspenM3

I tillegg så er det vel en fjellhytte, så regner med det er litt nedoverbakke på turen hjem  :D

TorT

Nå svarer jeg her, basert på kunnskap om Leaf 2014.
Men lithium batterier er vel ganske like i denne sammenheng.

Hvis man parkerer en elbil, uten tilkobling lenge nok i sterk kulde, vil den ikke kunne startes. Dette er for å beskytte batteriet.
På Leaf sies det at hvis det blir ca minus 25˚C inne i batteripakken, så er eneste mulighet å taue bilen inn i varmere garasje, og la batteriet varmes opp på den måten.
Batteriet skal ikke bli skadet av dette. De tåler å fryse ned, men de tåler ikke å belastes når de er så kalde.

Derfor beskytter bilen batteripakken ved å nekte start.

Hvis man står tilkoblet vil diverse løsninger med batterivarme slå inn. Og det vil ikke være noe problem.

Helt nøyaktig hvor grensen går, vil jeg ikke si noe helt sikkert om, men ser du for deg å parkere en uke i -25˚C, så vil jeg tro du er langt inne i faresonen.

Ellers så taper du ikke noe energi, den ligger der, men blir først tilgjengelig når batteriet varmes opp. Og etter en så kraftig nedkjøling tar det lang tid.

Varmeapparat bruker også ekstra mye, fordi selv om det virker ganske kjapt, og leverer varme, så er interiøret gjennomkaldt, og alle flater er iskalde.
De må også varmes opp før varmeapparat roer ned forbruket.

En må ikke tro at daglig bruk i -25˚C på noen måte kan sammenlignes med å parkere uten tilkobling i en uke i de samme temperaturene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA