Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg som nå har bestilt E-tron

Startet av Lappsokk, tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

thomala

Sitat fra: Eodman på fredag 14. desember 2018, klokken 09:38
Jeg ville også avvente og spece selv, da jeg er avhengig av ekstra ladeluke på høyre side, men fikk følgende mail fra forhandler isted:

Vi fikk i dag vite at det kommer noen restriksjoner på biler som blir bestilt i januar.
Dette betyr at det vil bli forsinkelser i levering på biler med skreddersøm.
Vi vet dessverre ikke hvor stor denne forsinkelsen blir, men man må nok regne med flere mnd.
Dette gjelder da spesielt biler med tilhengerfeste og soft-close (servolukking av dører).
Dette er jo da utstyr som ligger i vinterpakken og high-techpakken. Restriksjonene gjelder ikke på lanseringsmodellene våre.


Lover ikke godt for oss alle som vil ha hengerfeste. Soft Close opptar meg lite, men hengerfeste (sykkelstativ  :)) trenger jeg. Vi får satse på at restriksjonene løser seg når de har solgt ut lanseringsmodellene  ::)
Fikk samme tilbakemelding fra min forhandler (etter at jeg har bestilt lanseringsmodell).

gal

I går hadde de kommet til 49X på ventelista. Det går jo unna.  :P

Alle 3 intro modeller fortsatt tilgjengelig.

Jeg fikk beskjed om levering av egen spec. tidligst i mai. Kanskje man skal legge på 3mnd til?

De har leveranse problemer fra tredjeparter på noe av ekstrautstyret. Overrasket meg mer at 2/3 av de som har fått tilbud takker ja til intro modeller.

Skremmes folk til å ta det som er å få av intro modeller?

hemi

Ifølge avstemningen på facebook er det ikke stor  % andel som har bestilt intro modeller.

Limited og de andre går nok til slutt, men smurf tror jeg ikke blir utsolgt, ever ;)

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 14. desember 2018, klokken 08:57
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:16
Jeg har fått telefoner, mail og SMS i dag. De er veldig på.

Er nr 240

Sa pent at først vil jeg prøvekjøre. Da fikk jeg etter kort tid autogenerert bekreftelsesmail på at jeg ikke ville ha intromodell som leveres fra uke 9.

Egen spekk kan gjøres i januar og leveres tidligst i uke 22

Da er det helt åpenbart at noen ikke vet hva de snakker om. Hvem det er vet vi ikke, men jeg har blitt fortalt fra to ulike kilder i forhandlerapparatet at egenspesifiserte biler leveres ut fra tidlig april, avhengig av spesifikasjoner.

Rent logisk rimer det mye bedre enn uke 22, jeg kan liksom ikke forestille meg hva som skulle føre til en produksjonstid på 20 uker, når man tross alt er først i køen.
Når det er sagt blir jeg ikke overrasket, skuffelser har blitt regelen for oss som har stått på reservasjonslisten.
Som du ser av de påfølgende postene etter din så begynner denne beskjeden å komme fra flere kilder med mer begrunnelser. Det er en gjennomgående dobbeltkomunikasjon fra Audi, det har det vært hele veien synes jeg.

Akkurat når egen spec kommer har sikkert en best case og worst case dato og de som oppgir kan da velge å være optimist eller realist. Personlig tror jeg kanskje pessimist er det lureste....... Det er basert på mine erfaringer.

Orbit

Som Knut er inne på, tror jeg status nå at vi "vet at vi ikke vet". Ikke noen komfortabel situasjon, og jeg synes største problemet er manglende offisiell informasjon fra Audi sentralt, som igjen leder til forskjellig farget informasjon fra selgere, som igjen filtreres til ulike tolkninger her og i andre fora.

Personlig, sto jeg over lanseringsmodellene først og fremst på grunn av at de kun var tilgjengelige med svart interiør (og begrenset valg av utvendig farge). Det er en del annet også, som også favoriserer å vente på egen spek (ut fra egne ønsker, men dette blir jo veldig variabelt hva en prioriterer). For eksempel:

  • Komfortseter kun på egen spek
  • Ingen av lanseringsmodellene har virtuelle speil og omgivelseskamera
  • Høyre ladeluke kun på egen spek
  • Bedre utvalg i felger på egen spek (21" blir ingen rekkeviddevinner)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Det produseres store volum av luksusbiler pr år. Vanskelig å tro på at delemangel skal være årsaken til forsinkelse for noen få tusen biler. Jeg tror heller de vil spare produksjonen til 2020 dv.s selge færrest mulig biler i 2019, jmfr. https://www.motor.no/artikler/2018/august/wltp-syklusen-steg-for-steg/

"Hånden som rører vuggen er EUs definerte mål om et flåteutslipp på maks 95 g/km CO2 i 2021."

EU har definert ganske komplekse premisser for bøtene som skal tvinge fram en grønnere bilpark. Bøtene beregnes ut fra hele flåten produsentene leverer, med belønningssystemer for null- og lavutslippbiler og for bruk av innovativ teknologi.

I løpet av 2020 må 95 prosent av flåten være innenfor 95-gramsmålet, og dette øker til 100 prosent fra 2021. For hvert gram over målet må produsenten betale 95 euro for hver eneste produserte bil. Det står altså enorme summer på spill."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jamez

ikke utenkelig. Og så skylder de på hengefeste slik at de kan selge til USA...

Vegar Beider

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. desember 2018, klokken 10:42
Som du ser av de påfølgende postene etter din så begynner denne beskjeden å komme fra flere kilder med mer begrunnelser. Det er en gjennomgående dobbeltkomunikasjon fra Audi, det har det vært hele veien synes jeg.

Akkurat når egen spec kommer har sikkert en best case og worst case dato og de som oppgir kan da velge å være optimist eller realist. Personlig tror jeg kanskje pessimist er det lureste....... Det er basert på mine erfaringer.

Problemet med hengerfeste er det nok ingen som har oversikt over akkurat nå, så spesifikk tidsangivelse til uke 22 på bakgrunn av dette er nok vill gjetting. Eller noe annet.
Mine kilder sier det like gjerne kan være august som mai grunnet denne problemstillingen, for øyeblikket vet de ingen ting. De jobber med en løsning, som kan være å levere bilen med forberedelse for hengerfeste, som siden kan monteres lokalt.

De sier fremdeles at april er teoretisk oppnåelig for egenspec, men det er nok i beste fall.

Er helt enig med deg i at all erfaring i denne prosessen tilsier at det er best å være pessimist. Jeg regner med bil etter sommeren, hvis jeg i det hele tatt gidder mer av dette tullet. Har kønummer på 200-tallet.

Lappsokk

Jeg har nr 77x og ble tilbudt intromodeller idag, men de påstod at Limited trolig blir tomt imorgen i grå.

Har mest lyst på egenspekk, men de fikk beskjed idag om forsinkelsen på dette på flere mnd som tidligere er nevnt. Min selger visste overhodet ikke mer, så kun spekulasjoner på levering mai-august er mao bingo. Dette taler mer for go for intro, men den har pris 50´mer enn om jeg spekker selv...
Det utstyret som følger ekstra med har jeg overhodet ikke bruk for.

Men bil i uke 9-13 er mer stas enn i uke 30



Tellus

Har 4xx og har ikke hørt noe som helst. Får sjekke om jeg har noen tapte anrop  :D

Trond.m

Sitat fra: Lappsokk på fredag 14. desember 2018, klokken 15:53
Men bil i uke 9-13 er mer stas enn i uke 30
Hvis du da må betale 50.000 mer for utstyr du ikke trenger, og samtidig får 2019 modell istedet for 2020 modell i uke 30, så er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt.

Lappsokk

Da har jeg sagt fra meg intromodellene og venter heller på mer info, prøvekjøring og forhåpentligvis flere valg (s-line eksteriør, sportsratt eksempelvis)

roarsolem

Er det fortsatt flere lanseringsmodeller igjen nå? Hvor langt ned på listene ringer de nå?
2018 Audi e-tron Quattro
2016 Mercedes Benz B Electric

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

96x i dag, alle intromodeller tilgjengelig bortsett fra Limited i grå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA