Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity ladeplasser - kun tre stk. under bygging i sør-Norge??

Startet av My2cents, mandag 05. november 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

Rav4_EV

Dette er jo ikke en 50 kW hurtiglader slik vi har i Norge. Denne du viser til er effektbegrenset til 50 kW og kunne fint ha levert 445V * 125A = 55,6 kW
Da vil jo også andre elbiler få en "flatere" ladekurve.
Dette er jo ikke et fortrinn på Audi, men vil også gjelde for Tesla med adapter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Orbit

Ja, i-Pace-bildene fra Rødekro var som (forsøkt) sagt bare for å vise hva forventet e-tron ladespenning er ved forskjellig %, ikke hvilken effekt en vil få på en 50kW lader. Jeg tror jeg kanskje har misforstått deg, da jeg tolket deg som at det ikke var høy nok batterispenning til å nå 50kW med 125A (ref spenningskonverter). Derfor en del (unødvendig) konvoluttregning for å vise at det faktisk er >400V på e-tron, selv på ganske lav SOC.

Men det du kanskje egentlig savner er klassisk pukkel på effektkurven fra at ladingen er strømbegrenset. Jeg tror ikke at en 50kW-lader vil levere 445V · 125A = 55,6kW (og langt mindre 500V · 125A = 62,5kW dersom noe slikt batteri skulle dukke opp). Når bilen kan ta unna mer effekt enn laderen kan levere, vil laderen begrense utgående DC-spenning, slik at effekten blir det laderen klarer (50kW i dette tilfellet). Ellers vil laderen sprenge dimensjoneringen på primærsiden (AC), og også trekke mer en dimensjonert fra forankoblede vern. Jeg tror en 50kW-lader på e-tron vil oppføre seg som en konstanteffektskilde, mens du tror den vil være en konstantstrømskilde. Enig? I så fall kan vi godt forbli uenige om hvordan ladere er designet.....begge deler er mulig.

Ser du på i-Pace sin ladekurve er det samme mønster. Når bilen kan ta unna mer enn laderen kan levere, blir effektkurven i det området helt flat (15-80% på 50kW lader med i-Pace). Når begrensningen i stedet ligger i bilen (175kW-lader), blir det "som normalt" stigende effekt med høyere SOC, før roll-off (i dette tilfelle ved 50%) opp mot topplading.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Litt på siden, men kom over denne spennende videoen fra 4. januar som viser en e-tron, tilsynelatende release candidate eller produksjonsmodell, som lader med 56kW ved 98% SOC.


https://youtu.be/URfC2qKJsb8

Dette er på en "Superschnell" lader, altså 100kW+, hvis jeg forstår rett. Om det er CCS2 eller ikke vites ikke, men kabelen ser i alle fall ikke noe tykkere ut enn vanlig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: elektro på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:10
Mitt innlegg var bare en kommentar til at 50kW ble omtalt som saktelading, mens det i alle fall er en generell oppfatning om at Tesla sitt ladenettverk er overlegent.
Det _er_ overlegent, enn så lenge. I eksemplene dine tidlig i tråden her forstår jeg det slik at du kalkulerer delt lader gjennom en lang ladesesjon, noe som knapt en gang kan oppstå i teorien, i praksis aldri, iallfall om du har dagens størrelse batteripakker. Og for egen del har jeg opplevd å dele lader én eneste gang, og da fikk jeg 65-70kW fordi bilen jeg delte med allerede nærmet seg full, og den stakk ganske kort tid etterpå. Til sammenligning har jeg ladet mye på 50kW (med chademo-adapter og e-Golf), og det føles fryktelig tregt i forhold til superchargerne. Det er klart at der mister man fort 10kW med adapter, men e-tron vil til gjengjeld ha forbruk som vil gjøre at 50kW vil føles utrolig tregt.

Sitat fra: elektro på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:10
Snittfarten ved lading 0-80% på hhv. 75/85/90D modellene er etter mine beregninger 68/74/82kW.
Her er real life eksempel på X75:

29 juni. 2018 13:17
Plassering: Lilla Kongahällavägen 10, 442 90 Kungälv, Sweden
Lade: 42 - 57.52 kWh - 76.75 kW - 3% - 80% - 00:44:58

Altså 9kW raskere enn du estimerte. I tillegg så ser det enda bedre ut om man lader fra 8-9% til 80%, siden det er først der den bikker 90kW.

Ikke meningen å ta dette off-topic, men måtte svare på det, og jeg er sikker på at e-tron blir knall, men kun om rekkevidden er nok til at man ikke har hyppig hurtigladebehov, eller er heldig og har 175kW der man trenger det, eller har tid til å vente på at utbyggingen går fremover. Den største utfordringen er at det fort kan stå biler og lade med 35kW på de, eller kanskje enda verre, i-Pace, Kona eller e-Niro på 50-80kW. Så nøkkelen er antall ladere. Samme problemet kan oppstå med Tesla når Model 3 ruller ut i stor skala.

Kåre Knatten

Vi får vel anta at prisen regulerer vekk de som ikke kan utnytte kapasiteten til hurtigladerne (120kW++). Her tror jeg økonomene hos leverandørene finner noen finurlige løsninger. Det er allerede rykter om en kombinasjon av tid og kW - så de er nok like oppfinnsomme som ansatte i skatt og avgiftsdirektoratet.

Svolar

Tviler på at det vil være mer fordelaktig å hente ut mer kw per min enn mindre på disse lynladerene. Trekker du full pupp vil det kanskje koste mer. Så det blir nok omvendt av hva mange etron kjøpere kunne ønsket seg

elektro

#66
Sitat fra: Svolar på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:35
Tviler på at det vil være mer fordelaktig å hente ut mer kw per min enn mindre på disse lynladerene. Trekker du full pupp vil det kanskje koste mer. Så det blir nok omvendt av hva mange etron kjøpere kunne ønsket seg

Det er nok noe i det du skriver, men heldigvis er ikke hensikten med Ionity å tjene mest mulig penger. Jeg tror også bensinstasjonkjedene ønsker å få elbilkundene til seg og inn i butikken. Da må de ha et best mulig tilbud og en prispolitikk som motvirker kø- men samtidig ivaretar behovet til flest mulig.

De uavhengige, som hverken er knyttet til salg av hurtigmat, snacks, vask og bilprodukter, eller til bilindustrien, må heldigvis konkurrere med disse. Så dette løser seg.  :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA