Moms på elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:33

« forrige - neste »

hELgenen

https://www.dagbladet.no/nyheter/moms-pa-elbiler-skal-gi-bompenge-kutt/70539936

Dette kan komme fort - når partiet som har tuftet sin politikk på "til sterk nedsettelse av skatter og avgifter"
går inn for avgifter, så er det vel mye som tyder på rask endring av avgiftspolitikken.

Dette sammen med de negative effektene som omtalt her :

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-gar-fredsprisvinneren-i-strupen-pa-elbil-industrien---det-er-en-skam/70549987

og her :

https://www.nrk.no/norge/fredsprisvinnar-kritisk-_-elbil-bransjen-gjer-endringar-1.14334754

Så har vel de som ønsker avgifter på elbiler virkelig fått fart på mølla

arthur

Ja, for "sterk nedsettelse av skatter og avgifter" betyr å innføre 25% moms på elbiler. I tillegg betyr vel dette forslaget at man heller bør kjøre bensin/dieselbiler og jo lenger jo bedre siden man skal slippe utgifter til bompenger. Det neste blir vel å redusere avgiftene på fossilt brensel. Imponerende.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OhmPaPa

Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.

jlan

Jeg er for støtte til elbiler, men hvis momsfritak skal være et verktøy for å bedre miljø og helse, synes jeg endel andre produkter også burde vært inkludert. For eksempel varmepumper, solcellenlegg, elektriske båtmotorer, redningsvester, hjelmer, sykler, sko osv. Alternativet kunne være at elbilstøtte utbetales som Enova tilskudd.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Heller moms enn bompenger på elbil spør du meg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TorT

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:51

Og du har ikke på følelsen at det blir begge deler??  :o

Det har ihvertfall jeg!

Ingeniøren

Sitat fra: TorT på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:15

Det har ihvertfall jeg!

Helt klart - de svi... kan du få billig av meg.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Sitat fra: TorT på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:15

Det har ihvertfall jeg!

Jeg frykter også det, i den grad at jeg har investert flere hundre tusen i bomfrie L6e kjøretøy.

Nå har vi 2 og 4 seter 3 hjulere, og venter inn en seter og nok en 2 seter samtidig som jeg ser etter en L7e "lastebil" til firmaet.

Problemet med vinglepolitikken er alle kjøretøyene en må ha for å slippe bommene.

Synes myndighetene burde lagt opp til at vanlige folk kan kjøre rimelige men sikre kjøretøy ( les ekte biler" til og fra jobb og fritidsaktiviteter uten å bli utsatt for "ran på åpen gate."
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

xyzzy

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06

Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.

Dog, skal vi nå målet om å ikke lenger selge gammeldagse utslippsbiler i 2025 er ikke det å minske forskjellene en oppskrift jeg har tro på. Forskjellene totalt sett må nok øke (dvs. at skatteøkningene som kommer på elbil må medføre enda større økninger på fossiler), i tillegg til at modellutvalget må bli bedre og leveringsproblemene gå ned.

Eks. Det hjelper ikke så mye at Kia E-niro ville kunne tilfredsstille mange familiers behov, når det er 3 års bestillingstid - og at den vil øke om flere bestiller.

Amatøren

Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
Forskjellene totalt sett må nok øke

Det er jeg enig i, men med manglende utvalg av elbiler (alle størrelser) så må mva fritak og halv bompenge sats opprettholdes for å flest mulige i alle samfunnslag å velge elbil fremfor fossilbil. Også de med dårlig råd.

(dvs. at skatteøkningene som kommer på elbil må medføre enda større økninger på fossiler)

At det går så mange gamle fossilbiler og vi har så gammel bilpark tror jeg skyldes at biler allerede er dyre og mange enslige og barnefamilier ikke har penger til ny bil. Når man i tillegg får kjøpt nye fossilbiler billigere enn enkelte elbiler så sier det seg at mange velger fossilbil. Mange med små barn i etableringsfasen velger da gjerne gammel fossilbil for at den skal dekke behovet med bagasje også.

i tillegg til at modellutvalget må bli bedre og leveringsproblemene gå ned.

Det må til før mva innføres på elbiler.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

cra

For at de med dårligst råd skal få muligheten til å kjøpe seg elbiler er det nok både viktig og riktig å beholde "fordelen for de rike" slik at disse gidder å kjøpe nye biler ofte. Da selger de jo den gamle på bruktmarkedet, og  nybilkjøp er eneste måten å få biler ut i bruktmarkedet på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Vet ikke helt om det var en "stikkpille" direkte til meg eller generell ironi, men mva fritak er ikke bare for de rike.

Det er noe som gjør det lettere for de i mellom å velge elbil.

Mange av de rike kjøper fossilbiler hvis ikke de får stadig galloperende avgifter selv om det er mva fritak på elbiler.

Ja, jo flere solgte nybiler, jo flere nyere bruktbiler blir tilgjengelig for de med dårlig råd.

Det gjelder bare at bruktbilene er elbiler. Flest mulig og dermed også minkende andel fossilbiler.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

cra

Jeg mente ikke noe som noen stikkpille direkte til hverken deg @Amatøren eller andre, men en generell observasjon om at biler må inn i markedet, og enn så lenge er de dyre, så bare "de rike" har råd til dem. Det med "fordelen for de rike" var generell ironi ja; mva-fritaket er tilgjengelig for alle som kjøper elbil. Men "de rike" har kanskje råd til å kjøpe en dyrere bil (med større plass og bedre rekkevidde), som så etterhvert kommer på bruktmarkedet slik at "fattige" (merk hermetegn!) kanskje får råd til den bilen de virkelig trenger. Skjønner jo at en Tesla til 600k++ er i overkant for de fleste, men noen år seinere til ~300k på bruktmarkedet er den straks oppnåelig for mange flere.

Og ja, jo flere nybiler som er elektriske, jo flere av bruktbilene er elektriske. Derfor er ikke "fordelen for de rike" bare for de rike likevel. Når det regner på presten drypper det jo som kjent på klokkeren. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06

Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.

Ordet sponset er etterhvert blitt så utvannet at det ser ut til å kunne benyttes i enhver sammenheng:

Staten sponser elbilister med å ikke ta avgifter på dette. På lik linje sponser staten alle som beveger seg ute i fri natur, og drikker vann i stedet for f.eks øl. Beløpene vi sponses med er vanskelige å tallfeste, all den tid vi ikke vet hva som ville skje med forbruk/avgift. Det vil helt klart være betalingsvilje/evne, men et sted går grensen.

Elbilister som betaler bom for at det skal bli rimeligere å ta buss/kjøre diesel sponser dermed dette.

Egentlig er enhver form for pengestrøm, eller mangel på pengestrøm sponsing om en setter det på spissen.

Skulle ønske ordet fikk sin opprinnelige betydning, nemlig en pengeoverføring til et gitt formål: Altså; staten betaler 50 000 kr av kjøpesummen på elbilen slik som i en del land, Staten betaler en del av legeregningen når du er hos fastlegen. Jeg betaler inn et beløp til Hockey jentenes klubb slik at de får redusert egenandel i forbindelse med reiser etc.

Skulle også ønske at ordet fatalt fikk tilbake sin opprinnelige betydning. Måtte lese mye om forsvaret sine navigerings ferdigheter innen jeg forstod at forsøket på å senke et tankskip heldigvis ikke var en fatal ulykke. >:(
Stavanger:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA