Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørnegård_Tunellen

Startet av _OE_, mandag 10. desember 2018, klokken 13:38

« forrige - neste »

_OE_

Har lagt merke til at GPS signaler fungerer på AndroidAuto...når jeg kjører gjennom Bjørnegård_tunellen (E16 v/Sandvika)...noen som vet hvordan det fungerer?...hadde vært topp om alle tuneller var slik...at navi fungerte .. særlig lange med avkjøringer midt i

cra

Det er neppe GPS som funker, men appen du bruker som ekstrapolerer hvor du befinner deg. Har sett det samme på GPS i bilen (Tesla) når jeg kjører tunneller. For bilen burde det være enkelt; den vet jo nøyaktig hvor langt man har kjørt siden GPS-signalet forsvant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

_OE_

#2
Neida virker oxo på den innebygde nav i bilen (Kia Soul) virker ikke i andre tuneller.....Bare der
Så det er et eller annet GPS signal der....Waze som jeg bruker oppgir oxo GPS hastighet

hanche

Min erfaring er at navigasjonen i Kia Sould virker som bare juling i tuneller, inklusive veldig lange tunneller som den ikke har i kartet. Det er jo ingen heksekunst, siden de bilen vet hvor langt den kjører. Kompass har den jo også, så den følger også med på svingene.

(Hva betyr oxo, forresten? Det er et ukjent ord for meg. En forkortelse, kanskje?)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Oxo=også....kun denne tunellen som virker hos meg.... med Waze fks....Når jeg kjører og skal fra Skøyen og mot Mosseveien..da er navigasjonen helt død

Lassi

Bilens navigasjon bruker bilens VSS signal (vehicle speed sensor) til å hente hastighet når den ikke har GPS dekning. Om dette ikke fungerer i alle tunneler antar jeg at det har med kartdata å gjøre.
Mer forseggjorte enheter har også akselerometer som kan fortelle at du har tatt en avkjørsel når det ikke er dekning. Akkurat dette har vel alle mobiltelefoner, så dette bør absolutt være tilgjengelig på mobilbasert navigasjon.

_OE_

Vel mobilen er vel ikke tilkoblet VSS.. det rare er at i de tuneller jeg kjører er det kun i Bjørnegård tunellen....
På min forrige bil installerte jeg et Pioneeranlegg med nav....da jeg koblet til var viste @GPS speedometeret@ på enheten verdier....men kart osv i nye tuneller uteble...dvs i følge hovenheten kjørte jeg under Oslo fjorden osv

hanche

Moderne mobiltelefoner inneholder både kompass og akselerometer, og tilsammen burde de to kunne gi en viss mulighet for å spore posisjon når GPS-signalet uteblir. Over tid vil jo nøyaktigheten bli dårligere, men jeg vet ikke riktig hvor mye dårligere. (Telefonen må integrere to ganger for å få posisjon, så du kan forvente at unøyaktigheten øker kvadratisk med tiden.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Glockman

ingen gps dekking i Bjørnegårdstunellen er andre systemere som gjetter possisjon..
vedlagte bilde er av en gammel garmin gps tatt ca midt i tunellen.

cra

De fleste GPS-enheter har mulighet for å se hvor mange GPS-satellitter (eller stasjonære enheter for den del, såkalt Differensiell GPS/DGPS) den mottar signaler fra. Ta fram denne menyen før du kjører, så ser du sikkert om du har noe signal eller ikke?

DGPS-nettverket ble i hovedsak utviklet av svenske og finske myndigheter for å kompensere for "Selective Access", som degraderte nøyaktigheten i GPS. Hvis jeg husker noenlunde riktig ble dette innført av amerikansje myndigheter for at ikke fienden skulle kunne ha nøyaktig GPS til å guide missiler etc. til amerikanske mål. SA ble slått av i år 2000, og med det europeiske Gallileo-nettverket i tillegg er det enda mindre nyttig nå. Men jeg mener det benyttes til konstruksjonsvirksomhet; entrepenøren setter opp en eller flere baser som er plassert på millimeteren vha landmåling. Disse signalene brukes av bl.a. gravemaskiner, der operatøren kan se omtrent på millimeteren hvor grabben er i forhold til hvor veien skal være i følge planen. :)  (Du ser det når gravemaskinen har to GPS-antenner på ryggen)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hanche

Interessant. Nå skal jeg jammen se etter GPS-antenner neste gang jeg passerer et veiarbeidsområde. Men DGPS brukes også av skipstrafikk langs norskekysten:

https://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Meldings--og-informasjonstjenester/Radionavigasjon-DGPS/

De lover ikke millimeternøyaktighet, riktignok. De er faktisk svært så forsiktige med hensyn til hva de lover: Bedre 10 m nøyaktighet det meste av tiden, gjerne ned til 1–3 m i praksis. Hva kan man forvente av en håndholdt GPS-mottaker uten DGPS? Rundt 10–20 meter eller så?

GPS-mottakere i bil gir ofte en illusjon av mye bedre nøyaktighet, fordi de plasserer deg på veien hvis målt posisjon viser at du er nær nok.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Høres ut som denne saken er løst....ettersom bare de ene tunellløpet er ferdig ....Høres det jo sannsynlig ut at sendere er plassert ut i forbindelse med arbeidet i det andre tunnullløpet

_OE_

https://youtu.be/Ep9hCUvkJv4


Ser ut som dett var løsningen på mysteriet i Bjørnegårds tunellen

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Rosen12


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA