Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk model 3

Startet av tut, mandag 10. desember 2018, klokken 09:40

« forrige - neste »

tut

Hei
Ifølge ryktet leveres model 3 (standardhjul) med helårsdekk.
Kan dette virkelig stemme?
Leveres S og X med dette?

Jeg vet ikke om jeg vil godta dette. Hadde jeg kjøpt en annen bil til 500' og fått helårsdekk på sommerhjulene hadde jeg i alle fall nektet å godta det.

Hva tenker andre?

geear

På det amerikanske markedet finnes det hva jeg vil kalle rene sommerdekk, men med M+S merking. Det oppleves nærmest som en formalitet for min del, for å ikke gi utfordringer med lovlighet eller forsikring ved noen snøfiller en gang i året. Fullstendig ubrukelige på vinterføre, men altså lovlige på norsk føre i teorien. Utfordrer man "skodd for føret" så er jeg litt mer i tvil, på tross av M+S merking. Vet ikke om det er slike som leveres med Model 3, men i så fall neppe noe problem. Performance-utgaven skal komme med Michelin Pilot Spot 4, så de er neppe M+S.

Model X kommer ikke med M+S dekk. De kommer med Michelin Latitude Sport 3 i 20", og så tror jeg det er Goodyear Eagle F1 i 22".

ganton

https://www.youtube.com/watch?v=TN1Jxif67YM  ,  noen gode men noen tullete poenger i denne videoen men omtrent fra 02:00 er temaet helårsdekkene som leveres med model 3.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Autowinder

På Tesla Skøyen i dag sa jeg jeg hadde lest at bilen ble levert på helårsdekk, og da påstod representanten at bilen vil bli levert på sommerdekk i Norge.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Cobos

Min S60 ble i 2013 levert med helårsdekk, fra Michelin mener jeg de var. Jeg solgte bilen tilbake til Tesla i 2017 etter 55k og fortsatt med de samme dekkene. De var meget slitesterke og fungerte helt OK. Litt bråkete og bare OK på vannplaning, men ellers overrasket over hvor godt de tålte de 300 hestene i S60'en over så mange sesonger. Jeg roterte dog for og bakhjul mellom hver nye sesong. Og jeg hadde naturligvis egne vinterhjul. Så helårsdekk kan være helt greit såfremt de er gode helårsdekk, bare du leser det som sommerdekk.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

ganton

Sitat fra: Autowinder på mandag 10. desember 2018, klokken 17:03
På Tesla Skøyen i dag sa jeg jeg hadde lest at bilen ble levert på helårsdekk, og da påstod representanten at bilen vil bli levert på sommerdekk i Norge.
I selgerspåk kan sommerdekk like godt bety såkalte US helårsdekk, enten bevisst eller ubevisst.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Balrog

Mener å huske at de originale dekkene på Model S var "helårsdekk" som på føre med is og eller snø var absolutt fullstendig ubrukelige. På videoen ser det ut som det er Continental ProContact "An all-season touring tire designed to blend performance, comfort and fuel efficiency in a balance of luxury and performance."

Ut fra mønsteret ser det ut til å være helårsdekk som passer i Stavanger sentrum en mild høst. Får man bilen i slutten av mars holder de kanskje ut vinteren om det er bart føre.

Kjører man piggfritt (som enhver med litt miljøvett bør) vær så snill å velge NORDISKE vinterdekk. Det er ikke bare din egen sikkerhet det dreier seg om, men uskyldige medtrafikanter...

Når dette er sagt: Ligg langt unna Pirellis "vinterdekk" som Tesla fremdeles driver og pusher på Model S-kjøpere. Det var som å få ny bil å bytte til Nokian. Plutselig kom Teslaen fram over alt og kunne stoppe uten at passasjerer skrek i frykt og angst.

Gode vinterdekk leveres av Nokian, Continental, Michelin ++
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Cobos

Fra en som har betalt latterlige summer for et ekstra sett Pirelli Sottozero 3 vil jeg si de er Ok på østlandsk vinter uten særlig snø eller og elendig på is. Men fantastiske i +8C i 150km/t på autobahnen. Da er nemlig X-Ice gode så lenge du aldri svinger, i det hele tatt.
Så riktig dekk til riktig bruk er viktig. Og sottozero 3 er markant bedre på vinter enn sottozero 2 som tidlige MS kom med.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Svolar

Hvis en skal kjøpe vinterdekk til model 3 på standardfelgen , hva er størrelsen en bør lete etter blant disse nordiske vinterdekkene?

Det vil funke å kjøre til en dekksjappe fra tesla med helårsdekkene? selv i februar?

Handyman

Sitat fra: Svolar på onsdag 12. desember 2018, klokken 12:21
Hvis en skal kjøpe vinterdekk til model 3 på standardfelgen , hva er størrelsen en bør lete etter blant disse nordiske vinterdekkene?

Det vil funke å kjøre til en dekksjappe fra tesla med helårsdekkene? selv i februar?

Dimensjonen som leveres med bilen er 235/45/18. Det er IKKE dekk beregnet på vinterføre, og de oppfører seg omtrent som sommerdekk. Om du kan kjøre med dem i februar vil komme helt an på føret den dagen. Man skal uansett være skodd for føret. Hvis det er vanskelig føre kan du slenge på kjettinger hvis det ikke er for langt å kjøre, og kjøringen foregår i lav fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:25
Dimensjonen som leveres med bilen er 235/45/18. Det er IKKE dekk beregnet på vinterføre, og de oppfører seg omtrent som sommerdekk.

Ok, jeg er så langt fra noen felg/dekk-ekspert som mulig... Betyr dette at std 18" felgene som kommer med TM3 ikke er egnet til vinterdekk? At man bør bruke dem som sommerfelger og kjøpe noe annet til vinterhjul om man skal nøye seg med å kjøpe ett sett mer hjul?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:39
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:25
Dimensjonen som leveres med bilen er 235/45/18. Det er IKKE dekk beregnet på vinterføre, og de oppfører seg omtrent som sommerdekk.

Ok, jeg er så langt fra noen felg/dekk-ekspert som mulig... Betyr dette at std 18" felgene som kommer med TM3 ikke er egnet til vinterdekk? At man bør bruke dem som sommerfelger og kjøpe noe annet til vinterhjul om man skal nøye seg med å kjøpe ett sett mer hjul?

Jeg siktet bare til dekkene. Felgene vil jeg tro funker glimrende til vinterdekk. Jeg vurderer å legge vinterdekk på felgene som følger med, og kjøpe nye felger til sommerbruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

På Tesla mod 3 FB sidene referer noen til at Tesla skal komme med tilbud på nordiske  vinterhjul i Januar...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

#13
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:44
Jeg siktet bare til dekkene. Felgene vil jeg tro funker glimrende til vinterdekk. Jeg vurderer å legge vinterdekk på felgene som følger med, og kjøpe nye felger til sommerbruk.

Ok, så hvor lang unna den ikke-egnede dimensjonen 235/45/18 kan man sette på de medfølgende felgene da?

Jeg tolker det under som at det er selve dimensjonen det er noe galt med. Det er muligens noe annet du mener?

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:25
Dimensjonen som leveres med bilen er 235/45/18. Det er IKKE dekk beregnet på vinterføre, og de oppfører seg omtrent som sommerdekk.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:33
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:44
Jeg siktet bare til dekkene. Felgene vil jeg tro funker glimrende til vinterdekk. Jeg vurderer å legge vinterdekk på felgene som følger med, og kjøpe nye felger til sommerbruk.

Ok, så hvor lang unna den ikke-egnede dimensjonen 235/45/18 kan man sette på de medfølgende felgene da?

Jeg tolker det under som at det er selve dimensjonen det er noe galt med. Det er muligens noe annet du mener?

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. desember 2018, klokken 13:25
Dimensjonen som leveres med bilen er 235/45/18. Det er IKKE dekk beregnet på vinterføre, og de oppfører seg omtrent som sommerdekk.
Jeg mener ikke til at det er noe galt med dimensjonen som følger med, bare at dekktypen er for sommerdekk å regne. Det som først og fremst skiller sommer og vinterdekk er jo gummiblanding, og seiping/mønster. Høyere profil er også gunstig på vinterdekk. Dimensjonen må følge felgstørrelsen, og hjulets rulleomkrets må være innenfor +/- 5%  av originaldimensjonen.
http://www.dekkdimensjoner.no/?p=dekkinfo
https://www.volkswagen.no/no/service-og-tilbehor/dekk-og-felger/vinterdekk-sommerdekk.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA