Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hvordan finne ut hvor mye kWh tilgjengelig på batteri?  (Lest 762 ganger)

Fastlane83

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 150
    • Vis profil
Hvordan finne ut hvor mye kWh tilgjengelig på batteri?
« på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 19:03 »
Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvor mye kWh som er tilgjengelig på batteriet, slik at man kan følge med på forbruksmåleren når man kjører og vurdere rekkevidde utfra det? Har en Model S 85D 2015 mod som har kjørt 80000 km. Bilen går til daglig t/r jobb, ca 25 km totalt, og er ikke så ofte ut på langtur lengre. Kjørte Kr.sand - Oslo for ett par helger siden. Tidligere har jeg kjørt dette strekket uten å lade, også på vinter. Nå mente GOM at jeg ikke hadde nok strøm til å komme frem, og måtte lade på Lier. I og for seg ikke noe stor sak, men ifølge forbruksmåleren hadde jeg brukt 66,7 kWh og hadde igjen 6% rekkevidde. Det gir ett tilgjengelig uttak på ca 71kWh. Det er litt lite synes jeg. Startet på 100% og med forvarmet bil. Testet på tur hjem igjen, ladet til 99% på Ikea Slependen. Kom hjem med 0% rekkevidde og ett forbruk på 68,6% siden siste lading. Er BMS litt ukalibrert pga mange korte turer og lading mellom 50% og 80%?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12900
    • Vis profil
Sv: Hvordan finne ut hvor mye kWh tilgjengelig på batteri?
« Svar #1 på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 19:25 »
Vet ikke om du regnet inn zero mile og endte på 71kWh? I så fall er det normalt. Uansett er ikke dette noen eksakt vitenskap. Kjører du med høyt forbruk får du ut mindre av pakken enn om du kjører med lavt forbruk. Samme med batteritemperaturen; høyere temperatur gir lavere indre motstand i batteriet, noe som i sin tur gjør at man får ut litt mer energi siden tapet er lavere. Setter du bilen i park bruker den fortsatt energi, men det telles ikke med på triptelleren.

Om BMS er ukalibrert får du også feil nominal verdi fra canbus, så det vil ikke hjelpe deg å lese ut verdien derfra. En indikasjon kan være rekkvidden du leser av på 100%; om du klarer å fullade uten at batteriet blir kaldt og den viser 400tkm`ish er nok ting som de skal være.