Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange har hatt samme Tesla i mer enn 5 år?

Startet av Nuvolari, torsdag 29. november 2018, klokken 15:15

« forrige - neste »

Muffinman

Det gjør man også om man velger kinesiske kvalitetsdekk som Landsail, for eksempel. Men fort å ende opp med litt ymse om man ikke velger med omhu.

Jejl

Jeg kjører fremdeles på originale vinterdekk (Nokian R2) og har rundt 4-6 mm igjen på dem. Sommerdekkene kostet 5200,- (Landsail) og har ca 4 mm igjen på alle, og varer nok en sesong til. Målte alle i går da jeg skiftet til vinterdekk.

VigdisA

Har også fortsatt den gode gamle P85+ fra 9. august 2013.
Vært noe med den nå og da, men ikke merket noen ting på rekkevidden. Har blitt målt, men det var minimalt, og visstnok ganske bra. (I følge den som målte)
Blir i tillegg til denne en Model 3 regner jeg med.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Cowboystrekk

Min fyller 5 år om ei uke. Har samme vinterdekk (Nokian R2) fremdeles med 5-6 mm igjen og ca 4 mm på sommerdekkene (søppeldekkene Goodyear RS-A2). Har vell mista 2-3 prosent kapasitet på 56 000 km, men vanskelig å si sikkert siden Tesla stadig har endra oppgitt rekkevidde etc.

Vi har ikke hatt en eneste alvorlig driftsfeil, bare noe småtteri:
- Slet med ustabil UMC første månedene, fikk en annen type ladekabel og det ble greit.
- Et dørhåndtak tok kvelden.
- En fase på laderen var ustabil så 3-faslading gikk saktere enn vanlig periodevis.
- Bytta et stab-stag og skal inn og bytte noe småtteri på garanti nå pga litt slark.
- 12V batteri tok kvelden ganske tidlig og fikk beskjed om at det måtte byttes snart, kjørte med det uten problemer i noen uker.

Minst feil jeg har hatt på noen av mine biler, både nye og gamle :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GeirKj

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:23
Har samme vinterdekk (Nokian R2) fremdeles med 5-6 mm

Det er med vinterdekk som det med hørselen. De blir så sakte dårligere med alderen at man ikke merker det. Hvis du setter på et par nye R2, tror jeg du kommer til å få deg en positiv overraskelse.

Cowboystrekk

Jepp, skal få på nye når denne sesongen er over :) Spurte en på den lokale dekksjappa og han sa at om de ble oppbevart bra vart det bare å bruke de i 5 år. Nye blir garantert en bedre opplevelse vil jeg tro :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OlaSpakmo

Tok ut i sep 2013.
Kjørt 129000.

Konklusjon:
1. Glitrende konsept (bil og tilhørende infrastruktur).
2. Entusiastiske mennesker i organisasjonen.
3. Defekt organisasjon - spesielt gjennom manglende rutiner/prosedyrer og elendig informasjonsflyt.
4. Variabel produktkvalitet - jeg var uheldig med min. Dessverre litt for mange som er det.

3 + 4 gjør at jeg i vår krevde kjøpet hevet.
Til tross for deres egne serviceordrer beskriver tallrike avhjelpsforsøk og reparasjoner - vesentlig fler enn loven nekter de.
Det er dessverre slik de har som policy, har snakket med flere advokater som har ført krav om heving. Tesla aksepterer ikke kjennelser fra Forbrukertvistutvalget og stiller i særklasse der. Derfor ender saken i retten - men så kommer det utenomrettslige forlik (som offentligheten ikke får vite om).

Det skal overraske meg stort om det ikke kommer noe i media om det ila de neste tre månedene...



S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

inverter

Min S85 fylte 5 år 30. november. Bilen har gått 165 000 km. Har hatt de vanlige feilene som ble fikset på garanti (i løpet av de to første årene egentlig). Jeg er på min 3. drivenhet som jeg har hatt i flere år nå.

Har byttet "radiatorer" på begge sider foran og dc-dc converter i sommer som var. Dette ble tatt som en reklamasjon.

12 volt batteri ble byttet for et par år siden. Hovedbatteriet har vel hatt en normal degenerering i forhold til alder og kjørelengde. Lader til ca 70 % året rundt.

På grunn av lang ventetid på service sentre har jeg kun hatt service en gang pr år, noe som har fungert greit til tross for lang årlig kjørelengde.

Skal bytte stabilisatorstag foran snart.

noto

#38
«Har byttet "radiatorer" på begge sider foran [] i sommer som var.»

Bekrefter at 100k km grensen har liten betydning i praksis. Høres dyrt hvis det hadde skjedd et halvt år senere.

Edit: Eller er radiatorer del av batteri/drivenhet og derved omfattet av 8 års garanti?

12V batteriet virker å være forbruksvare. 5 eller 8 års garanti?

inverter

Hadde kostet ca 20 laken tenker jeg.

Jeg fikk forklart at fremmedlegemer (grus og småstein) hadde kommet inn og ødelagt begge radiatorene foran. Dette hadde gjort at kjølemediet hadde lekket ut og sikringen til AC kompressoren som sitter i dc- dc converteren hadd gått.

På de første bilene som kom er det ikke mulig å bytte denne sikringen, derfor må hele dc - dc converteren byttes.

noto

«Jeg fikk forklart at fremmedlegemer (grus og småstein) hadde kommet inn og ødelagt begge radiatorene foran.»

Er nok fornuftig å ta det SVÆRT rolig på grusveier, veiarbeidsområder og annen dårlig vei. 1 km der tilsvarer sikkert slitasje på >100km strøken vei.

inverter

Det hører med til historien at bilen aldri har vært kjørt på grusveier, men med lang kjørelengde mellom servicene og vinterveier som strøs med grus er det mulig at det har bygget seg opp mye fremmedlegemer mellom servicene. Er forresten ikke sikker på at de faktisk fjerner grus rundt radiatorene heller på service...

Muffinman

Det bygger seg uansett opp ei tjukk gugge i nedre kant av disse kondenserne. Dette holder på fukt og skaper tæring på aluminiumet inntil det går hull. Man bør ta av fronten periodisk, for eksempel annethvert år, og fjerne skitten. Lurer på om ikke stykkprisen ligger rundt 15k?

El-boy

Har min Model S60 ennå, levert 04.10.2013 kjørt ca. 65.000km. Lite feil, LTE oppradering, innfellings speil, midtkonsoll, og Tesla gummimatter etterinstallert, men hovedbattereit tok kvelden en varm augustkveld i år. Bilen hentet på flat-bed og nytt batteri installert.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:14
Det bygger seg uansett opp ei tjukk gugge i nedre kant av disse kondenserne. Dette holder på fukt og skaper tæring på aluminiumet inntil det går hull. Man bør ta av fronten periodisk, for eksempel annethvert år, og fjerne skitten. Lurer på om ikke stykkprisen ligger rundt 15k?

Vet du om det er en kurant jobb og løfte av fronten?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA