Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny TM3 eller brukt TMS ?

Startet av Cned86, søndag 09. desember 2018, klokken 12:03

« forrige - neste »

Cned86

Hei folkens .

Vet ikke om dette blir postet på rett plass, men prøver allikevel :)


Jeg har i dag en modell x75D som hoved bil , kona hadde en Kia soul 30kwh . Men vi begge ble fort gla i X en og AP på vei til jobb samt det gir oss en bedre følelse å kjøre verdens tryggeste bil:)

Vi fikk akkurat vårt 3barn (har en på 4 og ei på 5 fra før)
Dette medfører selvfølgelig 3store barne stoler i bilen.

Jeg vurderte først en ny MS men synes dette ble for råflott for bil nr 2 (kanskje kjører 8-10k km i året )

Så da er valget enten en ny M3 (som jeg desverre frykter blir for trang ) eller en brukt MS med Ap1 (helst med 7seter varianten )

Hva mener folket ?
Evt erfaringer med MS og 3 barne stoler ?



Takker på forhånd :)

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


daktari

Vi hade Peugeot 5008 og Citröen Grand Picasso da våre 3 satt i seter. Helt genialt med store dører som åpnet 90 grader og fikk dobbel sykkelvogn rett inn uten demontering.

Model S og 3 er lave, med små dører, du kommer til å banne mye mtp  setebelter og bagadje. Hold på Xen til de kan bruke pute er mitt tips!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cned86

Sitat fra: daktari på søndag 09. desember 2018, klokken 14:36
Vi hade Peugeot 5008 og Citröen Grand Picasso da våre 3 satt i seter. Helt genialt med store dører som åpnet 90 grader og fikk dobbel sykkelvogn rett inn uten demontering.

Model S og 3 er lave, med små dører, du kommer til å banne mye mtp  setebelter og bagadje. Hold på Xen til de kan bruke pute er mitt tips!
Takker for tips , Vi kommer til å ha X'en en god stund . Den er en helt genial familie bil :) det jeg tenker på nå er å bytte ut kia'n med en Tesla som bil nr 2 (som potensiel "ventepølse" til evt. Tesla kommer med pickup)

Mvh
Christian.


Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


Amoss

Sitat fra: Cned86 på søndag 09. desember 2018, klokken 15:03
Takker for tips , Vi kommer til å ha X'en en god stund . Den er en helt genial familie bil :) det jeg tenker på nå er å bytte ut kia'n med en Tesla som bil nr 2 (som potensiel "ventepølse" til evt. Tesla kommer med pickup)

Dersom dere er avhengige av å kunne kjøre alle tre barna i begge bilene så tror jeg nok helst at dere bør vurdere en brukt Model X dersom det skal være en Tesla. Om dere da ikke kan ordne dere slik at den som skal kjøre (de fleste av) barna bruker X'en, og den andre den mindre bilen. I så fall vil det neppe spille så store praktiske rollen hvilken av disse som velges.
Model S 85D

tornaldo

Det er tråd eller to der 3 barneseter i Model S så smått nevnes, og hvis man har smale typer, virker det å gå med 1 bakovervendt og 2 fremovervendte. Hvis man går for 7 seter er det jo 0 problem, da har man masse plass.

Tror forøvrig at det bare er mulig å ha 2 isofix stoler koblet til i baksetet på Model S.

Ellers er vel Model 3 hakket smalere i baksetet, slik at å frakte alle ungene med barneseter i den virker vanskelig å få til.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Cned86

Sitat fra: tornaldo på lørdag 15. desember 2018, klokken 09:45
Det er tråd eller to der 3 barneseter i Model S så smått nevnes, og hvis man har smale typer, virker det å gå med 1 bakovervendt og 2 fremovervendte. Hvis man går for 7 seter er det jo 0 problem, da har man masse plass.

Tror forøvrig at det bare er mulig å ha 2 isofix stoler koblet til i baksetet på Model S.

Ellers er vel Model 3 hakket smalere i baksetet, slik at å frakte alle ungene med barneseter i den virker vanskelig å få til.
Var innom å såg på Tm3 her i Ålesund . Meget komfortabel og "stor" fremme inne i kupeen . Men baki ser jeg det er litt smalere en med en s . Men jeg får gå for noen smale barne seter slik at de få gangene alle skal inn i samme bilen så klarer vi oss ;) det ble nemlig bestilling av M3 :)

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


Vhagar

Gratulerer med bestilling av ny bil!

Har selv sett på model 3 og ville absolutt ikke bruke ordet stor om plassen fremme, ingenting ved den bilen er stort. Frunken er hvertfall ikke stor, plassen i førersetet føles klaustrofobisk ut i forhold til X'en (fikk så vidt med meg bena inn i bilen), baksetene kom jeg ikke inn i engang og bagasjerommet har en åpning som må være bevisst designet så dårlig som mulig. Skulle jeg kunne brukt ordet stor, så måtte jeg trolig hatt en kroppslengde på under 180cm og smidigheten som en ungfole.

Anbefale model 3 til barnefamilier med mer enn 1 barnesete blir rett og slett litt vanskelig føler jeg. I hvertfall ikke uten at de prøvde den og fikk testet at de klarer de akrobatiske øvelsene med å komme seg inn og ut av bilen med alt tilbehør (unger, vogner etc). Jeg ville heller valgt en brukt X til det formålet.

Jeg ville trolig anbefalt model 3 til tennåringen i huset som første bil. Sporty nok og trygg.

Dørhåndtakene? Hver sin smak. Føler kanskje at de har vært heldigst med X'en når det kommer til de. "Underhåndsgrepet" som er vist på youtube ble litt for unaturlig.

Det sagt så må jeg si at bilen imponerte på noen punkter.

HVAC'en fremstod som i en helt annen liga enn det jeg har i min X. Både styringen av luftstrømmen og den faktiske luften som kom ut av den var helt fantastisk bra! Her ble det faktisk en stor nedtur å sette seg i X'en etterpå. Jeg vet så klart ingenting om dugg problemer i 3'ern men slike ting ble fort glemt i farten når jeg satt der og gliste av både styring og luften som jeg fikk akkurat dit jeg ville i de ønskede mengder!

Førersetet var svært godt å sitte i. Vanskelig å si noe bombastisk da jeg ikke har testet den på vei, men det virket som et godt sete å sitte i med grei nok støtte på (for meg) de fleste rette stedene. Trekker for de 2 vanlige punktene, setet er alt for kort og nakkestøtten fraværende. Men resten scorer såpass greit at det blir trekt frem som et positivt punkt ved bilen.

Ladeluken har fått et merkelig design men ser ut til å ligge litt mer flush inntil bilen så det er jo et pluss og virker solid. Risikerer å fomle med kabelen i blinde under lokket om en er høy nok. Men som "tak" gjør det kanskje litt nytte mot nedbør?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Cned86

Takk for det :)

Helt enig i mange av dine punkter . Som sagt er modell x( fikk den mai 2018) vår hoved bil og modell 3 bil nr 2 ( som den som har minst/ingen barn med seg vil bruke) . Jeg er ikke akkurat noen "ungfole" akkurat jeg heller :) og akkurat 180 høy . Jeg hadde ikke noe problemer med plassen fremme i kupeen.
Model x er milevis større   og hadde jeg hatt kapital nokk stående til å ha enda en modell x på tunet så hadde jeg det :)

Men jeg tror model3 vil bli en veldig bra bil for oss som bil nr 2  med passe plass bake og fremme til det daglige gjøremål.

Om det skulle bli krise og vi ikke kunne benyttet x'en på lang  tur så tror jeg vi klarer oss (selv om det blir traaaangt) den ene evt gangen det ville bli med modell 3.



Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


olavxxx

Model 3 er ikke så liten.
Men hovedbil med mange barn er den nok ikke ideelle til. Solgte X i dag og bestilte 3 perf. Så må vi bestille enda en elbil. Vi har bare en unge da.

Men synes model 3 sin coupe er luftig. Gleder meg til kjøredynamikken.

Reflektor

Vi skal ha model 3 som hovedbil. Barn på 7 og 3. Basert på vårt kjøremønster siste 6 år vil det holde helt fint. Den er ikke liten. Lengre og bredere enn BMW 3 serie touring feks. Men folk har selvsagt ulike behov. Mesteparten av kjøringa blir  i Oslo og omegn og mye meg alene. Da foretrekker jeg Model3 fremfor S. Bare fordel å pakke mindre når man skal på tur. De få gangene vi drar litt lengre er jeg uansett lei av å fylle stasjonsvogna og skiboksen med ting man ikke har bruk for  ;)

Sjøhyene

Ikke noe problem med tre barneseter i MS. Har kjørt rundt med ett bakovervendt pluss to forover i 1,5 år nå. Hadde det ikke vært for at unge #4 er på vei så hadde vi sikkert beholdt vår 2014 MS til den var minimum 10 år gammel. Glimrende familie frakter imo og M3 blir såklart en merbart mindre bil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jeronan

As long as you don't have to fit more than 2 people in the rear seat, you will be fine.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA