Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har elektrikeren gjort en slett jobb her?

Startet av ACR, søndag 09. desember 2018, klokken 01:38

« forrige - neste »

ACR

Hei

Har fått installert en EcoLite ladestasjon, og fikk lagt opp 3 fas dimensjonert for 16 amp lading. Grunnet feil fra elektriker ble først annen ladeboks installert, men rettet opp etterpå (den støttet ikke trefase). Nå ser jeg at sikringen som ladeboksen min sitter på er 230v, og dermed vil den ikke kunne gi effektivt 400v 3 fas 16 ampere slik jeg forventet. Er det jeg som har bommet, og ikke har  mulighet til å få 400v på min ladestasjon uten trafo, eller er det elektrikeren som har satt inn feil sikring?

Har ikke vært et problem til nå, da jeg har en leaf som bare støtter 3,3 kw lading, men for senere bruk så vil dette være noe som jeg må ha fikset opp i.

Legger ved bilde av informasjon i sikringskapet, jordfeilbryter (som det står 400v på), og sikringen som står på kursen.

På forhånd takk for eventuelle svar.

Erik Ola Ulvestad

Ser desverre ikkje bilder, men typisk er vel el-bil ombordlader bygd med 1, 2 eller 3 trinn med 230V fasespenning uansett, kopla i paralell. (Korriger meg gjerne).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Skeptikeren

Vet du at du har TN nett, eller ser du det noe sted? Ellers vil du vel aldri få 400v.

KjellG

3-fasesikring for elbil i 230/400V TN er 4 moduler bred. Ser ikke ut til at denne er 4 moduler.

I TN er hovedsikringen 4 moduler og du kan trolig se det på måleren.

Dersom dette er et 230V IT- nett, så kan du lade f.eks Tesla og eGolf i «åpen trekant» mens andre biler som ZOE vil nekte. For ZOE må en enn med en transformator for å lage lokalt TN-nett.

Elektrikker synes å ha gitt mangelfull informasjon

Ferry

I det første bildet står det: "Fordelingssystem IT"

Joltus

Det gjør vel egentlig ikke det.....

Tt tnc og tns står også.

Det står også 230/400v.....

Elektriker har hverfall vært utrolig sløv ved utfylling av kursfortegnelse.

TB

Vern Hager ADA 270N bryter to poler. Ergo kan det ikke være fremført trefase til ladestasjon.
Trefase TN har tre faseledere pluss nøytral.
Trefase IT har trefaseledere.
En trenger da sikring med fire eller tre poler.

400V vs 230V:
I 400 TN nett er det 230V mellom en av de tre faser og nøytral.
Mellom to faser er det 400 V.

I 230 V nett er det 230 V mellom to faser.

I kommunikasjon med elektriker bør effekten være spesifisert. 11 kW ladepunkt kan eksempelvis oppnås ved med trefase x 230V x 16A.

7 kW med 230 V x 1 x 32 A


http://www.hager.no/e-katalog/energidistribusjon/vern-og-andre-modulaerprodukter/jordfeilautomater/jordfeilautomater-2-polet-10ka/ada270n/25487.htm
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ferry


Nordlands

Sitat fra: ACR på søndag 09. desember 2018, klokken 01:38
Har fått installert en EcoLite ladestasjon, og fikk lagt opp 3 fas dimensjonert for 16 amp lading. Grunnet feil fra elektriker ble først annen ladeboks installert, men rettet opp etterpå (den støttet ikke trefase). Nå ser jeg at sikringen som ladeboksen min sitter på er 230v, og dermed vil den ikke kunne gi effektivt 400v 3 fas 16 ampere slik jeg forventet. Er det jeg som har bommet, og ikke har  mulighet til å få 400v på min ladestasjon uten trafo, eller er det elektrikeren som har satt inn feil sikring?
1. Siden Ecolite har innebygd B-type jordfeilvern burde det vært brukt en vanlig jordfeilautomat, separat jordfeilvern koster mer og tar mer plass.
2. Hva som står på sikringen har egentlig ingen betydning for hva du får levert, men siden sikringen er bare 2 poler er det uansett 1 fas 230V, enten med 2 faseledere fra IT/TT nett eller fase og nøytral fra TN nett.
3. Du må få bekreftet om du har IT/TT eller TN inntak, om du har TN kan du få byttet til en 4-pols jordfeilautomat og koblet til ladestasjon med en 5-leders kabel - om du har IT/TT er det enkleste alternativet å øke strømstyrken, men Zoe-type trafo kan brukes for å simulere TN-nett.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

TB

Sitat fra: ACR på søndag 09. desember 2018, klokken 01:38
Nå ser jeg at sikringen som ladeboksen min sitter på er 230v, og dermed vil den ikke kunne gi effektivt 400v 3 fas 16 ampere slik jeg forventet. Er det jeg som har bommet, og ikke har  mulighet til å få 400v på min ladestasjon uten trafo, eller er det elektrikeren som har satt inn feil sikring?
Du må sjekke korrespondansen / avtalen / tilbudet med elektriker.
Hva du har bestilt / fått tilbud på her? Og - har du 400 V inn, tavleoversikten er uklar her.
Har du IT vil det være (teoretisk) mulig med trafo fra IT 230 V x 29A x 1,7 = 11 kW
Forutsetter du har god kapasitet inn.

Du har fått levert 1 fase 20 A x 230 V = 4,6 kW
Du ønsker 16 A x 230 X 3 fase = 11 kW *
(*forutsetter bil som kan ta imot en slik strømstyrke, eksempelvis Bmw i3, Renault Zoe, Tesla)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: Nordlands på søndag 09. desember 2018, klokken 16:01
1. Siden Ecolite har innebygd B-type jordfeilvern burde det vært brukt en vanlig jordfeilautomat, separat jordfeilvern koster mer og tar mer plass.
Hvorfor ikke vanlig automatsikring uten jfb? Har lest så mange ganger A ikke skal stå foran B...

Siggen

Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 17:48
Sitat fra: Nordlands på søndag 09. desember 2018, klokken 16:01
1. Siden Ecolite har innebygd B-type jordfeilvern burde det vært brukt en vanlig jordfeilautomat, separat jordfeilvern koster mer og tar mer plass.
Hvorfor ikke vanlig automatsikring uten jfb? Har lest så mange ganger A ikke skal stå foran B...


Det er riktig
Er det innebygd type B i ladeboks skal det brukes vanlig automat. Er det DC lekkasjestrømsvarsler på 6mA som noen bokser har så skal det være kombiautomat..

Nordlands

Sitat fra: Siggen på søndag 09. desember 2018, klokken 21:41
Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 17:48
Sitat fra: Nordlands på søndag 09. desember 2018, klokken 16:01
1. Siden Ecolite har innebygd B-type jordfeilvern burde det vært brukt en vanlig jordfeilautomat, separat jordfeilvern koster mer og tar mer plass.
Hvorfor ikke vanlig automatsikring uten jfb? Har lest så mange ganger A ikke skal stå foran B...
Det er riktig
Er det innebygd type B i ladeboks skal det brukes vanlig automat. Er det DC lekkasjestrømsvarsler på 6mA som noen bokser har så skal det være kombiautomat..
Trodde ecolite hadde 6 mA DC-deteksjon som de fleste andre stasjoner som ikke krever type B, men ser det virker bare å være en vanlig type B jordfeilbryter så da skal det være enten elementautomat og dobbeltisolert kabel eller foranstående type B jordfeilbryter ja.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Mao

Ecolite kommer vel i to utgaver, enten med eller uten innebygd jfb type B. Bør vel starte med å sjekke der.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

jkirkebo

Sitat fra: Siggen på søndag 09. desember 2018, klokken 21:41
Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 17:48
Sitat fra: Nordlands på søndag 09. desember 2018, klokken 16:01
1. Siden Ecolite har innebygd B-type jordfeilvern burde det vært brukt en vanlig jordfeilautomat, separat jordfeilvern koster mer og tar mer plass.
Hvorfor ikke vanlig automatsikring uten jfb? Har lest så mange ganger A ikke skal stå foran B...


Det er riktig
Er det innebygd type B i ladeboks skal det brukes vanlig automat. Er det DC lekkasjestrømsvarsler på 6mA som noen bokser har så skal det være kombiautomat..

Om ladestasjon er eneste forbruker på kursen spiller det ingen rolle om det er A-vern i skapet eller ikke. B-vernet i ladestasjonen beskytter uansett alle forbrukere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA