Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybakt elbileier - hva er et must?

Startet av Skeptikeren, lørdag 08. desember 2018, klokken 14:33

« forrige - neste »

Skeptikeren

Hei.

Har nylig bestilt Ioniq med levering til våren og driver derfor nå med massiv tankevirksomhet for å ha ting klart til dette. Hva er et must for en nybakt eier å ha på plass? Hvilke apper trenger jeg, og hva annet er kjekt å ha? Ekstra kabler osv?

Ladestasjon er på gang, må bare bestemme meg for type.

Har lastet ned grønn kontakt, plugshare, Elbilforeningens app samt LadeNå! Har planer om å melde meg inn i foreningen så jeg får ladebrikke osv.

Tips?

Vollis47

Spørs litt hvor du bor og kjører, men grønn kontakt sin app og brikke, er bra begynnelse. Kan også knytte opp elbilforeningens brikke både til GK og Fortum. Bor du på eller kjører en del på Vestlandet bør du også koble deg opp til BKK/Lyse.

CircleK skal ha et eget ladeopplegg og nå er også Ionity på vei inn med ladere og et eget opplegg for betaling.

Parkeringsappen EasyPark kan brukes til å betale med enkelte plasser, bl.a. I Egersund.

Det er lurt å ta en tur å se på forskjellige ladestasjoner samt prøve de ut et par ganger før du er på langtur.

Det aller meste av ladingen vil nok skje hjemme.

Ladebokser til hjemmebruk finnes det mange av og hvilken som passer best for deg avhenger av strømanlegget hjemme og hvor mye du kjører hver dag. Har du en lang arbeidsreise og gjerne skal utvigjen å kjøre om kvelden, kan det være lurt med 32A ladestrøm. Men de fleste klarer seg med 16A eller sågar mindre enn det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Selv om du skaffer deg brikke fra Elbilforeningen så ville jeg skaffet meg brikke fra både Fortum og Grønn Kontakt som backup.

Legger ved skjermdump av noen appear og nettsider du kan kikke litt på.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Hva som er et "must" komme nok mye an på bruken. Vi har hatt en elbil i fire år og har aldri kjøpt, eller gjort, noe som helst. Lader hjemme og bruken bilen i nærmiljøet og til byen/jobb.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

Selv har vi lader hjemme. Riktig nok to 32 A Schneider EVlink Smart Wallbox, men så har vi tre elbiler i husstanden (kan ikke trekke maks på begge samtidig).

Så en hjemme lader vil jeg si er et "må ha". Selv en 16 A lader er bedre enn å lade med "ladekladden". Både med tanke på koblings sikkerhet og ladefart.

Noen nettselskaper tillater ikke mer enn 20 A på enfase lading på grunn av skjevbelastning.

Valg av lader er personlig både med tanke på pris og funksjonalitet man vil ha. Eventuelt om man velger "pakketilbud" fra en leverandør. Fortum, E-on, og sikkert flere.

Man kan ha 32 A ladestasjon selv om man bare får lov til å trekke 20 A ut fra informasjon jeg fikk fra Fortum en gang, men den skal være stilt ned på 20 A og skal ikke stilles høyere (tillit).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Luftventil

Det eneste jeg har gjort siden vi kjøpte elbil er å skaffe ladeboks hjemme og skaffe sånn brikke man bruker på hurtigladere. Thats it :)
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA