Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe på glatta - kjøretips?

Startet av Svein_H, lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43

« forrige - neste »

Svein_H

Dette er helt sikkert et banalt spørsmål for mange her inne, men ikke for meg. Jeg har alltid hatt bensinbil med manuelt gir, har kjørt noe automatgir, men dette blir min første vinter med Zoe.

Gjennom snart 30 vintre har man naturlig nok utviklet et instinkt for å kombinere gass, brems og clutch når bilen begynner å skli på glatta, enten det er forhjulene eller bakhjulene som slipper taket, men hvordan bør man gjøre det når forhjulene slipper og det er en elbil som regenerer og bremser på forhjulene når man slipper opp gassen, uten mulighet for å frikoble? Må jeg bruke girvelgeren og sette den i nøytral, unngå å slippe gassen helt og være bevisst på høyrefoten, eller er det andre triks som gjelder?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bjaolsen

Min erfaring er at elektronikken ordner det helt fint 98% av tiden.
De siste to prosentene er når det plutselig blir speilblankt, da bruker jeg fri (N) og ratter og bremser så forsiktig som mulig.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Måkemannen

Eco knappen er god å ha for å dempe motoren litt på glatta. Spinner ikke fullt så lett.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Svein_H

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:57
Eco knappen er god å ha for å dempe motoren litt på glatta. Spinner ikke fullt så lett.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Ved akselerasjon ser jeg poenget ditt, men vil ikke regenereringen bli enda sterkere i Ecomodus? Da blir det jo enda verre hvis forhjulene mister grepet i en sving og man brått slipper gassen? Jeg skjønner at elektronikken tar unna det meste, men vil den da også avbryte regenereringen og la hjulene rulle fritt i en slik situasjon? Noen som har prøvd/erfart dette?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Måkemannen



Sitat fra: Svein_H på lørdag 08. desember 2018, klokken 14:51
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:57
Eco knappen er god å ha for å dempe motoren litt på glatta. Spinner ikke fullt så lett.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Ved akselerasjon ser jeg poenget ditt, men vil ikke regenereringen bli enda sterkere i Ecomodus? Da blir det jo enda verre hvis forhjulene mister grepet i en sving og man brått slipper gassen? Jeg skjønner at elektronikken tar unna det meste, men vil den da også avbryte regenereringen og la hjulene rulle fritt i en slik situasjon? Noen som har prøvd/erfart dette?

Er faktisk ikke sikker på om regenerering er sterkere i ECO. Skal prøve å huske å slå den på, og følge med på skjermen en gang.

Det var først og fremst hjulspinn jeg tenkte på ja.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


pudderjagar

Kjenner godt til clutch når bilen sklir ukontrollert. Denne vanen må du legge av deg desverre. No er da høgrehanda som er nødløsningen. Vipp bilen i N der du tildlegare brukte clutchen.

Regenereringa er ikkje mulig å redusere på nokon måte desverre så det hender den stikker ut av og til.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Alle biler burde som Think A266 hatt knapp for deaktivering av motorbremsen. Ev. Autoseiling.

Forsøker i det lengste å forklare produsenten av Solo EV at jeg ønsker denne muligheten, men virker ikke helt som det siger inn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Fikk faktisk testet ut dette i praksis i dag tidlig, om enn ikke med vilje. I en 40-sone med fartskontrollen på var det en sving nederst i en bakke hvor forhjulene plutselig slapp taket, og selv om bilen hadde regenerert nedover bakken virket det som om både regenerering og fartskontroll slo seg av umiddelbart da hjulene begynte å skli. Lav fart og helt udramatisk, men en interessant erfaring!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA