Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avvente pga hengerfeste?

Startet av stefse, fredag 07. desember 2018, klokken 05:05

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: jora på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:12
Kom over følgende kommentar på Reddit i går, så det er lov å håpe. https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a5e0ei/_/eblvhe4?context=1000
Ja, mye tyder på at det kommer. Musk sa jo dette selv for noen år siden på twitter. Spørsmålet blir: Må man ha AWD og luftfjæring for å få hengerfeste? Kan forstå det for å kunne dra type campingvogn etc, men for vår del ville et hengerfeste med 500 kg så vi kan dra en passe henger eller feste på sykkelstativ være bra nok :)

Drømmescenario:
LR\P med AWD og luft kan dra 1300kg eller noe over.
SR uten AWD og luft kan dra opptil 500kg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ok67

Kan ikkje heilt fortså behov for luftfjæring. Dei fleste dinosaurbilar med hengarfeste har jo vanlege stålfjærer.
Dual motor kan ha betydning pga varmeutvikling ved belastning.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

olavxxx

Sitat fra: ok67 på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:29
Kan ikkje heilt fortså behov for luftfjæring. Dei fleste dinosaurbilar med hengarfeste har jo vanlege stålfjærer.
Dual motor kan ha betydning pga varmeutvikling ved belastning.
Tesla har ikke aktiv høydejusterte lys. Så da må luftfjæring jevne ut

ok67

Lastar du hengaren rett (og det skal du) har du ikkje noko særleg vekt på kula, faktisk atskilleg mindre enn du kan finne på å laste inn i bagasjerommet.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GOS

Sitat fra: olavxxx på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:15
Tesla har ikke aktiv høydejusterte lys. Så da må luftfjæring jevne ut

Det har heller ikke flesteparten av andre biler som har hengerfeste så trenger overhodet ikke aktiv justering av verken lys eller "horisontal retning" på bilen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Philip Marlowe

Sitat fra: ok67 på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:01
Lastar du hengaren rett (og det skal du) har du ikkje noko særleg vekt på kula, faktisk atskilleg mindre enn du kan finne på å laste inn i bagasjerommet.

Jeg har lært det motsatte. Avhengig av hvor stor henger man har som f.eks en mindre campingvogn så bør man ha 70-80 kg på kula.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

ok67

Ja, 50 til 70 vil eg påstå ikkje er noko særleg vekt (eller kanskje rettare er tilsvarande vekt) samanlikna med om du lesser inni nokre tunge kuffertar i bagasjerommet, og det krev ikkje luftfjærer for lysjustering.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

sjokomelk

Sitat fra: snakkesalig på fredag 14. desember 2018, klokken 07:33
Sitat fra: olavxxx på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:15
Tesla har ikke aktiv høydejusterte lys.
Er ikke det et krav med xenon?
Ikke hvis lysstyrken er svak nok. De brukte 25W pærer (35W er normalt) i Model S pre-facelift og LED for slippe unna kravet om både lyktespyler og automagisk høydejustering.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Strøm Tycoon

Kjøper aldri bil med hengerfeste, for da må den lånes bort i tide og utide. Så jeg avventer IKKE :)

THE

Sitat fra: model3citizen på fredag 14. desember 2018, klokken 09:37
Kjøper aldri bil med hengerfeste, for da må den lånes bort i tide og utide. Så jeg avventer IKKE :)

...og jeg kjøper aldri bil uten tilhengerfeste, for da er jeg avhengig av å låne bil av andre i tide og utide  :).

De som ikke trenger tilhengerfeste, eller ikke vil ha tilhengerfeste, kan bestille bil nå. De som har behov for tilhengerfeste må vurdere selv om de kjøper nå eller venter. Tilhengerfeste kan løses på flere måter bl.a. ved å ha to biler eller låne bil når man har behov. Kun den enkelte kjøper kan vurdere hva som er riktig valg.

Det er mye som tyder på at tilhengerfeste blir tilgjengelig på TM3, spørsmålet er bare når og hvilke utgaver av bilen som får muligheten. Hvis jeg hadde bestemt meg for å kjøpe TM3, men egentlig har lyst på tilhengerfeste, så tror jeg uansett at jeg hadde bestilt bil nå, og heller planlagt å bytte den ut når tilhengerfeste (forhåpentligvis) blir tilgjengelig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HalvorV

Jeg må ha tilhengerfeste til sykkelstativ og kommer til å montere et feste til dette, uavhengig om Tesla leverer dette eller ikke.
Tesla Model Y Perfomance

Reflektor

Vil man ikke oppleve voldsom kanibalisme ved å tilby hengerfeste på model 3 og ikke på model S? Kan liksom ikke se hvordan noen med vettet i behold skullle klare å ta en slik beslutning..... ;)

jlan

Sitat fra: Reflektor på fredag 14. desember 2018, klokken 10:26
Vil man ikke oppleve voldsom kanibalisme ved å tilby hengerfeste på model 3 og ikke på model S? Kan liksom ikke se hvordan noen med vettet i behold skullle klare å ta en slik beslutning..... ;)
Godt poeng. Men Model S ble introdusert i 2012 og fikk en "midlife facelift" i 2016. Så vi kan vel forvente en ny Model S om et års tid. Da er det logisk at den får hengerfeste, og at Model 3 får det på samme tid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Paul

Sitat fra: jlan på fredag 14. desember 2018, klokken 10:44
Sitat fra: Reflektor på fredag 14. desember 2018, klokken 10:26
Vil man ikke oppleve voldsom kanibalisme ved å tilby hengerfeste på model 3 og ikke på model S? Kan liksom ikke se hvordan noen med vettet i behold skullle klare å ta en slik beslutning..... ;)
Godt poeng. Men Model S ble introdusert i 2012 og fikk en "midlife facelift" i 2016. Så vi kan vel forvente en ny Model S om et års tid. Da er det logisk at den får hengerfeste, og at Model 3 får det på samme tid.

Helt rett, Model 3 kan ikke få hengerfeste før den er tilgjengelig på S. Og mest sannsynlig den blir tilgjengelig
på S når den får batteripakke med nye celler.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Handyman på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:08
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 07. desember 2018, klokken 21:55
Hovedargument mot dette er at det ikke er noe åpenbart sted å bolte på eller på annen måte feste et hengerfeste. Folk har lett... dog har ingen sett den europeiske versjonen ennå. Den kan selvfølgelig være annerledes.
Når jeg ser på design og konstruksjon av Model 3, er min vurdering helt motsatt av din. Jeg mener det ligger til rette for ettermontering av HF. I motsetning til på Model S. Jeg tror løsningen kan bli at hele bjelken på tvers bak bytes ut med en som har integrert HF/kule.

For meg ser det veldig likt ut. Sist jeg monterte på en VAG bil var det en tverrgående bjelke som her, men den hadde ender som gikk inn i enden av rammevangene på hver side bak. Her ser det ut til at man kun kan bolte en plate på, på samme måte som på Model S. Eneste er kanskje at det ser litt mer solid ut på Model 3.

Model 3

https://www.youtube.com/watch?v=2KyLfm-GsUw

Model S

https://www.youtube.com/watch?v=lDAQZATBM-I

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA