Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VIP kveld - førvisning av e-Niro

Startet av Zuexi, onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

Trond.m

#60
Sitat fra: trykkertor på onsdag 05. desember 2018, klokken 15:37
Når en ser hvor "mye bil" Tesla kan tilby rundt de summer, så må det være litt kjipt å rulle rundt med en så dyr Kona Electric.
Kan være interessant å se hvor mange feil de også «produserer» pr. bil  ;)

Men de skal få en sjanse, så jeg la inn en ny reservasjon for sikkerhets skyld.

xyzzy

#61
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:41
Omdømme til Kia/BOS er vel på vei åt skogen?

De får nok solgt e-Niro, men målet må vel være å få selge mer enn en bil til hver kunde?
Jeg bygger bil hvert andre-tredje år, enkleste kundene er jo de en har, å slippe å markedsføre for å få stadig nye kunder.
Jeg hadde en gang Soul, har vært fan av Kia, hadde BOS vært edruelig hadde jeg nok fortsatt å framsnakke Kia, men det gjør jeg ikke nå lenger.
Hvis jeg på skulle finne på å kjøpe Kia, ja da blir det dels motvillig pga at de kan levere med hengerfeste, men jeg kommer ikke til å anbefale andre til å rote seg borti BOS!

Ryktet er vel greit det. Problemet med leveransedyktighet deler de jo dessverre med alle andre (Tesla normalt unntatt, men M3 er litt spesiell nå), og det er vel foreløpig ingenting som tilsier at prisen akkurat nå er feil. Litt mindre fortjeneste til flipperne er det jo ikke noe galt med.

Den eneste større leverandøren med dårlig rykte per nå er vel Tesla, som sliter med amerikansk kvalitet på bilene og en serviceorganisasjon som er håpløst underdimensjonert. Til gjengjeld så ligger de jo svært godt an på rekkevidde og på gradvis forbedring av funksjonaliteten etter leveranse og har vel høyest gadgetfaktor av alle.

geear

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:44
Den eneste større leverandøren med dårlig rykte per nå er vel Tesla, som sliter med amerikansk kvalitet på bilene og en serviceorganisasjon som er håpløst underdimensjonert.
Snakker du av egen erfaring eller er dette bare oppgulp, som i tillegg er helt off topic?

arthur

Men det er vel en kjennsgjerning at kvaliteten på Tesla ikke er helt topp og at serviceorganisasjonen er "noe" underdimensjonert? I alle fall hevdes det i diverse tråder på forumet av både nuværende og tidligere eiere av Tesla og jeg tillegger deres uttalelser noe vekt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Ingen tvil overhodet at Tesla er underdimensjonert for å håndtere feil,mangler og service - de er er derimot skikkelig dimensjonert for å levere biler ser det ut til. Der har KIA ennå en lang vei å gå.
Dersom feilraten på Tesla ikke blir bedre kommer hele service apparatet til å knekke sammen i løpet av et par år når de begynner å levere M3 i stort antall. Akkurat det ser ikke ut til å bli noe problem med KIA. Det som er KIA sitt nasjonale problem er at de er en ekstremt sidrumpa organisasjon som ikke evner å snakke med produsenten slik at det kan bli litt mer balanse i tilbud/etterspørsel samt innføring av ønsket utstyr. VW er ekstremt flinke til å tilpasse seg brukerønsker - Kia bare produserer det de selv ønsker og slenger ut bilene på markedet og håper noen vil kjøpe dem. Akkurat den manglende evnen til markedstilpassning er noe asiatiske produsenter har slitt med i åresvis. Der europeiske og amerikanske produsenter setter kunden og dens ønsker i fokus - gir asiatiske produsenter blanke f. i hva kunden ønsker - de bare produserer det de selv mener er en ok bil og dytter det ut på markedet.

arthur

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. desember 2018, klokken 16:39
Ingen tvil overhodet at Tesla er underdimensjonert for å håndtere feil,mangler og service - de er er derimot skikkelig dimensjonert for å levere biler ser det ut til. Der har KIA ennå en lang vei å gå.

Tesla lager vel ikke annet enn nettopp elbiler mens Kia lager noen relativt få, enn så lenge, av andre grunner enn å tjene penger på disse elbilene? Men det endrer seg nok ganske snart vil jeg tro, og håpe.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tuono

#66
Det er vel der de på mange måter er motvektene til hverandre:
Serviceapparat, logistikk, kompetanse vs. evne (vilje) til å levere bil.

Nå har jo Tesla uttalt høye ambisjoner med å få løfta seg her i Norge på de førstnevnte, men de har ennå en lang vei å gå før de er på et akseptabelt nivå for dagens marked. Gudene veit hva situasjonen vil være når de måker på med M3 i tillegg.
Man kan gjerne si at de lager mer komplekse biler enn hva koreanerne gjør på elbilsiden, men det hjelper lite for dem som har gjort seg avhengige av bilene til daglig bruk. Og mht. driftssikkerhet er Koreanerne fortsatt på topp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA