Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Per Christian Strand på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:50
Sniker inn et spørsmål om sommerdekk her: I USA ser det ut til at biler utenom Performance leveres med "All season" dekk. Vet noen hvordan dette er på europeiske biler? Helårsdekk vil være en del dårligere om sommeren enn rene sommerdekk...

Her kommer de med ekte sommerdekk. Bekreftet av Tesla tidligere. Fikk også opplyst hvilken type, men har mistet lappen hvor jeg skrev det ned:-(

Men noen av bildene på bilene som sto på kai før de gikk inn i Glovis Captain på vei til Europa viste Michelin dekk
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hemi

fått priser på ymse replica av something felger, det er 20k med TPMS, TSW er ca 26k med TPMS... org er da marginalt mer, og enklere ved overlevering..... vurderer å bare betale :o

Pocoloco

#302
Har nettopp kjøpt vinterdekk og felg hos Dekk1 avd Tromsø. Har bestilt model 3 LR med aerofelg 18" og sommerdekk som jeg blir å bytte til de nye (uoriginal) 18" turbinfelger... for å så montere nye vinterdekk på originalfelgene. Alt arbeid, omlegg på begge sett, balansering og TPMS pluss montering på bil kom på 14990kr!! Vinterdekk er Pirelli Ice Zero FR (har lest litt negative reviews på 2015 og 2016 modell) MEN i årets vintertest kom de på andre plass rett bak CVC7 og foran Hakka R3.

Er det noen som har brukt disse dekk i år? Forhandleren mente de var i toppklasse med Continental og hakka hvis ikke bedre...

EDIT: Ettersom det er blitt priskrig for disse felgpakker, fikk jeg bytte til CVC7 (testvinner 2018) pluss omlegg, tpms, etc som beskrevet før, for 14500,-
Brukte da Dekk Sjekk som argument og pris sammenlikning.

Tesla Model ≡ 06.04.19

kc

Bra dekk begge deler, men med litt forskjellige egenskaper. I området jeg bor og ferdes er som regel mest våt asfalt og litt snø her og der om vinteren og da er Hakka R3 et bra valg. Relativ lavt støynivå er også noe jeg vektlegger. Velg dekk etter forholdene der du ferdes også har jo kjørestil endel og si også.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2018/

Pocoloco

 "Velg dekk etter forholdene der du ferdes også har jo kjørestil endel og si også".

Ja, jeg bor i Lofoten området, så det varierer veldig. Anyway, på parpiret ser jeg i hvertfall ikke at det er verdt forskjellen i pris mot "kjente toppklassedekk" når det ellers scorer så bra på årets test. Får testet de på bilen og oppdatere innlegget i mars når jeg får levert bilen :)
Tesla Model ≡ 06.04.19

hemi

Jeg gav opp, bestilte org 20"  med R3

Uorg jfelg, replica av TSW ble 20500, org TSW ble 26000.... da var vi rett og slett for nærme 31000 i pris for at jeg orket å legge på selv, og hente dekk/felg / kuke med logistikk.

Ikke ha r3 dekk var ikke noe valg

Vesel

Jeg velger dekk etter verst tenkelige forhold jeg kan komme ut for. Helårsdekk eller kontinentale vinterdekk har sikkert bedre egenskaper enn gode nordiske vinterdekk størstedelen av vinteren her på Sørlandet, men det er ikke når føret er ok at jeg sklir (uavhengig av dekk), det er når det er glatt og jævlig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Sitat fra: Vesel på torsdag 07. februar 2019, klokken 17:41
Jeg velger dekk etter verst tenkelige forhold jeg kan komme ut for. Helårsdekk eller kontinentale vinterdekk har sikkert bedre egenskaper enn gode nordiske vinterdekk størstedelen av vinteren her på Sørlandet, men det er ikke når føret er ok at jeg sklir (uavhengig av dekk), det er når det er glatt og jævlig.
Samme her, derfor jeg har R3...
Jeg bestilte dog TSW med R3 når Tesla sa de bare kunne levere Pirelli til 3P.
SÅ nå sitter jeg jo med de hjulene, men de er jo fete da, men hadde nok ellers gått for OEM.

hELgenen

#308
R3 har jeg ingen erfaring med - derimot R2. Min egen erfaring er at enkelte dekk ikke passer enkelte biler. Hva som passer i dette tilfelle vet jeg ikke, men det tryggeste er nok å følge bilprodusentens anbefaling. Når det er sagt - mine største utfordringer har vært
med nettopp Nokian dekk - da konkret R2 dekk som var perfekte på en bil - og var et sant h..på en annen. Gikk flere runder
hos dekkforhandler og endte på Michelin X-Ice den gang...Så dersom du IKKE går for det som Tesla anbefaler - så snakk med en dekkforhandler først og hør hvilke erfaringer de har. I mitt tilfelle så var tilbakemeldingen at : Jo - da hadde noen biler som R2 dekket ikke fungerte på - derimot opplevde de aldri dette med Michelin dekket....Som sagt - jeg vet ikke hva som passer her, men enkelte ganger er det ikke bare,bare å kjøpe dekk....

PS: Problemet med R2 var vibrasjoner...tenkte å nevne det i tilfelle noen lurte...

hemi

R3 er mange klasser bedre enn R2 på ca alt jeg har prøvd det på

olavxxx

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. februar 2019, klokken 18:16
R3 har jeg ingen erfaring med - derimot R2. Min egen erfaring er at enkelte dekk ikke passer enkelte biler. Hva som passer i dette tilfelle vet jeg ikke, men det tryggeste er nok å følge bilprodusentens anbefaling. Når det er sagt - mine største utfordringer har vært
med nettopp Nokian dekk - da konkret R2 dekk som var perfekte på en bil - og var et sant h..på en annen. Gikk flere runder
hos dekkforhandler og endte på Michelin X-Ice den gang...Så dersom du IKKE går for det som Tesla anbefaler - så snakk med en dekkforhandler først og hør hvilke erfaringer de har. I mitt tilfelle så var tilbakemeldingen at : Jo - da hadde noen biler som R2 dekket ikke fungerte på - derimot opplevde de aldri dette med Michelin dekket....Som sagt - jeg vet ikke hva som passer her, men enkelte ganger er det ikke bare,bare å kjøpe dekk....
Utfordringen med P og OEM felger er jo at alle dekk utenom R3 er interkontinentale dekk.

Vesel

#311
Sitat fra: hemi på torsdag 07. februar 2019, klokken 18:21
R3 er mange klasser bedre enn R2 på ca alt jeg har prøvd det på
Håper det.

Jeg og dama har to kombier i dag. På den eldste bilen (uten ESP) står det et sett Hakkapeliitta 8-piggdekk, på den nyere (med ESP) står Hakka R2. Dekkene har helt like dimensjoner. Grepet er merkbart bedre på alt av vinterføre med bilen med piggdekkene. Ble overrasket over at det var så stor forskjell, og vi merker det begge to. Mantraet de siste årene har jo vært at piggfrie dekk liksom er like gode som piggdekk.

R2-ene er riktignok noe eldre (2012-2013) og godt slitt, der Hakka 8-ene (2014-2015) knapt er slitt en halv millimeter fra da de var nye.

Har likevel gått for piggfrie vinterdekk på Model 3-en pga støy og komfort. Har fått erfaring med å kjøre bil på vinteføre i 5 år nå, så satser på det går bra. ContiVikingContact 7 det blir på meg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Pocoloco

Ja, som dere sier, det er på de verste forholdene man skiller hveten fra klinten. Så derfor føler jeg meg trygg på nest best i årets test. Mange vil gå for overpriset hakka R3 fordi "de har gjort det bra" før, enda de kom på 4. plass i år. Time will show :P Uansett valg, kjør forsvarlig :)
Tesla Model ≡ 06.04.19

bno

#313
Mye god info her. Takk dere!
Men ville nevne for ordens skyld geografisk avhengighet. I Stavanger blir grep på tørr og våt avsfalt om vinteren primært utslagsgivende før det spesifikke. Da er det ift. motor testen Goodyear som gjelder.

lintho

Jeg har bestilt R3 18" igjennom tesla for 15600 kr. Hvilke felger er det som blir med der?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA