Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: HalvorV på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:34
18"ere passer jo helt fint på Performance.. noen spes grunn til å ha 19" på vinterdekk?
Det er fort gjort å tro dette da det i USA er to typer preformance. Den ene kan ta 18' aerofelgene mens den som kommer til Norge ikke kan det.
Grunnen er andre bremser og den nå så «berømte» leppa.

HalvorV

Det korte svaret til dette er som følger: 18" passer fint på Performance, så enkelt er det faktisk.
Tesla Model Y Perfomance

Handyman

Sitat fra: HalvorV på lørdag 05. januar 2019, klokken 21:49
Det korte svaret til dette er som følger: 18" passer fint på Performance, så enkelt er det faktisk.
Det er kanskje et kort svar, men det er ikke særlig nøyaktig ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HalvorV

Trenger ikke være mer nøyaktig.
Når vi, litt nærmere våren, skal ha 18" vinterhjul til Performance bilene våre så er det bare å kjøpe det.
Det at 18" Aero felgene ikke passer betyr jo ikke noe, for da kjøper vi bare noe annet  ;D
Skiver og kalipere er ikke såååå vanvittig svære, en liten forskjell på navet er da helt normalt fra bilmodell til bilmodell og ikke noe felgprodusenter ikke klarer å håndtere.
Tesla Model Y Perfomance

ToWalkOrDrive

En må i hvert fall ha 3mm spor per i dag... T-Sport 18" passer og ser veldig bra ut.

https://youtu.be/k0lCHqlyN3I
Tesla Model Y                         2021-

bno

#80
Trenger litt hjelp her. Har lest gjennom hele tråden, men stusser litt ift. 19-tommers Sport-felger som tilvalg. Er det riktig oppfattet at med 19-tommers Sport-felger så er det helårsdekk som medfølger?
I så fall vil jeg måtte revurdere tilvalget. Noe som kan avklare. På forhånd takk!

Edit: Fikk meget god hjelp på FB av en vennlig kar og har blitt informert om at det er Continental ProContact RX, 235/40-19, 96W som levers med.

olavxxx

Sitat fra: bno på søndag 06. januar 2019, klokken 06:13
Trenger litt hjelp her. Har lest gjennom hele tråden, men stusser litt ift. 19-tommers Sport-felger som tilvalg. Er det riktig oppfattet at med 19-tommers Sport-felger så er det helårsdekk som medfølger?
I så fall vil jeg måtte revurdere tilvalget. Noe som kan avklare. På forhånd takk!

Edit: Fikk meget god hjelp på FB av en vennlig kar og har blitt informert om at det er Continental ProContact RX, 235/40-19, 96W som levers med.
Jeg tror kanskje 18" får M+S (i alle fall i USA).
Det er pga. dekktypen til LR at den har lenger oppgitt rekkevidde enn Performance.
Selv om performance drar ut mer effekt fra motorene og det sies at performancemotorene er "Håndplukket" (av de som tåler mer), så vil uansett motorene bruke samme effekt på samme hastighet. Det er også samme batterier.

Så i realiteten med samme type kjøring, er det dekkvalg på LR og performance som vil skille. (klart at performance er lavere, som gir litt aero fordel, men 1cm senking er neppe så stor faktor i luftmotstand). Det kan være bakvingen utgjør litt i 250km/t, men den er jo veldig liten, ville heller kalle det en leppe enn en vinge :P

18650

Sitat fra: olavxxx på søndag 06. januar 2019, klokken 08:10
Selv om performance drar ut mer effekt fra motorene og det sies at performancemotorene er "Håndplukket" (av de som tåler mer), så vil uansett motorene bruke samme effekt på samme hastighet. Det er også samme batterier.

Jeg sier ikke at det er en komplett umulighet, men før det startes internettrykter av slike utsagn: Elektromtorer er bare en kobbertråd som er spunnet, sydd og støpt/pottet på en stator, samt en rotor med enten permanentmagneter (synkronmotor) eller «Squirrel cage» (asynkronmotor).

Det er ingen målbare produksjonsavvik i en typisk produksjonslinje som skulle tilsi at noen «tåler mer». Hvis det var tilfelle, ville jeg sagt Tesla hadde et stort problem. En elektromotor er en ganske robust komponent. Det er stort sett kjøledesignet og temperaturklassen til kobbertrådisolasjonen som bestemmer hvor hardt en motor kan belastes. Har besøkt flere elektromotorleverandører og sett ulike produksjonslinjer både i Europa og USA.

olavxxx

Sitat fra: 18650 på søndag 06. januar 2019, klokken 12:32
Sitat fra: olavxxx på søndag 06. januar 2019, klokken 08:10
Selv om performance drar ut mer effekt fra motorene og det sies at performancemotorene er "Håndplukket" (av de som tåler mer), så vil uansett motorene bruke samme effekt på samme hastighet. Det er også samme batterier.

Jeg sier ikke at det er en komplett umulighet, men før det startes internettrykter av slike utsagn: Elektromtorer er bare en kobbertråd som er spunnet, sydd og støpt/pottet på en stator, samt en rotor med enten permanentmagneter (synkronmotor) eller «Squirrel cage» (asynkronmotor).

Det er ingen målbare produksjonsavvik i en typisk produksjonslinje som skulle tilsi at noen «tåler mer». Hvis det var tilfelle, ville jeg sagt Tesla hadde et stort problem. En elektromotor er en ganske robust komponent. Det er stort sett kjøledesignet og temperaturklassen til kobbertrådisolasjonen som bestemmer hvor hardt en motor kan belastes. Har besøkt flere elektromotorleverandører og sett ulike produksjonslinjer både i Europa og USA.
Skal ikke si jeg er en motoringeniør, men jeg leste det i en artikkel (men husker ikke hvor).
Men det gjelder jo vanlig elektronikk også, feks en i7 som kan overklokkes har høyere kvalitet silikon (utvikler mindre varme). Noe avvik vil det jo alltid være, så det kan teoreitks sett være at Tesla måler motorene etter produksjon og de som er "bedre enn det man trenger" går i performance.

Men ja, er bare en artikkel jeg leste uten at jeg husker hvor.
Essensen er uansett det jeg skulle si: at Performance og LR har samme størrelse i motorene (ikke som model S performanec, hvor bakre motor er større og derfor bruker den 10% mer juice). Forskjellen i Juice på LR og Perf er da dekkvalget! Særligl 18" dekk i USA er jo M+S dekk som da ruller lettere (men henger dårligere). I norge vil man nok mest sannsynlig ikke få M+S dekk, så avviket mellom LR og performance sin rekkevidde kan ha krympet inn, hvor mye avhenger av hvor gode dekk de hiver på den.

olavxxx

#84
Ellers fant jeg en nyttig info om performance:
NOEN av OEM 19" felgene går på performance-bilene, men man må da se på baksiden at de har riktig cutout:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-states-19-oem-wheels-not-compatible-with-p3d.129186/page-2#post-3202979

PS: Det gjelder ikke alle 19", men det kan være at det gjelder alle 19" som leveres i Norge.
I USA var jo de første performance uten PUP-pakken, så en stund kalte de de med PUP for P3D+, men så ble det hetende PUP.

Så det fins jo da performance med mindre bremser i USA som kunne brukt eldre 18/19", men de AERO felgene i 18" passer ikke PUP selv om man dreier ut navet (de går ikke over caliperen, pga. indre diameter av felgen) - kilde for dette var i samme tråden som ovenfor.

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 06. januar 2019, klokken 13:16
Ellers fant jeg en nyttig info om performance:
NOEN av OEM 19" felgene går på performance-bilene, men man må da se på baksiden at de har riktig cutout:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-states-19-oem-wheels-not-compatible-with-p3d.129186/page-2#post-3202979

PS: Det gjelder ikke alle 19", men det kan være at det gjelder alle 19" som leveres i Norge.
I USA var jo de første performance uten PUP-pakken, så en stund kalte de de med PUP for P3D+, men så ble det hetende PUP.

Så det fins jo da performance med mindre bremser i USA som kunne brukt eldre 18/19", men de AERO felgene i 18" passer ikke PUP selv om man dreier ut navet (de går ikke over caliperen, pga. indre diameter av felgen) - kilde for dette var i samme tråden som ovenfor.
Litt avsporing, men PUP brukes vanligvis som forkortelse om Premium Upgrade Package.
Mener at Tesla ikke bruker ikke package om Performance Upgrade (selv om mange andre gjør det), og en mer riktig forkortelse er PU, for å forhindre forvirring.
Performance Upgrade var i starten et tilvalg i USA og forvirringen rundt dette er trolig større utenfor USA, da dette nå er standard på alle Performance.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Kan man velge å få bilen levert med kun vinterdekk? Det ville jo løse problemet ved utlevering siden man da kan kjøpe tredjeparts felger og sommerdekk til våren og få dekkfirmaet til å flytte over vinterdekkene til de uoriginale felgene og sette sommerdekk på originalfelgene. Det forutsetter selvfølgelig at man velger samme størrelse på sommer- og vinterfelgene. Bedre enn å stå med jekk i snøstormen utenfor Tesla-senteret og legge om selv. :)

sjokomelk

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 07. januar 2019, klokken 22:10
Kan man velge å få bilen levert med kun vinterdekk? Det ville jo løse problemet ved utlevering siden man da kan kjøpe tredjeparts felger og sommerdekk til våren og få dekkfirmaet til å flytte over vinterdekkene til de uoriginale felgene og sette sommerdekk på originalfelgene. Det forutsetter selvfølgelig at man velger samme størrelse på sommer- og vinterfelgene. Bedre enn å stå med jekk i snøstormen utenfor Tesla-senteret og legge om selv. :)
Nei. Biler i Norge blir bare levert på sommerdekk. Så må du kjøpe vinterdekk/hjul utenom.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 07. januar 2019, klokken 22:10
Kan man velge å få bilen levert med kun vinterdekk? Det ville jo løse problemet ved utlevering siden man da kan kjøpe tredjeparts felger og sommerdekk til våren og få dekkfirmaet til å flytte over vinterdekkene til de uoriginale felgene og sette sommerdekk på originalfelgene. Det forutsetter selvfølgelig at man velger samme størrelse på sommer- og vinterfelgene. Bedre enn å stå med jekk i snøstormen utenfor Tesla-senteret og legge om selv. :)


Nei, det kan du ikke. Kjøper du kun ett sett hjul så får du kun mulighet for sommerdekk.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olavxxx

Oppdatert info:
Megahjul sier de kan dreie felger til å passe performance, i den grad de ikke har utsparring for leppen.
Men så vidt jeg skjønner er det lurest å kjøpe 19" hvis man ikke vet målene på innsiden av felgen (mtp. klarering til calipers bakside). Noen 18" kan i teorien passe (TST sine for eksempel går klar), men andre vil ikke gå klar.

Tesla sine egne 18" aero passer visst ikke, iflg TMC; selv om man skulle frese de ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA