Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Standard Range

Startet av Radiobil1, onsdag 05. desember 2018, klokken 21:37

« forrige - neste »

Jeronan

#15
Sitat fra: N00b på onsdag 23. januar 2019, klokken 09:39
Tilbud og etterspørsel.  USA markedet var mettet før jul men det er jo ikke statisk dette.  De produserer jo himla mange biler hver måned.  Stabilt 20.000 biler i måneden nå? 


Elon Musk always said that they need to be at 10.000 cars a week production rate, before they can start selling the Standard Range and make money on it.
They already are beyond 20.000 cars a month. They currently produce 6-7000 cars a week.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

Kan ikke forstår hvorfor Tesla skal selge $35.000-versjonen før alle insentivene er borte? Rabatten er jo et salgsargument mtp de dyrere modellene. Når insentivene er borte og kundene "syter" BANG så kommer $35k. Tror jeg.

Har fått med meg nyheten i dag om at $35k ikke kommer og det er panikk...men jeg tror den kommer siden Musk har lovet. Masterplanen må da ende med seier? Eller er masterplanen en finte helt på slutten..?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: N00b på onsdag 23. januar 2019, klokken 09:39
Tilbud og etterspørsel.  USA markedet var mettet før jul men det er jo ikke statisk dette.  De produserer jo himla mange biler hver måned.  Stabilt 20.000 biler i måneden nå? 

Hva mener du med "mettet"? At de har nådd steady state eller skal ned i volum?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:48
Kan ikke forstår hvorfor Tesla skal selge $35.000-versjonen før alle insentivene er borte? Rabatten er jo et salgsargument mtp de dyrere modellene. Når insentivene er borte og kundene "syter" BANG så kommer $35k. Tror jeg.

Har fått med meg nyheten i dag om at $35k ikke kommer og det er panikk...men jeg tror den kommer siden Musk har lovet. Masterplanen må da ende med seier? Eller er masterplanen en finte helt på slutten..?


That was the sudden Mid Range option for, to keep the Model 3 sales momentum going.

They cannot start selling the Standard Range, until they reach 10.000 cars a week production rate or they will lose money on it.
Tesla needs to get to that production volume target or there won't be any margin on the $35.000 version.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Det har ikke vært snakk om at de må produsere 10.000 Model 3 per uke for å kunne selge Model 3 SR med overskudd. Det som var sagt var at de måtte vente 3-5 måneder etter at produksjonen var oppe i 5.000 Model 3 per uke. https://insideevs.com/musk-confirms-35000-base-tesla-model-3-still-6-months-away/

Tesla kommer til å produsere SR når det passer dem. Om de ser de har tilstrekkelig etterspørsel med MR og LR, så har de ingen grunn til å introdusere SR.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:24
Tesla kommer til å produsere SR når det passer dem. Om de ser de har tilstrekkelig etterspørsel med MR og LR, så har de ingen grunn til å introdusere SR.
Helt enig. Rart med folk og troll hvor lite logikk som henger sammen. Når Tesla taper penger skrikes det ut. Når Tesla tjener penger skrikes det om at de nå må produsere billigere bil - som de selvsagt ikke tjener så mye på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

AppleKnocker

Det er absolutt tenkelig at SR aldri kommer.
Akkurat som min Model S85 fra 2015 aldri blir selvkjørende slik Musk har lovet meg.

Men det er vel ingen som tror 100% på Musk uansett. Så lenge han leverer 75% av det han lover er det fortsatt bedre enn de fleste andre. Og da er han tilgitt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

S4e

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:24
Tesla kommer til å produsere SR når det passer dem. Om de ser de har tilstrekkelig etterspørsel med MR og LR, så har de ingen grunn til å introdusere SR.
Helt enig. Rart med folk og troll hvor lite logikk som henger sammen. Når Tesla taper penger skrikes det ut. Når Tesla tjener penger skrikes det om at de nå må produsere billigere bil - som de selvsagt ikke tjener så mye på.

Tesla vil uansett ikke forhåndannonsere med sikkerhet før de starter produksjonen. Velkjent at om de gjør det reduseres salget betydelig med mange som da utsetter kjøpet i påvente av ny modell.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Balrog

Jeg har mistanke om at Model Y vil bli prioritert framfor billigversjonen av Model 3. Money talks. Men så er jeg blåruss da..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

ladov

Det er vel som når de fjernet 75kWh-batteriet nylig, det er en endring på gang og vi kommer til å få info snart(tm)  ;)

Løs gjetting: Medium Range blir tilgjengelig med standard interiør til $38k..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

SR er fjernet i konfigurator i USA, jeg tenker at SR kanskje ikke kommer men at de lager en MR med SW begrensning og mindre utstyr/ståltak/stoffseter og manuelle seter.

Greien er at etter hvert nå vil man se Leaf og andre levere mer rekkevidde. Så spørsmålet er også om Tesla ønsker at SR skal gå kortere enn dagens MR, i så fall hvor mye? Vil de virkelig lage enda en batteripakke for å redusere rekkevidde litt?

Så jeg tenker det kanskje er unødvendig å lage en batteripakke til, når MR fra før har mindre batteri enn LR/P.

olavxxx

Sitat fra: ladov på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:12
Det er vel som når de fjernet 75kWh-batteriet nylig, det er en endring på gang og vi kommer til å få info snart(tm)  ;)

Løs gjetting: Medium Range blir tilgjengelig med standard interiør til $38k..
Jeg tipper også at MR kanskje får ståltak, manuelle seter, software begrenset batteri. Så senkes prisen og folk kan oppgradere.

Jeg tror ikke de kan lage en SR med alt for lite batteri, siden Leaf og andre kommer med 60 kWh etter hvert. Her snakker vi tross alt om en bil som ikke fins enda, så skal Tesla lage enda en batteripakke? MR er fra før mindre kapasitet enn LR/P.

Handyman

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:05
Sitat fra: ladov på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:12
Det er vel som når de fjernet 75kWh-batteriet nylig, det er en endring på gang og vi kommer til å få info snart(tm)  ;)

Løs gjetting: Medium Range blir tilgjengelig med standard interiør til $38k..
Jeg tipper også at MR kanskje får ståltak, manuelle seter, software begrenset batteri. Så senkes prisen og folk kan oppgradere.

Jeg tror ikke de kan lage en SR med alt for lite batteri, siden Leaf og andre kommer med 60 kWh etter hvert. Her snakker vi tross alt om en bil som ikke fins enda, så skal Tesla lage enda en batteripakke? MR er fra før mindre kapasitet enn LR/P.
I følge rykter skal kilder tett på Tesla ha sagt at det blir glasstak også på SR, men at det blir taktrekk under.
Begrunnes med mer rasjonell produksjon. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kc

Det verserer rykter om glasstak med stoffliner som Handyman nevnte, stoffseter med færre innstillinger, begrenset elektrisk justering og uten varme i setene bak. Enklere musikkanlegg med færre høyttalere.

Handyman

Her har jeg forsøkt å samle både fakta og rykter/antagelser om Premium vs Non-premium:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43793.msg755006#msg755006
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA