Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wifi switch med strøm måling for lading av I-Pace. -Peiling på strøm?

Startet av RayBomb, onsdag 05. desember 2018, klokken 21:34

« forrige - neste »

RayBomb

Har lyst å få skikkelig kontroll på hvor mye strøm som biler tar fra vegg laderen, og mulighet for å slå av og på lading etter behov (ved hjelp av app/home assistant)
Noen her med mer peiling enn meg som kan si noe om denne saken:
Ebay link: Single phase WIFI smart energy meter

Ikke at jeg har så mye greie på vekselstrøm (eller likestrøm for den del..), men for meg ser dette ut som en elektriker kunne ha koblet opp for meg hvis jeg ønsket det?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Nordlands

Spørs om du klarer å finne en elektriker som vil montere noe kjøpt fra ebay... Kan det være en mulighet å bytte til ny vegglader med innebygd appstyring og strømmåler, og selge den du har brukt?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

TB

Det er mulig å styre ladestasjon via SmartHus, men det må gjeres via kommunikasjon til ladestasjonen.
Å måle forbruk er enklere, da kreves bare en måler med Z-Wave som enten kobles fast i sikringsskapet, eller klemmes rundt kabelen. Fordel med klemme er at den kan en montere selv (om en kommer til.)

Om ladestasjon har en inngang for å justere effekt eller av på via rele, modus, RS485, ethernet, eller annet vil det finnes Z-Wawe utstyr som kan kommunisere med den.

Har ikke ladestasjon noen inngang må den byttes med en som har denne funksjonen - eller styre lading via bilens App?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Theppan

Med denne kan du logge forbruket, men ikke aktivere/deaktivere lading.
Kan enkelt installeres selv. 3 klammer som festes rundt ledningene. Fungerer på 1 fase (2 ledninger) eller 3 fase (3 ledninger).
https://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-/36-4500?gclid=Cj0KCQiAurjgBRCqARIsAD09sg-eOJML6cTiCUQgd2OHnYkMZ1EU6q0ShN2wg5pG47dAJ1M3fg3qEqEaAj2vEALw_wcB
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

RayBomb

Jeg kommer muligens til å kjøpe meg en Juicebox. Denne ser ut som den har alt som jeg trenger...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RayBomb

Ja, siden jeg enda verken har fått bil eller har vegglader hjemme, så kommer jeg sikkert til å kjøpe JuiceBox 32.
Denne har mulighet for å bli styrt gjennom Home Assistant, men også uten HA, er denne flott å bruke.
I-pace eiere som ønsker å minimere batteri degredering, kan unngå å lade batteri til 100% hver dag, f.eks.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

magnetic

Sitat fra: RayBomb på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:04

juicebox er flott å bruke for
I-pace eiere som ønsker å minimere batteri degredering, kan unngå å lade batteri til 100% hver dag, f.eks.

I-pace har trolig styring av maks % ladning ønsket i menyen.
http://www.ladespesialisten.no/index.php har en del brukende utstyr. blant annet
Strømmåler for montering i sikringsskap (seriemåler). Kjekt for den som vil holde styr på hvor mye strøm elbilen bruker. Disse målerne er ganske avanserte og viser en masse parametre i tillegg til forbruk. F.eks spenning og strømtrekk. Se nedlastbar manual for info.

4Matic Fanatic

Sitat fra: magnetic på onsdag 12. desember 2018, klokken 17:00
I-pace har trolig styring av maks % ladning ønsket i menyen.
Hele greia er jo at det ikke funker (foreløpig).

Ellers synes jeg den Juicebox'en så veldig bra ut.. synd jeg allerede har 2x 16A-ladere, sliter med å godtgjøre for meg selv å handle enda en selv om denne hadde mye kule muligheter. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA