Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på onsdag 26. juni 2019, klokken 16:59
- Verksted time trenges ikke de første ukene, om du trenger det får du time
Jeg bestilte time i app nå i går og fikk time til uka. Ble også oppringt i dag av teknikker som ville sjekke at bestillingen var forstått riktig.

Dette er stor fremgang nå og viser at ting bedrer seg.

Forøvrig har jeg hatt min Model 3 siden februar og ikke hatt behov for verksted Men ser at Koreanerne er litt mer konsistente jevnt over.

Kårepåsporet

Må le av Kia når de kommer med ny informasjon i dag, sjekk innboksen dere som fortatt venter på Kia.
Kia fortjener at alle kundene vender de ryggen, snakke om å bli pissa på!

«Anslag på leveranser til Norge i år har vært ca. 2000 biler, dette ser ut til å bli betydelig lavere. De siste månedene har produksjonen vært lav, og vi er ikke positive til videre leveranser ut året. Vi frykter at det vil ligge på tilsvarende nivå som de siste månedene, det vil si at vi kun kan levere ut 150-250 biler til i år, totalt 750-800 biler på året.»

Hvorfor får vi ikke nok biler?

- Etterspørselen etter e-Niro er langt større en fabrikken forventet. Det produseres ikke nok elbiler, og hovedgrunnen er at Kia har mangel på batterier.

- Flere land innfører incentivordninger for kjøp av elbil. Det blir større etterspørsel i Europa, og større konkurranse om bilene som produseres.

- Neste år innføres nye og strengere regler for utslipp av CO2 i Europa, og kravet går fra 130 gram til 95 gram CO2. Utslippet regnes som et snitt på alle biler solgt av ett merke i Europa, og bøtene er enorme om man ikke innfrir kravene. Konsekvensen kan være at produsentene «skyver» på nullutslippsbiler til 2020, eller til og med til 2021.

- Den norske elbilpolitikken er meget effektiv, og etterspørselen ligger langt foran resten av Europa.

Hva skjer videre?

Når det gjelder leveranser for neste år, vet vi foreløpig lite. «Worst case» er at vi vil få tilsvarende antall som i år, ca. 750- 800 biler. Vi må understreke at dette kan endres.

Etter hvert som biler produseres tar forhandler kontakt med de neste på listen som er i posisjon til å skrive kontrakt. På reservasjonssiden vil vi oppdatere hvor langt vi har kommet med leveringer, og du kan se ditt reelle kønummer om du logger inn på «Min Side»: https://bilkjop.kia.no/e-niro-reservasjon/

Reservasjonsnummer er den «ID» bestillingen din har, f.eks. RESKIA001330. Kønummer endrer seg hele tiden etter som folk foran deg på listen får utlevert bil eller kansellerer.

På «Min Side» kan du også gjøre endringer i dine personliger opplysningen som mail og telefon, samt app og hengerfeste. Vi understreker at om hengerfeste blir godkjent vil det ikke komme før på 2020-modell, det vil si biler som tidligst kommer hit i mars 2020.

Vi beklager på det sterkeste leveringssituasjonen, og jobber med alle muligheter for å skaffe flere elbiler til Norge.
Med vennlig hilsen

Kia Bil Norge AS

ToWalkOrDrive

Mailen fra Kia tolker jeg på følgende måte (oversatt fra Kiask):

Hei
Synd du har bestilt e-Niro. Dessverre har vi solgt bilen for billig i forhold til at batteriprisene har holdt seg forholdsvis høyt i pris. Vi bommet der, og det beklager vi. Vi håper du heller kan kjøpe deg en annen bil ettersom vi ikke har noen intensjoner om å gå på tap på hver eneste utleverte bil. Videre må vi si at Norge ikke er vårt prioriterte land, som mange andre har. Kom gjerne og prøv Niro Hybrid. Den er helt super.

PS: grunnen til at alle andre får tak i batteri er at det ikke er vanskelig å få tak i batteri...det er bare et spørsmål om pris og prioriteringer. PS: Skal hilse fra Opel Ampera.
Tesla Model Y                         2021-

Scrooge

Uenig i oversettelsen fra Kiask. De har jo skrevet det selv svart på hvitt:
"- Neste år innføres nye og strengere regler for utslipp av CO2 i Europa, og kravet går fra 130 gram til 95 gram CO2. Utslippet regnes som et snitt på alle biler solgt av ett merke i Europa, og bøtene er enorme om man ikke innfrir kravene. Konsekvensen kan være at produsentene «skyver» på nullutslippsbiler til 2020, eller til og med til 2021."

Jeg tror at det punktet alene er hva som holder igjen leveransene. At Kia Norge forventer samme labre antall biler neste år tror jeg tull.

Daniel_0007

Lol kia pisser på kundene sine, glad jeg aldri bestilte en e-niro. Tydeligvis at dette er bare en compliance car som få privilegerte får som var raske på labben og de vil helle selge fosil biler, enda tydeligere at de nylig lanserte ny crossover som kun fås med fosil motorer og en mild hybrid som i praksis er en vanlig fosil bil med litt kraftigere starter motor.
Model 3 2019 LR Rwd

torlie

Enig i at de nok bevisst holder igjen til 2020, tilsvarende andre merker som kommer med en rekke biler i 2020. Det er neppe tilfeldig.

Dog likevel synd for Kia Norge da de neste år får mange flere konkurrenter på banen og etterspørselen etter en traust Niro vil falle noe.

De kunne nok fint solgt 3000-4000 biler i år.


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Kårepåsporet

Sitat fra: torlie på fredag 28. juni 2019, klokken 14:56
Enig i at de nok bevisst holder igjen til 2020, tilsvarende andre merker som kommer med en rekke biler i 2020. Det er neppe tilfeldig.

Dog likevel synd for Kia Norge da de neste år får mange flere konkurrenter på banen og etterspørselen etter en traust Niro vil falle noe.

De kunne nok fint solgt 3000-4000 biler i år.

Kia kunne sannsynligvis konkurrert  med TM3, spesielt hvis de hadde giddet å prioritere hengerfestet, nå går mange av potensielle kunder over til Tesla, etterhvert VW og Skoda osv osv.....

Ansjosfilet

Dette er en open and shut case. Kia lyver om batterimangel nå men kan ikke skrive at det kommer til å løsne på batterifronten 01.01.2020. Derfor de magre utsiktene for neste år også.
Forvent dere et frislipp på nyåret, hvis dere gidder å vente.
Jeg ville personlig hoppet over til en viss annen produsent på pur f.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

02jan

Forstått det drøyer med å få til hengerfeste (og produsere bil). Har nylig oppgradert familiebilen , med tilsvarende (som min gamle) til nyere europeisk crossover stasjonsvogn med 4x4 og hengerfeste (2+tonn).

Kia reservasjonen beholder jeg for å vurdere , hvis stoffsete og 40-batteri blir en valgmulighet- hvis behov for lokalbil. Kjører nå eltog og sykkel til hverdags.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Det er interessant å se dette (Kia sitt ønske om å ha max profitt under gjeldende omstendigheter)  i sammenheng med alle angrepene på Tesla fra div investorer og deres rådgivere. Profitt er viktigst på kort og lang sikt, ikke at man gjør noe bra for verden...
2020-kravene i EU gir "compliance car" ny mening.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Shagma

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 28. juni 2019, klokken 22:53
Dette er en open and shut case. Kia lyver om batterimangel nå men kan ikke skrive at det kommer til å løsne på batterifronten 01.01.2020. Derfor de magre utsiktene for neste år også.
Forvent dere et frislipp på nyåret, hvis dere gidder å vente.
Jeg ville personlig hoppet over til en viss annen produsent på pur f.
Det blir vel bare enda verre for norske kunder etter 2020 siden de vil velge å dekke kvoten i EU, eller har vi blitt med på EU-kvoten nå?

Mao

Sitat fra: Shagma på mandag 01. juli 2019, klokken 11:11
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 28. juni 2019, klokken 22:53
Dette er en open and shut case. Kia lyver om batterimangel nå men kan ikke skrive at det kommer til å løsne på batterifronten 01.01.2020. Derfor de magre utsiktene for neste år også.
Forvent dere et frislipp på nyåret, hvis dere gidder å vente.
Jeg ville personlig hoppet over til en viss annen produsent på pur f.
Det blir vel bare enda verre for norske kunder etter 2020 siden de vil velge å dekke kvoten i EU, eller har vi blitt med på EU-kvoten nå?

Norge inngår i EU-kvoten fra 2020 ja. Så en elbil solgt i Norge teller i "EU-regnskapet" til produsentene. Heldigvis, ellers ville det nok blitt dårlig tilgang på elbiler i Norge de kommende årene....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Shagma

Sitat fra: Mao på mandag 01. juli 2019, klokken 13:58
Sitat fra: Shagma på mandag 01. juli 2019, klokken 11:11
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 28. juni 2019, klokken 22:53
Dette er en open and shut case. Kia lyver om batterimangel nå men kan ikke skrive at det kommer til å løsne på batterifronten 01.01.2020. Derfor de magre utsiktene for neste år også.
Forvent dere et frislipp på nyåret, hvis dere gidder å vente.
Jeg ville personlig hoppet over til en viss annen produsent på pur f.
Det blir vel bare enda verre for norske kunder etter 2020 siden de vil velge å dekke kvoten i EU, eller har vi blitt med på EU-kvoten nå?

Norge inngår i EU-kvoten fra 2020 ja. Så en elbil solgt i Norge teller i "EU-regnskapet" til produsentene. Heldigvis, ellers ville det nok blitt dårlig tilgang på elbiler i Norge de kommende årene....
Herlig, det visste jeg ikke. Da regner jeg med vi oversvømmes med elbiler her siden det blir markedet med least effort.  :+1: 8)

Bjoris

Sitat fra: torlie på fredag 28. juni 2019, klokken 14:56
Enig i at de nok bevisst holder igjen til 2020, tilsvarende andre merker som kommer med en rekke biler i 2020. Det er neppe tilfeldig.

Dog likevel synd for Kia Norge da de neste år får mange flere konkurrenter på banen og etterspørselen etter en traust Niro vil falle noe.

De kunne nok fint solgt 3000-4000 biler i år.

Hva er det som kommer til neste år som konkurrerer med E-Niro? Det må være ID? Jeg har ikke fulgt så godt med i det siste, men sitter med inntrykk av at det blir få om noen rimelige elbiler også til neste år som har 500 km rekkevidde til pris under 400 for full pakket. Jeg tror Kia overlever dette også, det var samme styret med Soul også og det har jo hjulpet Nissan med sitt Leaf salg, nå hjelper Kia Tesla med sitt model 3 salg. Kia er greie sånn:)

Men jeg må si jeg liker denne E-Niroen tross at den er traust og kjedlig:) Hovedpoenget med å beholde denne heller enn å gå for 3 er nettopp antall solgte biler, Leaf faller mye i pris, det samme er jeg redd TM3 vil gjøre, det er en viktig vurdering fra min side, ønsker jo en ok bil med minst mulig verdifall og tror E-Niro kommer bedre ut av det også neste år enn TM3, men jeg kan ta feil...

Espen Hugaas Andersen

Leaf faller hovedsaklig en del i pris fordi:

- 24/30 kWh er i minste laget.
- Den ikke har bra temperaturstyring på batteripakken. Mange importbiler har mistet en god del rekkevidde.
- Den benytter den utdaterte standarden CHAdeMO.

Men jeg kan ikke si at fallet er veldig ekstremt. Jeg leker litt fortløpende med tanken å kjøpe en bil nr 2, og jeg syns fortsatt Leaf er for dyr. Må minst opp på 30 kWh, og da er man på noe i området av 125.000 kroner.

Men i forhold til Model 3, så gjelder i hvert fall ingen av disse punktene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA