Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: arthur på tirsdag 11. juni 2019, klokken 15:29
Bilene med høyest gjennomsnittsalder i Norge er:

Chevrolet    29,7 år
Rover    26,3 år
Chrysler    21,3 år

Jeg vil ikke gå god for at dette betyr at disse bilene har den høyeste kvaliteten!

Tallene er fra SSB i 2018
Må du virkelig ha forklaringen på hvorfor det er slik?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Siden koreanske biler entret markedet på 90 tallet så var de billige og enkle biler men med årene så har de blitt bedre og dyrere, har man en 10 år gammel kia så reparer man ikke den, går rett på dynga, samme var japsene på 70 og 80 tallet neste er kineskiske biler om noen 10 år så er vel kanskje afrikanske biler som blir de billige.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjoris

En kan ikke beskylde Kia for å være billig, dette var den største skuffelsen når jeg fikk vite prisen. Tanken var å få en ENiro til 350, men med den leveringsraten de har lagt seg på så er jo prisen grei nok. Når jeg nå har fått brukt bilen så er jeg også mer enig i prisen enn før. Den er ett bra hakk større enn Leaf og har en del løsninger som er mye mer påkostet enn i Leaf

geear

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:54
Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.
Ser ut som vi og beholder Kiaen. Har hatt den siden februar nå, og den har vel gått 4500km eller noe nå. Madammen er kjempefornøyd, så det fornuftige valget er å bare la henne være fornøyd. Hvis jeg endrer på noe nå, så får jeg bare skylden for alt, som vanlig.  :o Ungene klager derimot litt, syns den er trang og vil ha Spotify. Nå er vel ikke Model 3 så mye større inni, men de sammenligner med X..

SurSnasen

Sitat fra: gr på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:00
Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Det med skrotealder er ikke nødvendigvis noe som går hånd-i-hånd med kvalitet. En billig Kia får ofte dårligere oppfølging og vedlikehold enn en dyr Mercedes eller Volvo, eller Tesla for den saks skyld. Jo billigere bilen er, desto mindre gidder man å bry seg om den. Men med det sagt så har Kia tidligere vært biler med svært varierende kvalitet. Billig materialvalg, enkel standard.

Hadde e-Niro kommet med 4WD, og hadde den vært tilgjengelig (flippebiler er uaktuelt) nå i stedet for å måtte vente år og dag i uvisse, så hadde jeg glatt valgt e-Niro foran Model 3. Samme hvor mye jeg prøver å overtale meg selv til å synes at Model 3 er en genial bil, så er den likevel en bil hvor vi må ta stilling til kompromissene. Sittestillingen er lav, det mangler håndtak i taket i døråpningene, innlasting av unger i baksetene er trangt og lite komfortabelt, bagasjeromsluken er altfor trang, og sedan-designet gjør at fleksibiliteten forsvinner mtp lastekapasitet. Så får jeg bare håpe at støyen i normal LR er mye lavere enn i Performance-modellen som jeg prøvekjørte. For den var grusom.

e-Niro mangler som sagt 4WD. De fleste klarer seg dog med 2WD, og godt mulig vi også kunne klart oss med det. Men nå er livet for kort til å gå for atter en 2WD, så vi jakter 4WD.
Støynivået kunne også for e-Niro vært lavere, men den oppleves likevel som langt lavere enn Model 3 Performance.
Langt mer praktisk bil enn Model 3.
Ladehastigheten (maks 100 kW) kan nok føles litt for snau til tider, men er godkjent.

Men ved denne korsvei ble det Model 3 for oss. Så får vi se om vi klarer å leve med kompromissene.

Ragged_Glory

Grunnen til at Kia har lavest skrotealder, er at merket er nokså nytt i Norge. Dermed vil gjennomsnittsalderen for skroting naturligvis være lav. De (få?) bilene som skrotes, er ikke så gamle.

Likeledes er ikke høy skrotealder nødvendigvis et kvalitetstegn. Chrysler for eksempel - det er ikke mange igjen av dem, og de få som skrotes, er nødvendigvis gamle siden de ikke selges lenger. For merker som Volvo, Toyota og Mercedes er saken en annen.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Thomas Parsli

Sitat fra: Ragged_Glory på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:35
Grunnen til at Kia har lavest skrotealder, er at merket er nokså nytt i Norge. Dermed vil gjennomsnittsalderen for skroting naturligvis være lav. De (få?) bilene som skrotes, er ikke så gamle.

Kia har vært solgt i Norge siden 1994 (https://no.wikipedia.org/wiki/Kia#Kia_i_Norge) og når snittalderen på bilene Kia i Norge er 4,5 år (https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/) forstår jeg ikke resonementet ditt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

#353
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:57Kia har vært solgt i Norge siden 1994 (https://no.wikipedia.org/wiki/Kia#Kia_i_Norge) og når snittalderen på bilene Kia i Norge er 4,5 år (https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/) forstår jeg ikke resonementet ditt.
Snittalder er en veldig intetsigende statistikk. Snittalderen til Tesla er vel omkring 1,5 år, selv om Tesla har solgt biler i Norge i ca 11 år.  Med bra salgsvekst faller snittalderen raskt. På den andre siden er salgskollaps supert for snittalderen. Snittalderen til Saab vil øke med omkring 1 år per år...

Den interessante statistikken er alder ved vraking. Den er 15,1 år, og når da Kia har vært på markedet i bare 25 år, så er ikke det ekstremt dårlig. https://www.dinside.no/motor/bilene-som-lever-lengst--og-de-som-gar-forst-i-vrakpressa/71130577
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:57
Kia har vært solgt i Norge siden 1994 (https://no.wikipedia.org/wiki/Kia#Kia_i_Norge) og når snittalderen på bilene Kia i Norge er 4,5 år (https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/) forstår jeg ikke resonementet ditt.

Dette blir jo bare tull. Kia har de siste årene tatt av på salgsstatistikken sammenlignet med tidligere år. Det vil jo naturligvis reflekteres i gjennomsnittsalderen. Mye takket være Soul. Dette har forsvinnende lite med kvalitet/vrakingstidspunkt å gjøre.

Thomas Parsli

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 12. juni 2019, klokken 13:20
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:57
Kia har vært solgt i Norge siden 1994 (https://no.wikipedia.org/wiki/Kia#Kia_i_Norge) og når snittalderen på bilene Kia i Norge er 4,5 år (https://www.motor.no/artikler/2018/mars/dette-er-den-norske-bilparken/) forstår jeg ikke resonementet ditt.

Dette blir jo bare tull. Kia har de siste årene tatt av på salgsstatistikken sammenlignet med tidligere år. Det vil jo naturligvis reflekteres i gjennomsnittsalderen. Mye takket være Soul. Dette har forsvinnende lite med kvalitet/vrakingstidspunkt å gjøre.

Litt dumt å ta bort det jeg svarte på (påstanden at merket er nokså nytt i Norge).
Men for all del...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

Sitat fra: gr på onsdag 12. juni 2019, klokken 08:53
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:54
Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.
Ser ut som vi og beholder Kiaen. Har hatt den siden februar nå, og den har vel gått 4500km eller noe nå. Madammen er kjempefornøyd, så det fornuftige valget er å bare la henne være fornøyd. Hvis jeg endrer på noe nå, så får jeg bare skylden for alt, som vanlig.  :o Ungene klager derimot litt, syns den er trang og vil ha Spotify. Nå er vel ikke Model 3 så mye større inni, men de sammenligner med X..

Ganske likt som her hos oss, men jeg konkluderte selv med at dette blir det mest fornuftige nå, skulle gjerne hatt TM3 til Spania, men etter de 3 ukene så vil eNiro passe klart best.

Baksete plassen og at du sitter høyt er vesentlige argumenter for å beholde ENiro vs TM3, siden eldstemann er 182 og er nesten like lang i ryggen som meg så ble det trangt for oss begge baki og en av oss må sitte der i lengre perioder på langtur. Det er ikke MYE bedre høyde i ENiro, men det er akkurat nok ekstra til at jeg slipper å ha hode på skakke.


Bjoris

#357
Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 12. juni 2019, klokken 09:25
Sitat fra: gr på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:00
Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Det med skrotealder er ikke nødvendigvis noe som går hånd-i-hånd med kvalitet. En billig Kia får ofte dårligere oppfølging og vedlikehold enn en dyr Mercedes eller Volvo, eller Tesla for den saks skyld. Jo billigere bilen er, desto mindre gidder man å bry seg om den. Men med det sagt så har Kia tidligere vært biler med svært varierende kvalitet. Billig materialvalg, enkel standard.

Hadde e-Niro kommet med 4WD, og hadde den vært tilgjengelig (flippebiler er uaktuelt) nå i stedet for å måtte vente år og dag i uvisse, så hadde jeg glatt valgt e-Niro foran Model 3. Samme hvor mye jeg prøver å overtale meg selv til å synes at Model 3 er en genial bil, så er den likevel en bil hvor vi må ta stilling til kompromissene. Sittestillingen er lav, det mangler håndtak i taket i døråpningene, innlasting av unger i baksetene er trangt og lite komfortabelt, bagasjeromsluken er altfor trang, og sedan-designet gjør at fleksibiliteten forsvinner mtp lastekapasitet. Så får jeg bare håpe at støyen i normal LR er mye lavere enn i Performance-modellen som jeg prøvekjørte. For den var grusom.

e-Niro mangler som sagt 4WD. De fleste klarer seg dog med 2WD, og godt mulig vi også kunne klart oss med det. Men nå er livet for kort til å gå for atter en 2WD, så vi jakter 4WD.
Støynivået kunne også for e-Niro vært lavere, men den oppleves likevel som langt lavere enn Model 3 Performance.
Langt mer praktisk bil enn Model 3.
Ladehastigheten (maks 100 kW) kan nok føles litt for snau til tider, men er godkjent.

Men ved denne korsvei ble det Model 3 for oss. Så får vi se om vi klarer å leve med kompromissene.

Mye lik vurdering som oss, ingen av bilene er støysvake, jeg tror dekkene avgjør mye for min seilerkompis har LR3 og syns ENiroen gikk "mye" stillere enn hans og da ble jeg ekstra skeptisk for det er godt med veistøy i Niroen, men det er liksom akkurat innafor om en skjønner, godt nok, men langt fra noe jeg vil trekke frem som bra med bilen. Heldigvis er det mye annet som er bra...

Primecy 3 dekkene tror jeg er meget bra dekk og flott at ENiroen kom med disse. Var hos en dekksjappe i dag og fylt Nitrogen i dekkene på gøy og han sa at R3 piggfrie var 3 db mer støyende enn Primacy dekkene og det rimer med erfaringen fra demobilen som jeg syns var ille, demobilen var også støydempet ved antirustbeh som vår også er.

Jeg gledet meg også til AWD, men sliter med å rettferdiggjøre dette da vi stort sett kjører på ihelsaltede veier. Jeg har hatt RWD Tesla, fruen fikk sleng på en rettstrekke og har pålagt meg å aldri kjøpe RWD bil igjen (ja jeg vet at alle syns RWD Tesla er helt fantastisk:), valget vårt stod dermed mellom AWD TM3 og ENiro og dermed var Eniroen også 110.000 billigere siden vi fikk litt rabatt på ENiroen gjennom Econa.

Vel, vel ett valg må tas, skulle gjerne hatt begge:)

geear

Ikke bare tesla RWD som er fantastisk, RWD er fantastisk uansett merke, enda bedre på bilene hvor man kan slå av alle elektroniske hjelpemidler, og aller best om man har diffbrems i tillegg.  8)

Niroen er håpløs, spinner for et godt ord. Dekkene våre hadde fullt av striper etter 20 mil.

At R3 bråker mer liker jeg ikke å høre, tenkte å bestille de, skal være de stilleste vinterdekkene (sammen med Conti 7), men ja, de har oppgitt støy 5dB høyere enn andre (72 mot 67), men i tester er de målt til å være blant de stilleste. Niroen bråker nok som det er.

Ser StianSoppsan snakker om 100kW ladefart. Det skulle jeg likt å se. Den tar maks 76kW, og går altfor tidlig ned på 50-tallet.

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:01
At R3 bråker mer liker jeg ikke å høre, tenkte å bestille de, skal være de stilleste vinterdekkene
Har R3 på min preformance i 18'. De bråker ikke mye, så det synes jeg du skal sjekke selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA