Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Olemann på mandag 10. juni 2019, klokken 20:16
Etter å ha solgt min eNiro og hentet ut litt gevinst der og nå sett listen med lagerbiler til Tesla (på stammespråket; Inventory) så venter jeg med å ta ut TM3.  Det vil nok, som andre påpeker, bli hyggelige priser for kjøpere når lagerbilene skal ut i markedet, når returnerte TM3 skal ut og når det kommer noe nytt som gjør at eksisterende TM3-eiere må oppgradere.

Så, her blir det nok en ventepølse med hengerfeste, a la VW Caddy, Ford Connect el .lign varebil med fossilmotor.....

Bare rekke å handle batteribil før momsen kommer, men innen den tid tror jeg vi ser hyggelige priser på TM3...
Tror forøvrig ikke moms vil ha noe å si for bruktprisene. Det er momsfradraget som gjør at elbiler har en spiselig pris. Ingen gidder kjøpe brukt elbil for mer enn et nytt fossil..

Olemann

Trives greit i min nye BMW i3 jeg, men den er litt uegnet til båthenger og annet ....

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. juni 2019, klokken 20:18
Og slik kan man vente år ut og år inn mens man piner seg selv i en fossilbil, ventende på noe nytt....

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på mandag 10. juni 2019, klokken 21:03
Trives greit i min nye BMW i3 jeg, men den er litt uegnet til båthenger og annet ....

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. juni 2019, klokken 20:18
Og slik kan man vente år ut og år inn mens man piner seg selv i en fossilbil, ventende på noe nytt....
Ah ser den. Da venter du i stil :)
Utvalget av fornuftig prisede elbiler med bra trekk-kapasitet er veldig skralt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#333
Det å time disse endringene som kommer er flaks og uflaks når en samtidig trenger en bil. Vi har valgt å sitte igjen med ENiro og takket nei til 45.000 i gevinst. Det var litt vanskelig, bare fremtiden vil vise om valget var smart vs å velge TM3 nå, vi skal ha langrekkevidde elbil nå, ikke en gang senere så det er bakteppe.

Vi føler vi safer med ENiro, det er også en bil som er mye nærmere den praktiske formen på TMY og vi får en bil som dekker våre behov bedre enn TM3, allerede levert nå. Ja, så er den kjedelig, mangler HF og App, men trygt blir ofte ikke spennende samtidig.

Uansett blir det spennende å se hva som blir fasit, leveringstakten til Kia er nøkkelen! Det blir veldig spennende å se hvordan det går med Tesla i Norge når alle TM3 skal håndteres samtidig blir det veldig spennende å se hva som skjer med pris på TM3 når TMY kommer...

Vi har også en Connect varebil 2017 med HF så det gjorde valget vesentlig enklere, uten denne bilen hadde nok vekten bikket mot TM3


Counterpointer

Sitat fra: Bjoris på mandag 10. juni 2019, klokken 23:18Det var litt vanskelig, bare fremtiden vil vise om valget var smart vs å velge TM3 nå,
Blir sikkert bra nok. Fasit er umulig å vite som du helt riktig påpeker. Du har tilgang på alle mulige forutsetninger så du har i hvert fall ikke valgt i blinde

Lykke til, jeg var kjempefornøyd med Kia når jeg hadde det det blir nok det for dere også.

Kårepåsporet

Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Cral

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. juni 2019, klokken 06:17
Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Tråden er vel godt besøkt av de som prøver å få folk over på Tesla, slik at de får e-Niroen sin tidligere.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:32
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. juni 2019, klokken 06:17
Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Tråden er vel godt besøkt av de som prøver å få folk over på Tesla, slik at de får e-Niroen sin tidligere.

Jeg var kjapp med å klikke på at jeg går for TM3, ble i tvil, men Tesla leverer biler med hengerfeste, det gjør også Kia, men ikke elbiler.....
Så da blir det Tesla, med videresalg av Kia som delfinansiering.
Jeg er ikke veldig bekymret for verditap, jeg tror det er begrenset hvor stort fallet blir for en bil med ok rekkevidde, og med hengerfeste.

Bjoris

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. juni 2019, klokken 06:17
Interessant at den desidert lengste tråden i Kia e-Niro delen av forumet er «Går du for Tesla Model 3 i stedet for e-Niro»....folket er åpenbart opptatt av hva andre velger.

Det er vel fordi disse to er de eneste familiebilene under 500 som er å oppdrive om dagen, det er ett merkelig valg å stå mellom:) Jeg håper denne tråden har synliggjort en del pros and cons. Min oppsummering er iallefall:

Pro ENiro:
- Sitter høyt
- Forhandler lokalt og veldig god oppfølging/kapasitet
- Ikke belastet med tvilsomt rykte ang produksjonskvalitet
- Ferdig bil, her er feks skvettlapper på, bak og fremme, understellsbehandling, ingen ekstra pakninger som må/bør kjøpes etc
- Bedre takhøyde i baksete
- Mer praktisk bagasjerom
- Mye billligere forsikring
- Vesentlig rimeligere når en ikke vurderer RWD
- Endel kjekke funksjoner som kjøling i sete, vindusviskere med info i display, seilingsmulighet på regen
- Mister ikke strøm når den står i ro

Pro TM3:
- AWD
- HF
- Teknologi, OTA, Spotify, Online oppdatering av kart/trafikk
- Design (selv om den ser ut som en lekebil forfra)
- Sponse de som har gjort at vi nå går mot elbiler i verden!
- Superlading
- Ikke idiotiske service intervall som hos andre som vil leve av en døende fortetningsmodell

Sikkert glemt noe, men her blir jo det veldig individuelt hva som er viktig! Jeg gleder meg allerede til TMY for jeg kommer til å savne at det ikke er en Tesla


geear

Før jeg blir beskyldt for å være Tesla fanboy på grunn av kommentarene under, så får jeg si at jeg eier e-Niro...

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
Pro ENiro:
- Ikke belastet med tvilsomt rykte ang produksjonskvalitet
Føler det blir mye synsing i listen din. Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Ferdig bil, her er feks skvettlapper på, bak og fremme, understellsbehandling, ingen ekstra pakninger som må/bør kjøpes etc
At noen vil ha pakninger diverse steder er et internettfenomen, ikke noe man må eller bør. Bjørn testa vel 0,8dB reduksjon i 120km/t, og grafen var ganske tyetydig, kan like godt være tilfeldigheter.

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Mye billligere forsikring
Individuelt/synsing? Jeg betaler 601,-/mnd for e-Niro med 8000km og 708,-/mnd for Model X med 16000km. Hadde egentlig kjøpt Model 3 Performance, og det var ikke så stor forskjell.

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Mister ikke strøm når den står i ro
Mangler app-styring...

Shagma

Apropos service, hvor korte er serviceintervallene på E-Niro og hvor mye koster servicen? Noen som vet?

Bjoris

#341
Sitat fra: gr på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:00
Før jeg blir beskyldt for å være Tesla fanboy på grunn av kommentarene under, så får jeg si at jeg eier e-Niro...

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
Pro ENiro:
- Ikke belastet med tvilsomt rykte ang produksjonskvalitet
Føler det blir mye synsing i listen din. Kia har lavest skrotealder av alle bilmerker i Norge. Hvordan kan det ikke gi et tvilsomt rykte med tanke på kvalitet? Jeg har skrudd på Kia, og hadde egentlig bestemt meg for aldri mer å komme borti en Kia, men markedet er nå sært, så...

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Ferdig bil, her er feks skvettlapper på, bak og fremme, understellsbehandling, ingen ekstra pakninger som må/bør kjøpes etc
At noen vil ha pakninger diverse steder er et internettfenomen, ikke noe man må eller bør. Bjørn testa vel 0,8dB reduksjon i 120km/t, og grafen var ganske tyetydig, kan like godt være tilfeldigheter.

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Mye billligere forsikring
Individuelt/synsing? Jeg betaler 601,-/mnd for e-Niro med 8000km og 708,-/mnd for Model X med 16000km. Hadde egentlig kjøpt Model 3 Performance, og det var ikke så stor forskjell.

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:46
- Mister ikke strøm når den står i ro
Mangler app-styring...

Listen er slik jeg ser det, en trenger ikke være enig, men ett par kommentarer;

Skrot alder sier jo bare noe om hvordan bilene var bygd før, men evig eies kun ett dårlig rykte, tipper Kia har gjort noe med kvaliteten og derfor kan tilby 7 år, men jeg har ikke fulgt med Kia lenge så nei jeg vet ikke. Jeg vet derimot en del om Tesla sin bygg kvalitet, det er både bra og dårlig. Det virker som du er heldig eller uheldig med Tesla, uansett er det største problemet for de fleste at det er så mye styr å få fikset ting hos Tesla. For oss blir problemet forsterket av at vi må med ferge for å få leverebilen og det tar 5-6 timer tur/retur mot 2 timer på Kia. Så ett problem med Teslaen som ikke kan fikses

Forsikring, IF sa at Tesla er så dyre fordi det tar så lang tid å fikse dem i snitt ifht andre merker og med superforsikring gir det høyere kostnader for forsikringselskapet, i tillegg har de svært kostbare deler. Jeg har ikke sjekket med andre selskaper, men det blir feil å sammenligne med inngått forsikringer da alle forsikringselskaper nå har skrudd opp prisen generelt på elbiler. Jeg fikk f.eks mye dyere forsikring på TM3 ifht hva vi betalt for X i sin tid...

Helt klart stor ulempe at Kiaen ikke har app og det er mye som er mye bedre på TM3, app burde selvsagt stått på listen over fordeler med TM3.

geear

#342
Poenget var at app gir drain. Alle biler som er online bruker strøm, så er spørsmålet hvor "online" man ønsker at de skal være. e-Golf har for eksempel vanvittig responstid, men bruker kun strøm fra 12V-batteriet. Så på et tidspunkt går 12V tomt, mens hovedbatteriet har masse strøm. På Tesla så lades 12V kontinuerlig fra hovedbatteriet, og derfor tappes begge deler. e-Niro har ikke noe som behøves å holde i drift underveis, så vet ikke om den etterlader 12V, men uansett vil drain være lavt uten online-funksjoner, og med en startknapp. Personlig er det Ole Brum på dette for meg, vil ha responsen og funksjonaliteten til Tesla (og elsker at man aldri trenger å "starte" den), men syns drain er for høyt. Savner virkelig at de innfører en funksjon som fikser det der, iallfall for lenger parkering. Men der er en av fordelene på Tesla - det kan plutselig komme, selv på gamle biler, mens Kiaen, den kommer til å være som den var da vi hentet den ut av butikken, til den er spiker...

Bjoris

#343
Sitat fra: gr på tirsdag 11. juni 2019, klokken 14:39
Poenget var at app gir drain. Alle biler som er online bruker strøm, så er spørsmålet hvor "online" man ønsker at de skal være. e-Golf har for eksempel vanvittig responstid, men bruker kun strøm fra 12V-batteriet. Så på et tidspunkt går 12V tomt, mens hovedbatteriet har masse strøm. På Tesla så lades 12V kontinuerlig fra hovedbatteriet, og derfor tappes begge deler. e-Niro har ikke noe som behøves å holde i drift underveis, så vet ikke om den etterlader 12V, men uansett vil drain være lavt uten online-funksjoner, og med en startknapp. Personlig er det Ole Brum på dette for meg, vil ha responsen og funksjonaliteten til Tesla (og elsker at man aldri trenger å "starte" den), men syns drain er for høyt. Savner virkelig at de innfører en funksjon som fikser det der, iallfall for lenger parkering. Men der er en av fordelene på Tesla - det kan plutselig komme, selv på gamle biler, mens Kiaen, den kommer til å være som den var da vi hentet den ut av butikken, til den er spiker...

Drain har det alltid vært på Tesla, ikke noe stort problem for vår del, men jeg liker at Kiaen har 70% på batteriet når jeg nå kommer ut i dag og skal bruke den etter 5 dager der den har stått i garasjen livredd for å bli solgt;)

Vel, valget er tatt, jeg kommer til å savne Tesla, nå er det fornuft som gjelder til TMY kommer, hvis det blir mye kluss med ENiroen så blir jeg skuffet, da er mye av vitsen borte med å droppe Tesla til fordel for Kia.

arthur

Bilene med høyest gjennomsnittsalder i Norge er:

Chevrolet    29,7 år
Rover    26,3 år
Chrysler    21,3 år

Jeg vil ikke gå god for at dette betyr at disse bilene har den høyeste kvaliteten!

Tallene er fra SSB i 2018
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA