Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Bjoris

Nå kan du sette ENiro regen til å fungere akkurat som på Tesla i tillegg kan du velge å la bilen seile eller bremse enda hardere. Akkurat dette syns jeg var veldig bra. Jeg syns Auto også funket bra, men ikke kjørt bilen så mye at alt er studert i detalj.

Jeg kan skjønne at en syns det blir mye hendler og knapper, men akkurat regen er for enkelt satt opp i Tesla og ganske forenklet. Har kjørt Leaf 2.0 med e_pedal og selv om det er slitsomt på langtur så er det genialt ved køkjøring, og generelt småkjøring. Det blir derfor som sagt for enkelt på Tesla og passer ikke til alle kjøresituasjoner

Bjoris

#316
Jeg er jo en Tesla-fan med 2 S og en X på samvittigheten, men jeg har ikke så mye til overs for Tesla fanboys som latterligjør alt annet enn slik Tesla har gjort det. Andre produsenter har andre tilnærminger til elbil og jeg syns Kia har gjort veldig mye bra med ENiro og en av tingene Tesla med fordel kunne utviklet mer er nettopp regenereringen. Det å kunne slippe foten fra gasspedalen uten at bilen begynner å bremse er faktisk veldig deilig, spes når du ikke MÅ ha det slik, men du kan velge.

Det største problemet med ENiro nå er egentlig det at du kan gjøre en god del penger på å selge den, en gevinst som fort kan forsvinne som dugg for solen. Rent økonomisk er det vanskelig å legge fra seg tank om at det er smartere å ta denne gevinsten og kjøpe en TM3 og se på gevinsten som rabatt på TM3

Si du får 40.000 i gevinst på e-Niroen, TM3 til 500 koster da på en måte 460. Det store spørsmålet blir jo når E-Niro er nede på kostpris i verdi, det kan ta lang tid og det kan gå fort. Neste spøsmål er jo når TM3 har falt med 40, det er jo ingen som vet... MEN, jeg tror at TM3 vil ha en betydelig større verdifall enn ENiro og dermed er det ikke sikkert at det er så smart å ta ut denne gevinsten som det kan fremstå som, spes når vi vel må innrømme at formen på ENiro passer oss bedre i tillegg er rekkevidden langt mer enn vi trenger og det skal mye til at det ikke blir et enklere og mer bekymringsfritt bilhold. Bare det at det skal være risiko for å få biler med mye feil ved utlevering gjør at pulsen stiger litt på Tesla, selv om jeg har hentet 3 ganger uten store problem så er det jo ingen bombe om vi den gangen får en "mandags bil"...

Jeg tror vi hadde blitt fornøyd med både TM3 og ENiro og mye feil gjør vi nok ikke uansett hvilken vi går for, men jeg må innrømme at jeg også er redd for hva som skjer den dagen TMY begynner å bli levert, spørsmålet er om det ikke vil vise seg å være like smart å eie en ENiro da enn TM3 rett og slett fordi det levere så sykt mange TM3.

Vi ser jo f.eks på Leaf at brukprisene presses veldig, Ionic holder seg mye bedre, kanskje litt bedre bil, men ikke spesielt praksis design, jeg tror derfor at det er for mange biler i markedet som gjør at Leaf faller stygt... Sånn KAN det fort bli med TM3 også

Øyvind.h

Tror nok eNiro vil holde seg bedre i pris enn Model 3, rett og slett fordi Kia ikke leverer og Tesla beveger seg mye raskere i utvikling og volum.

Får man tak i en eNiro og klarer seg med det den leverer er jo det flott? Det er to veldig forskjellige biler, så jeg klarer ikke se at man kan konkludere med hvilken som er best. Eierne vil uansett forsvare sitt valg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. juni 2019, klokken 23:02
Tror nok eNiro vil holde seg bedre i pris enn Model 3, rett og slett fordi Kia ikke leverer og Tesla beveger seg mye raskere i utvikling og volum.

Får man tak i en eNiro og klarer seg med det den leverer er jo det flott? Det er to veldig forskjellige biler, så jeg klarer ikke se at man kan konkludere med hvilken som er best. Eierne vil uansett forsvare sitt valg.
Enig. Tilbud og etterspørsel. Så lenge det er relativt lett å få fatt i en Model 3 på kort tid, vil prisfall være en naturlig faktor på bruktmarkedet.
Motsatt vil mangel på e-Niro holde igjen prisfall til et visst nivå.
Jeg er uansett ikke i tvil om hvem som har hatt størst verdireduksjon av de to nevnte modellene et år frem i tid.
Tror det smarte kan være å kjøre e-Niro frem til Model Y kommer, og så skifte til den for å ha den i mange år.

Når det gjelder eiere som vil forsvare sitt valg, er det nok mange som har den agendaen.
Jeg for min del har overhodet ingen problemer med å se svakheter med de valgene/bilene vi har og har hatt .
Det finnes ingen perfekt bil, og alle har sine fordeler og ulemper.
Model 3-en vår er jo et tivoli med en iPad. Moro og touch-basert. Men savner ting fra såvel e-Niroen og Kona Electric, som til og med bensin-suv-en vi hadde før det igjen. Alle har noe, men ingen har alt.

Olemann

#319
Var lenge i tenkeboksen på eNiro vs TM3.  Hengerfeste ble utslagsgivende, sammen med antatt slutt på dagens merpris på eNiro.  Åpenbart at eNiro har vært gjennom en bedre QA enn TM3, og også at bilen har mange funksjoner jeg kommer til å savne (kjøling i sete, rattvarme, bakluke, bedre bakseter etc).  Så ja, ingen av bilene er "best".  De er bare svært ulike.

Pris;  Lavt tilbud gjør i dag salg av eNiro til en pluss-butikk. Vil det vare?  Neste år løsner det kanskje for Kia med salget, da vil merprisen rase. Kommer hengerfeste og app vil det samme kunne skje. Og ikke minst, andre merker (Skoda, VW, Volvo etc) vil tilby gode biler som ikke er ombygde fossiler, som vil konkurrere med eNiro. Men; de vil ikke på samme måte konkurrere med TM3 fordi den siste er for spesiell og vil alltid ha sine fanboys (og girls faktisk, sjekk Facebook gruppen for TM3).

Volumsalget av TM3 vil derimot være en trussel for bruktprisene på litt sikt, så hva som er klokest rent monetært av eNiro eller TM3 om man tenker avskriving etter 3-4 år er ikke lett å spå.  På den annen side vil brukt TM3 (dersom bilen viser seg å holde rent teknisk) være en vel så stor trussel for bruktprisene på alle andre elbiler når de byttes inn i en brukt TM3 av de kjøpere som i dag ikke vil/kan handle ny TM3.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. juni 2019, klokken 11:43

Det du gjør er kun drittslenging om Teslaeiere, om motsetning til knut.aulie sine innlegg. En rød tråd i mange av dine innlegg og reflekterer en unyansert og snever holdning.
En viss forskjell på Teslaeiere og sneversynte Teslafans.
Selv er jeg Teslaeier, men ikke Teslafan.
Faktisk mulig å være det ene uten å være det andre, begge veier.
Man får ofte mer objektive synspunkter fra folk som ikke er forelsket i bilen sin.
For dem som er forelsket i bilen sin kan slike "objektive" synspunkter sikkert oppfattes som kritikk og og sneversynthet.
Så vil sikkert noen påstå at jeg er Teslahater siden jeg har så "snevert" syn.
Ser ikke på meg som noen Teslahater heller. Er mer en bileier som kan ta noen skritt tilbake og se fordeler og ulemper med bilene jeg har og har hatt.

Kårepåsporet

Elbilkjøpere er ikke som andre bilkjøpere. Har aldri hørt andre bilkjøpere omtale at de elsker bilen sin, nærmest et kjæresteforhold....
Jeg digger elbil som fremdriftsform og energiøkonomisk, men jeg elsker ikke elbil.
Jeg prøvekjørte e-Niro, den var bra den, men var det noe mer? Jeg synes ikke det. Jeg prøvekjørte TM3, jeg lurte på hvordan interiøret som jeg digger på bilder fungerte i praksis. Bilen var bra å kjøre, ser bra ut, skjermen funker intuitivt og greit, savner absolutt ikke noe HUD eller andre ting foran rattet, brukte ACC så ofte jeg kunne, når en kjører aktivt på hyggelige svingete vestlandsveier er ikke speedometer det en sitter å stirrer på.....
e-Niro opplevde jeg som helt ok, TM3 var dritkul. Endelig skal vi kjøpe en bil som ikke er grå og kjedelig.
Så får vi se om det var et lurt eller dumt/dårlig valg.
Og jeg var absolutt ikke noen Tesla fan, jeg syntes Model S var for stor, samme med Model X, i tillegg til for dyr. Jeg var Kia fan, helt til vi skulle velge såkalt farge, da kom Kia opp med den «fantastiske» FE med fifty fucking shades of grey. Da dalte min entusiasme for Kia mer og mer.....
Jeg har vært på hugget mtp e-Niro siden 2016, altså vært klar for ny Kia mens jeg hadde Soul.....
Hvis Tesla innfrir så blir neste bil også Tesla, hvis ikke kanskje Skoda eller VW.
Skulle jeg kjøpt ny elbil uten hengerfeste hadde sannsynligvis i dag blitt eGolf til kr 289.000, sannsynligvis en av de beste elbilene til en uslåelig pris! Rekkevidden kunne jeg levd med, mangler bare hengerfeste.....

daktari

Akkurat nå er det total mangel på E-Niro som drar bruktpriser opp. Men om noen måneder selges Model 3 med rabatt til lavere priser enn E-Niro fra lager, med hengerfeste, opptil 2-3 ghr raskere lading (200 kW lading), mange flere ladestasjoner og, mulighet for Awd og mer moderne Infotainment og autopilot.

Samtidig kommer oppdatert infotainment til eNiro sent I høst og nytt batteri til Ioniq. E-niro har dessverre ikke et Avensis/Octavia/Astra bagasjerom men er kun "passe stor".

Nye 64 kWh E-Soul leveres allerede såvidt jeg skjønner med oppdatert infotainment.

E-golf og Ampera har allerede gått betydelig ned i pris nye, mens franskmennene og Opel kommer med sine mellomstore.

Det er all grunn til å ta gevinst på E-Niro nu snarest. Jeg er overrasket over at folk fortsatt kjøper dem til over 400 på finn.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjoris

Sitat fra: daktari på søndag 09. juni 2019, klokken 13:13
Akkurat nå er det total mangel på E-Niro som drar bruktpriser opp. Men om noen måneder selges Model 3 med rabatt til lavere priser enn E-Niro fra lager, med hengerfeste, opptil 2-3 ghr raskere lading (200 kW lading), mange flere ladestasjoner og, mulighet for Awd og mer moderne Infotainment og autopilot.

Samtidig kommer oppdatert infotainment til eNiro sent I høst og nytt batteri til Ioniq. E-niro har dessverre ikke et Avensis/Octavia/Astra bagasjerom men er kun "passe stor".

Nye 64 kWh E-Soul leveres allerede såvidt jeg skjønner med oppdatert infotainment.

E-golf og Ampera har allerede gått betydelig ned i pris nye, mens franskmennene og Opel kommer med sine mellomstore.

Det er all grunn til å ta gevinst på E-Niro nu snarest. Jeg er overrasket over at folk fortsatt kjøper dem til over 400 på finn.

Mange gode argument på de siste sidene av denne tråden, joda alle vet at en må ta gevinsten nå, problemet er bare at iallefall vi også trenger en bil nå så det er i dette markedet vi handler. Jeg mener at ENiro er i en annen klasse enn EGolf/208, e-corsa, Ampera etc og det er nettopp det som gjør den attraktiv. Hengerfeste og App blir Plus for de som venter, men dette vi koste ekstra også, HF på Kia er svindyrt så tror egentlig ikke det vil bety altfor mye, det som betyr absolutt mest er om produksjonen øker slik Kia har lovet utover nå og hvor mye. Tror ikke det skal mye til før prisene går ned noe, men så lenge det er kø vil det alltid være muligheter for noe påslag på kostpris.

Det hadde vært enklere dette valget om ikke Tesla pøste ut med TM3. Jeg er sikker på du har rett når du skriver at det snart kommer brukte TM3 med solid rabatt, markedet kan bare ikke absorbere så mange sedan biler, samme hvor mye AwD og kubjeller som finnes på TM3!


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


AmocoCadiz

Kommet plutselig veldig mange (over 100) model 3 på Tesla Inventory for umiddelbar levering,
men de fleste uten hengerfeste og AP.
Dette må vel ha en påvirkning på markedet og etterspørsel også ifht E Niro og prisbilde på den?

Ellers er vel Review'n over fra engelske Wired beste hittil for E Niro og viste godt på forskjellene mellom de to merkenes fremtoning, satsing og markedsgruppering.

Bjoris

#327
Det vil flomme over av brukte TM3, Tesla eiere er ikke akkurat kjent for å beholde bilen lenge. Det er jo lenge siden vi så parkeringsplassen for returnerte biler. Det går en stund å bruke dem som loaners/utleie biler, me de må komme på markedet snart slike også...

Vanskelig å si hvor mye det vil påvirke E-Niro markedet, men mitt inntrykk er at de som kjøper E-Niro er de som absolutt ikke vil ha TM3

Olemann

Etter å ha solgt min eNiro og hentet ut litt gevinst der og nå sett listen med lagerbiler til Tesla (på stammespråket; Inventory) så venter jeg med å ta ut TM3.  Det vil nok, som andre påpeker, bli hyggelige priser for kjøpere når lagerbilene skal ut i markedet, når returnerte TM3 skal ut og når det kommer noe nytt som gjør at eksisterende TM3-eiere må oppgradere.

Så, her blir det nok en ventepølse med hengerfeste, a la VW Caddy, Ford Connect el .lign varebil med fossilmotor.....

Bare rekke å handle batteribil før momsen kommer, men innen den tid tror jeg vi ser hyggelige priser på TM3...

Øyvind.h

Og slik kan man vente år ut og år inn mens man piner seg selv i en fossilbil, ventende på noe nytt....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA