Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

automat

Da kan man kanskje konkludere med at hvis man generelt har problemer med takhøyden i biler, så er ikke baksetet til TM3 førstevalget. Men normalt har det plass til en voksen person.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jim_Nos

Jeg er/var i den situasjon at mini skulle til å bli født og vi måtte ha en erstatter til zoé som var litt i minste laget. Prøvde endel forskjellige bilar bla.a tm3 og e-niro. Eit av mine prinsipp er å kjøpe ut fra behov, og betale ting kontant. Dermed har prisdifferansen litt å seie for min del.

Begge bilane var bra etter mitt skjønn, tesla gjekk som ei kule, hadde behagelig førerstilling, og rask hurtigladding. Aberet var at akselerasjonen var kjekt å ha, men ikkje der behovet mitt var mtp barn. Eg hadde og trudd at snakket om dårlig kvalitet på finish var overdrevent, det var det ikkje etter å ha observert filt som var oppreven i taket, skeivt montert soltak og knirk i interiør. Når jeg på 1.93 skulle sitte bak å holde fortet med mini i barnestol så tok haudet mitt opp i taket. Svært irriterande.

Når eg prøvde niro då opplevde eg rekkevidda god nok til å kjøre fra Østlandet til Bergen på Ca en halvtime med ladding. Mer enn bra nok til mitt bruk. Bilen blir ladda eit par ganga i veka med eigen fastmontert ladder heime. Bakseteplassen var mykje meir romslig, men den kunne fortsatt vore beitre. Barnestolen går enklare på plass da dørene åpner seg vidare enn det eg opplevde hos tm3. I bagasjerommet til Kia  fekk eg plass til eit sett med dekk og felg ståande, kjekt å ha grei plass! Kan ta med barnevogn uten å demontere den ned til molekyler.

Mange andre ting å ta for seg, men familievennlighet trumfa valget for min del.

Når det er sagt, så hadde eg fortsatt eit «vil-ha» begjær etter å ha prøvd tm3p, om model y hadde vore tilgjengelig så ville det nok blitt den istaden.

Begge bilane  blir nok kjøpt ut fra behova som kundane eingong måtte ha.
Debatten rundt «fanboys» er etter mitt syn bare støy fra folk som legitimere sitt eige valg ved å rakke ned på andre sitt valg.

trykkertor

Tror vi fint kan sette 2 streker under svaret til Jim-Nos, og bli enige om at det er en god oppsummering.
Jeg personlig er 100% enig i det han skriver.

Counterpointer

Sitat fra: Jim_Nos på søndag 26. mai 2019, klokken 12:45
Begge bilane  blir nok kjøpt ut fra behova som kundane eingong måtte ha.
Debatten rundt «fanboys» er etter mitt syn bare støy fra folk som legitimere sitt eige valg ved å rakke ned på andre sitt valg.
Deler ditt syn. Godt poengtert. Dessverre blir det alltid sånn i alt for stor grad.

Du har i hvert fall orden på din argumentasjon

Olemann

#289
Har bestilt TM3 AWD LR og får den om et par uker, men jammen ikke sikker på hva jeg gjør.  Kvalitetsopplevelsen i min eNiro etter drøyt 200 mil i den er i en annen klasse enn TM3, og dette er ikke bare basert på alt jeg leser om brist i kvalitetskontroll på TM3, feil, kunder som nekter mottak, mangler, sprekker og lakk etc, men egne inntrykk av begge bilene.

Rekkevidde på vinter er nokså lik vil jeg tro, diffen på ca 11 kWt brennes fort av på en dags kjøring i kulda pga mangel på varmepumpe, om sommeren går nok TM3 en del mil lenger enn eNiroen.

Kjørte Oslo-Stockholm-Oslo sist helg i min eNiro, snittforbruk på 1,56 kWt/mil, og dette med mye kjøring på svenske motorveier i 100-115, og til dels regn og våt vei, synes dette er meget bra.  Ser at TM3 er omtrent på samme nivå på effektivitet, antagelig bedre i høyere hastigheter.

SC nettet og hengerfeste er det som frister mest med TM3 og gjør at jeg fortsatt er usikker, bruktprisene om 2-3 år på disse 2 skulle jeg gjerne hatt fasit på.....mange faktorer som trekker i ulike retninger.

Setene i eNiro er vesentlig mer påkostet og bedre å sitte i, tenker da ikke bare på ekte skinn og kjøling, men selve utformingen og totalinntrykket - samt den elektriske mekanikken som virker mer solid (ser for eksempel mange har feil på korsrygginnstillinger på TM3)

Kommer også til å savne rattvarmen om jeg bytter bil.   Og et bagasjerom der man slipper lirke koffertene inn.
Og lengden som gjør den lettere å parkere. Og 1 uke i syden som prisforskjellen på forsikring utgjør, og antagelig det samme for skifte av dekk....

Skjerm, app, dynamiske kjøreegenskaper og krefter setter TM3 i en annen klasse, der blir eNiro en pensjonist-tralle sammenlignet. Men, så er det kanskje bedre å ha en slik tralle i egen garasje enn en sprek iPad på hjul på Tesla verksted.

Spent på om juni leveransene matches av  tilsvarende utbygging av serviceapparatet, ser noen sier de fikk 8 minutter når de hentet bil, håper dette er en spøk....jeg har hentet 5 nye elbiler de siste 5 årene og alltid fått/brukt en times tid på utleveringen.

Får tenke meg om en ukes tid til...

Bjoris

Vi er i akkurat samme dilemmaet, jeg elsker Tesla både for det de har oppnådd og for bilene. TM3 er en sedan og det er vårt største problem, hadde TMY vært på markedet nå hadde jeg ikke stusset på å valgt Tesla igjen og tatt med de utfordringene som er med Tesla, men når du liner opp ENiro og TM3 ved siden av hverandre så kommer jeg i tvil. Det er jo fornuft fremfor følelser dette handler om.

Det jeg liker bedre med E-Niro er i første rekke:

* oppreist sittestilling og enklere inn og ut av bilen
* bedre plass i baksete, spes bedre takhøyde er viktig for oss med tenåringer
* mye mer praktisk bagasjerom
* bilen mister ikke strøm når den står ubrukt
* kjøling i setene var en ny opplevelse og veldig kjekt
* varme i rattet, vi har sagt mange ganger at vi aldri skulle ha bil uten varme i rattet igjen
* "seiling", det har jeg alltid savnet i alle elbilene jeg har hatt, meget praktisk å kunne seile i stedenfor å alltid hold pedalen inne for å trille...
* sist, men ikke minst. Prisen vår er ca 105.000 billigere enn AWD/LR med HF. Det er nok mer rettferdig å sammenligne med SR+, men jeg er iallefall der at det ikke er aktuelt med RWD, FWD er greit. Tror som Olemann skriver at rekkevidden på vinteren blir ganske lik som LR og iallefall mye mer lik enn SR+. SR+ har jo bare 50 kwh og kjører du ikke på motorvei tror jeg du skal slite med å kjøre mye "billigere" med TM3 så dermed er rekkevidden ett poeng også for ENiro...

Mja, jeg tror vi lar prisen stå på 430 og lar skjebnen avgjøre, vil noen gi det for bilen uten vinterhjul skal de få den, hvis ikke så blir det nok ledig en rød AWD/LR med HF om kort tid!




Kårepåsporet

Vi hadde en lengre prøvekjøring med TM3 sist uke, kjørte vel rundt 15 mil fra svingete vestlandsveier til såkalt europavei, ca 15 mil totalt. Kan ikke si jeg savnet noe på den turen, men både jwg og kona digga bilen.
Prismessig så kommer vår SR+ med hvit perlemor (ca 12000 i tillegg), vinterdekk og hengerfeste på 414000. e-Niro kommer på ca 402.000 hvit med takluke og vinterdekk. Så TM3 er ca 12.000 dyrere med hengerfeste. Velger en sort er prisen lik, dropper en hengerfeste blir den ca 8000 billigere.
Så prismessig er de like. Valget er for oss enkelt.
Det eneste som er usikkert er kvalitet, men vi krysser fingrene for at vi får en bra bil. Jeg kjenner 4-5 som har Tesla, alle er fornøyd....

Thob

Sitat fra: Bjoris på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:00
Vi er i akkurat samme dilemmaet, jeg elsker Tesla både for det de har oppnådd og for bilene. TM3 er en sedan og det er vårt største problem, hadde TMY vært på markedet nå hadde jeg ikke stusset på å valgt Tesla igjen og tatt med de utfordringene som er med Tesla, men når du liner opp ENiro og TM3 ved siden av hverandre så kommer jeg i tvil. Det er jo fornuft fremfor følelser dette handler om.

Det jeg liker bedre med E-Niro er i første rekke:

* oppreist sittestilling og enklere inn og ut av bilen
* bedre plass i baksete, spes bedre takhøyde er viktig for oss med tenåringer
* mye mer praktisk bagasjerom
* bilen mister ikke strøm når den står ubrukt
* kjøling i setene var en ny opplevelse og veldig kjekt
* varme i rattet, vi har sagt mange ganger at vi aldri skulle ha bil uten varme i rattet igjen
* "seiling", det har jeg alltid savnet i alle elbilene jeg har hatt, meget praktisk å kunne seile i stedenfor å alltid hold pedalen inne for å trille...
* sist, men ikke minst. Prisen vår er ca 105.000 billigere enn AWD/LR med HF. Det er nok mer rettferdig å sammenligne med SR+, men jeg er iallefall der at det ikke er aktuelt med RWD, FWD er greit. Tror som Olemann skriver at rekkevidden på vinteren blir ganske lik som LR og iallefall mye mer lik enn SR+. SR+ har jo bare 50 kwh og kjører du ikke på motorvei tror jeg du skal slite med å kjøre mye "billigere" med TM3 så dermed er rekkevidden ett poeng også for ENiro...

Mja, jeg tror vi lar prisen stå på 430 og lar skjebnen avgjøre, vil noen gi det for bilen uten vinterhjul skal de få den, hvis ikke så blir det nok ledig en rød AWD/LR med HF om kort tid!

Er det noe respons på E-niroen bjoris? Jeg får min snart og vurderer å gjøre det samme, men vet ikke hvordan markedet er nå?

Bjoris

Litt, men ingen som «skal ha den» enda. Prisen er selvsagt slik at en må treffe noen som ser verdien av å få bilen nå og slippe køen...

Vi kunne selvsagt valgt å gå ned i pris, men som alle har skjønt nå er det faktisk slik at vi ikke er så sikre på om vi skal selge. 430 er greit da lar jeg den gå, men går ikke det så tror jeg enden på visa blir Kia, penger spart er positivt og jeg tror vi blir veldig fornøyd. Kort vei til forhandler og en bil som mest sannsynlig gir lite hodebry.

Bekymring nr 2 er jo selvsagt 2. håndsverdi når det selges så ufattelig mange biler av en type som egentlig ikke er populær (sedan), spes siden vi planlegger å gå for TMY eller tilsvarende når den kommer. Tror det blir trangt i døra, men bevares, mva kommer og begge disse bilen har rekkevidde som neppe går ut på dato neste 3-5 årene i denne prisklassen

Kårepåsporet

Sedan er ikke populært, sikkert derfor det bare ble solgt 5-6000 TM3 i mars. Folk ville ikke ha TM3, de ble tvungne til å kjøpe, eller?
Ellers så er det rimeligere å selge Kia foe 420-430 og kjøpe TM3 SR+....faktisk mye rimeligere.....en TM3 SR+ uten henger og vinterdekk, standard farge koster ca 377......

Counterpointer

Dette handler først og fremst om følelser for E-Niro eller Model 3.

Spesifikasjoner kan vinkles i forhold til begge. Vil en ha mer praktisk og trygg bil med E-Niro eller vil en ha en raskere og mer avansert bil med Model 3. Ta et valg og kjennes det riktig så går en for det

THE

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:32
Vil en ha mer praktisk og trygg bil med E-Niro eller vil en ha en raskere og mer avansert bil med Model 3.

Nå er det jo ikke slik at e-Niro nødvendigvis er mindre avansert enn TM3 på alle måter heller. TM3 kan ikke leveres med HUD, varme i ratt, kjøling i seter, mulighet for trådløs lading av mobiltelefon bl.a., noe som er standard i e-Niro. Jeg har ikke kjørt TM3 eller e-Niro ennå, og har egentlig ikke sett e-Niro annet enn fra utsiden heller, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg bastant om noen av bilene. Jeg forstår uansett at mange vil velge e-Niro i stedet for TM3. Brosjyrer og bilder jeg har sett, samt tester og omtaler av e-Niro, viser jo en veldig bra og gjennomført elbil. Håper bare at Kia vil forstå at de må satse fullt og helt på e-Niro slik at bilen blir tilgjengelig for de som ønsker å kjøpe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

advale

Begge bilene er bra på hver sin måte. Men nå blir jo innboksen min rent ned av biler som kommer og åpning av reservasjon. Model 3 er unik i den forstand at man ikke får lignende fra andre merke. e-Niro er unik nå men når det nærmer seg 2020 så vil mange andre modeller kunne tilby samme som e-Niro.

Når det gjelder elektriske så er egentlig alle selskaper langt unna å matche Tesla/M3. Og fremtiden går mot mindre knapper. Om 10 år så tenker nok alle hva i alle dager gjorde alle knappene på dashbordet??

AmocoCadiz

#298
Sitat fra: THE på torsdag 06. juni 2019, klokken 07:56
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:32
Vil en ha mer praktisk og trygg bil med E-Niro eller vil en ha en raskere og mer avansert bil med Model 3.
.... TM3 kan ikke leveres med HUD, varme i ratt, kjøling i seter, mulighet for trådløs lading av mobiltelefon bl.a., noe som er standard i e-Niro. ...
Nitpicking,
men HUD kan ikke fås på E Niro heller,
merkelig nok siden nye E Soul har og konsernsøsken Kona har det.
Vi liker veldig godt HUD som nyttig sikkerhetsutstyr med viktig info uten å måtte ta blikket av veien. Mangelen var med på å trekke ned vår interesse for E Niro, det pluss noen andre ting som helt manuel passasjer stol ( ikke el engang, men pumpe dra hendeler)
Noen umiddelbare pluss for E Niro er en allerede bra bygge kvalitet ( KIA Hyundai konsernet helt klart forbi billigsegmentet på vei oppover mot value plus og om få år  Volvo nivå?!?) Det styrker bruktverdien sammen med beste garanti.

Og bra serviceapparat, forhandler som svarer direkte på telefon og har servicetime på 1-2 dager. Det skaper trygghet og man blir fornøyd med bilkjøpet og er også det som trekker mest ned for oss ang Model3 kjøpet. (Tesla var nede i 37 min på telefonventing igår, og hadde da fortsatt ingen info men mye ferdigskrevne svadasvar som ble gjentatt om og om igjen....)

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 06. juni 2019, klokken 07:56
Jeg har ikke kjørt TM3 eller e-Niro ennå, og har egentlig ikke sett e-Niro annet enn fra utsiden heller, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg bastant om noen av bilene.
Jeg har kjørt begge. Og utvilsomt er Model 3 mer avansert med OTA, app og ikke minst skjermen og brukervennligheten.

Som sagt vinkling og vektlegging av spesifikasjoner tipper i den retningen du ønsker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA