Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. mai 2019, klokken 08:57
"Upålitelig" antyder for meg at man risikerer å bli strandet. Det er ikke noe Tesla har hatt særlig problemer med. Du hadde noen utfordringer på de tidligste Model S med hovedkontaktorer i batteripakken og til en viss grad drivenhetene (men dette gikk mest på ulyder), men dette var stort sett rettet opp fra og med 2014. Jeg vil tro sannsynligheten for å bli strandet er minst like god med e-Niro som med Model 3.

Ser ihvertfall ut til at enkelte deler er pålitelig:

https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

At Teslaen er like strømgjerrig som Ioniq er heller ingen ulempe, at den for tilgang til verdens beste ladenettverk er heller ikke noe minus. Hvilke andre biler kan en kjøpe for så på direkten bare kjøre rundt i Europa, uten en eneste avtale med noe som helst ladetilbyder? Bare plugge i, lade kjappest, og kjøre videre.

«Du må ikke ta med takluke på e-Niro, ikke alle vil ha det. »
Klart en må ta med takluke for å få en noenlunde realistisk sammenligning.
Kia har heller ikke Autopilot.....


Bjoris

#271
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. mai 2019, klokken 08:57
"Upålitelig" antyder for meg at man risikerer å bli strandet. Det er ikke noe Tesla har hatt særlig problemer med. Du hadde noen utfordringer på de tidligste Model S med hovedkontaktorer i batteripakken og til en viss grad drivenhetene (men dette gikk mest på ulyder), men dette var stort sett rettet opp fra og med 2014. Jeg vil tro sannsynligheten for å bli strandet er minst like god med e-Niro som med Model 3.

Ser ihvertfall ut til at enkelte deler er pålitelig:

https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

At Teslaen er like strømgjerrig som Ioniq er heller ingen ulempe, at den for tilgang til verdens beste ladenettverk er heller ikke noe minus. Hvilke andre biler kan en kjøpe for så på direkten bare kjøre rundt i Europa, uten en eneste avtale med noe som helst ladetilbyder? Bare plugge i, lade kjappest, og kjøre videre.

«Du må ikke ta med takluke på e-Niro, ikke alle vil ha det. »
Klart en må ta med takluke for å få en noenlunde realistisk sammenligning.
Kia har heller ikke Autopilot.....

Tesla har ikke 7 års garanti og mange har en utfordring med lav takhøyde bak til tenåringene, e-Niro har skikkelig skinnseter vs kunstskinn. Den har kjøling i setene, varme i rattet... Vi kan holde på i det uendelige...

TM3 AWD til under 500 med hengerfeste er fantastisk mye bil for pengene og jeg lurer jo på om dette er bærekraftig for Tesla når en ser på de enorme penge problemene de har.

For mange blir det da MYE tryggere å velge en E-Niro, jeg ser den og er der litt selv, men kommer vel til at ENiro blir FOR trygt samtidig er markedet for ENiro så hett akkurat nå at vi nok prøver den på finn.no og bruker fortjenesten på TM3...

Så får vi se om vi lykkes med den strategien, det hadde jo ikke gjort noe om vi fikk bekreftet levering av TM3 snart og jeg er ikke veldig fornøyd med at det ser ut som vi får vår i ett Q2 kaos med levering i slutten av Juni... Kanskje gnir jeg på ENiroen til TM3 er overtatt for å være sikker

trykkertor

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:04

«Du må ikke ta med takluke på e-Niro, ikke alle vil ha det. »
Klart en må ta med takluke for å få en noenlunde realistisk sammenligning.
Kia har heller ikke Autopilot.....
Hmmm.. Da må du også sammenligne e-Niro med en TM3 som har ca samme rekkevidde. Og det løp prisen fra igjen... :D

Olemann


Jeg er ikke så sikker på at prisutviklingen de neste 1-2 årene vil være i Teslas favør.  Det er rett nok nå en "overpris" på ca 40k på eNiro om man selger den straks man får den, men det leveres svært få nye så dette er et fenomen som kan vare en god stund, og inntil andre konkurrenter av mer "klassiske" biler kommer som el. i samme prisklasse.

Tesla leverer et betydelig antall og det er varslet rimeligere modeller i tiden som kommer.   Dette kan bety et mer ordinært bruktmarked for Tesla med tilhørende ordinær avskrivning.  Dessuten; Tesla eiere er nok mer techno-freaks enn de fleste, og Musk er smart nok til å vite dette, så trenger han selge noe nytt er det bare å levere noe som ikke oppdateres over natten, som for eksempel hengerfeste - de fleste som har fulgt med husker vel FINN bruktmarkedet den natten P85D ble lansert - da var det mange som fant seg en billig P85 (uten D).  Dette kan og vil nok skje igjen, man trenger neppe vente på Model Y for å få seg en bra priset Model 3. 

Kårepåsporet

Sitat fra: Olemann på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:11

Jeg er ikke så sikker på at prisutviklingen de neste 1-2 årene vil være i Teslas favør.  Det er rett nok nå en "overpris" på ca 40k på eNiro om man selger den straks man får den, men det leveres svært få nye så dette er et fenomen som kan vare en god stund, og inntil andre konkurrenter av mer "klassiske" biler kommer som el. i samme prisklasse.

Tesla leverer et betydelig antall og det er varslet rimeligere modeller i tiden som kommer.   Dette kan bety et mer ordinært bruktmarked for Tesla med tilhørende ordinær avskrivning.  Dessuten; Tesla eiere er nok mer techno-freaks enn de fleste, og Musk er smart nok til å vite dette, så trenger han selge noe nytt er det bare å levere noe som ikke oppdateres over natten, som for eksempel hengerfeste - de fleste som har fulgt med husker vel FINN bruktmarkedet den natten P85D ble lansert - da var det mange som fant seg en billig P85 (uten D).  Dette kan og vil nok skje igjen, man trenger neppe vente på Model Y for å få seg en bra priset Model 3.

Ja, snart kommer jo Kia med hengerfeste også, landet kommer til å flomme over av elbiler med hengerfeste om kort tid.
Kanskje jeg heller skal avbestille Teslaen og vente på Kia?

Dette var ironi for de som måtte være i tvil...

Aqua

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. mai 2019, klokken 08:57
"Upålitelig" antyder for meg at man risikerer å bli strandet. Det er ikke noe Tesla har hatt særlig problemer med. Du hadde noen utfordringer på de tidligste Model S med hovedkontaktorer i batteripakken og til en viss grad drivenhetene (men dette gikk mest på ulyder), men dette var stort sett rettet opp fra og med 2014. Jeg vil tro sannsynligheten for å bli strandet er minst like god med e-Niro som med Model 3.

Ser ihvertfall ut til at enkelte deler er pålitelig:

https://cleantechnica.com/2018/10/16/tesla-model-3-motor-gearbox-survive-1-million-miles-of-testing/

At Teslaen er like strømgjerrig som Ioniq er heller ingen ulempe, at den for tilgang til verdens beste ladenettverk er heller ikke noe minus. Hvilke andre biler kan en kjøpe for så på direkten bare kjøre rundt i Europa, uten en eneste avtale med noe som helst ladetilbyder? Bare plugge i, lade kjappest, og kjøre videre.

«Du må ikke ta med takluke på e-Niro, ikke alle vil ha det. »
Klart en må ta med takluke for å få en noenlunde realistisk sammenligning.
Kia har heller ikke Autopilot.....

Selvsagt man ikke ta med takluke i sammenligningen hvis men definitivt ikke VIL ha takluke. Det er bortkastede penger i de tilfeller man kan velge den bort. Om Tesla bare leverer med takluke, vil det for meg være en ulempe snarere enn en fordel.

turfsurf

Det er to måter å sammenligne biler på. Enten konfigurerer man de slik man vil gjøre hvis man skal kjøpe de, for så å sammenligne pris og verdi for pengene. Den andre måten er å konfigurere de mest mulig likt utstyrsmessig for så å sammenligne pris. Jeg liker den første måten best, siden det ofte er vanskelig å gjøre direkte sammenligninger p.g.a. at kvaliteten på utstyr varierer så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:10

TM3 AWD til under 500 med hengerfeste er fantastisk mye bil for pengene og jeg lurer jo på om dette er bærekraftig for Tesla når en ser på de enorme penge problemene de har.
De tjener vel oppunder 30% pr Model 3 LR, så det går nok bra.
Mer bekymret for KiA i så måte, er nok en grunn til at det er manko på biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

#278
Skjønner ikke folk som klager på inn og avstigningen og sittestillingen konstant. Kan vel sammenlignes med å sette seg ned i en Stressless kontra å sitte på en kjøkkenstol. Er vel mer avslappende å sitte i en Stressless enn i en kjøkkenstol, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=2dn36i0Gh-4&t=305s - legg merke til hvor gammel han er og hva han sier om sittestillingen. For min del tenker jeg ikke noe over sittestillingen. Kan det komme av at folk som er mer anspente under kjøring liker å sitte høyt?


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:10Tesla har ikke 7 års garanti
Nei, de har 8 år. (På batteri og drivlinje.)

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:10TM3 AWD til under 500 med hengerfeste er fantastisk mye bil for pengene og jeg lurer jo på om dette er bærekraftig for Tesla når en ser på de enorme penge problemene de har.
"Pengeproblemene" er en myte. De hentet nettopp inn mer penger så nå har de faktisk aldri hatt mer penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Og de pengene de hentet inn nå har jeg blitt fortalt mang en gang her var helt unødvendig å hente inn for de hadde nok av penger og både produksjon og salg var positive.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 24. mai 2019, klokken 07:17
Og de pengene de hentet inn nå har jeg blitt fortalt mang en gang her var helt unødvendig å hente inn for de hadde nok av penger og både produksjon og salg var positive.
Ja, disse pengene er en ren buffer. F.eks i tilfelle markedsforholdene skulle forverre seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:10

Tesla har ikke 7 års garanti og mange har en utfordring med lav takhøyde bak til tenåringene

Jeg har prøvd å være baksetepassasjer i TM3. Og for meg som er høyere enn de fleste, overrasket bakseteplassen og takhøyden positivt. Jeg vil derfor anbefale å prøve, før man avskriver baksetet i TM3


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bjoris

Jeg er 182 høy og kan på ingen måte sitte «skikkelig» i setet bak, men jeg er relativt lang i ryggen. 16 åringen er like høy nå, men sitter noe bedre, men også han stanger i taket...

Jeg stanger i taket i ENiro også, men langt fra så ille...

02jan

Har også vurdert (vurderer fortsatt), Kan model3 erstatte vår Honda crv ? Har reservert Elniro , men det drøyer og uten 4x4 og hengerfeste blir det mange kompromiss.
Likte mye med model3 (har lyst på slik bil), men med mine 181cm, er hodet veldig nære glasstaket. Selv i golf 1 fra 75 og Audi coupe GT fra 85 sitter jeg bak uten å stange i taket.
Heldigvis drøyer Kia , så jeg har ennå tid å vurdere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA